The basic standards of language competences: A look in light of some results

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.929

Keywords:

Language, Basic standards, Communicative competence

Abstract

The purpose of this article is to analyze the scope of the basic   standards of language skills established by the Ministry of National Education in light of some student results obtained in the Pisa and Saber tests. The research is framed in the qualitative approach, the assumed design was documentary and content analysis were used as a technique. The indicated results reflect that the students are not reaching the necessary communicative competences in the language area to face the demands of the knowledge society in which they are immersed, which demands to interact in different communicative scenarios and situations. This allows us to conclude that it is not enough to establish standards if all the factors and actors that are part of the process are not foreseen and the necessary conditions are created for its consolidation.

Author Biography

Mirta Nowacky Gutiérrez , Institución Educativa Luis Carlos Galán Sarmiento. Cartagena. Colombia

Bachelor's Degree in Education Administration from Universidad San Buenaventura de Cartagena. Master in Education from Universidad Antonio Nariño. Doctorate in Education from Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela. Currently she is the rector of the Luis Carlos Galán Sarmiento Educational Institution, Secretary of Education of the District of Cartagena.

References

Andréu, J. (2011). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. [Documento en línea]. Disponible: https://metodologiaecs.wordpress.com/ 2017/02/19/andreu-abela-jaime-2011-las-tecnicas-de-analisis-de-contenido-una-revision-actualizada/ [Consulta: 2021, Febrero 18]

Gutiérrez, M. y Landeros, I. (2010). Importancia del lenguaje en el contexto de la aldea global. Revista Horizontes educacionales [Revista en Línea], 1. Disponible: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97916218008 [Consulta: 2021, Febrero 11]

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2009). Lineamientos generales saber 2009. Grados 5o y 9o. [Documento en línea]. Disponible: https://acortar.link/qz7XxD [Consulta: 2021. Enero 29]

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación - ICFES (2018). Informe Nacional de Resultados para Colombia - PISA 2018 [Documento en línea]. Disponible: https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1529295/ Informe%20 nacional%20de%20resultados%20PISA%202018.pdf [Consulta: 2021, Febrero 12]

Ley General de Educación Colombia. (No. 115). (1994, Febrero 8). [Transcripción en línea] disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_ archivo_pdf.pdf [Consulta: 2021, enero 21]

Marín, M. (2004). Lingüística y enseñanza de la lengua. Argentina: Aique.

Martínez, M. (2004). El procesamiento multinivel del texto escrito ¿un giro discursivo en los estudios sobre la comprensión de textos? [Documento en línea]. Disponible: https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/ 10893/ 2746/Lenguaje%2032%2Cp.28-53%2C2004.pdf?sequence=2&isAllowed=y [Consulta: 2021, Febrero 12]

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. [Documento en Línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_ recurso_1.pdf [Consulta: 2020, noviembre 25]

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos OCDE. (2019). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). Resultados PISA 2018. [Documento en línea]. Disponible: https://www.oecd.org/pisa/ publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf Disponible: [Consulta: 2021, enero 21]

Said, E. y Valencia, J. (2014). Informe de resultados de las pruebas de estado en la región caribe colombiana 2009-2012. [Documento en línea] Disponible: https://core.ac.uk/download/pdf/70288827.pdf [Consulta: 2020, Octubre 22]

Salas, W. (2005). Formación por competencias en educación superior. Una aproximación conceptual a propósito del caso colombiano. [Documento en línea] Disponible: https://rieoei.org/historico/deloslectores/1036Salas.PDF [Consulta: 2020, septiembre 24]

Tobón, S. (2004). Formación basada en competencias. Colombia: ECOE.

Vargas-Rojas, S. (2021). La formación ciudadana y el modelo de educación por competencias en la política educativa en Colombia 2004-2017. Revista Colombiana de Educación [Revista en Línea], 1. Disponible: https://acortar.link/nxUUqB [Consulta: 2021, Febrero 20]

Published

2021-08-20

How to Cite

Mirta Nowacky Gutiérrez. (2021). The basic standards of language competences: A look in light of some results. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 319–338. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.929

Issue

Section

Review Articles