Language skills speaking and listening from a communicative didactic perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.932

Keywords:

Speaking, Listening, Communication process

Abstract

The purpose of this article is to provide theoretical elements that support the pedagogical teaching of language skills, speaking and listening from a communicative perspective. The research is limited to the interpretive approach and the hermeneutic method is used, as documentary research is based on the analysis and interpretation of bibliographic data. The results indicate that oral language at school should be consolidated, among other reasons, because its proper command is an essential requirement for learning other language skills: reading and writing. Among the conclusions, it stands out that learning to speak and listen competently represents the way to learn to live and respect differences.

Author Biography

Luz Regina Mancera De La Cru, Institución Etnoeducativa Pedro Romero Cartagena. Colombia

Currently works at the Pedro Romero-Cartagena Ethnoeducational Institution. Primary School Teacher. Bachelor's Degree in Preschool Education - Corporación Universitaria Rafel Núñez, Cartagena. Specialist in Educational Planning and Curriculum Development- Corporación Universitaria Juan De Castellano- Tunja. Master in Educational Sciences- Universidad San Buenaventura, Cartagena. Doctoral Candidate in Education- Universidad Experimental Libertador UPEL-IPC-Venezuela. Diploma in Development of Communicative Competences in English-University of Cartagena.

References

Arráez, M., Calles, J. y Moreno, L. (2006). La Hermenéutica: una actividad interpretativa. Sapiens [Revista en línea], 2. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1317-58152006000 20 0012 [Consulta: 2021, Abril 29]

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (1994). Enseñar Lengua. España: GRAÓ.

Cova, Y. (2013). La comprensión de la escucha. Revista Letras [Revista en línea], 87. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5984413 [Consulta: 2021, febrero 16]

Lizzi, S. (2009). Didáctica de la lengua en el nivel inicial. Argentina: Bonum.

Pérez, C. (2008). Acercamiento a la escucha comprensiva. [documento en línea]. Disponible: https://rieoei.org/historico/deloslectores/2039Perez.pdf [Consulta: 2021, febrero 16]

Prado, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. Madrid: La Muralla.

Rodríguez, M. (2008). “Hablar” en la escuela: ¿Para qué? ... ¿Cómo? [Documento en línea]. Disponible: http://www.a43d.com.uy/jenny/wp-content/uploads/ 2018/07/16_03_Rodriguez.pdf [Consulta: 2021, febrero 14]

Vernon, S. y Alvarado, M. (2014). Aprender a escuchar, aprender a hablar. La lengua oral en los primeros años de escolaridad [Libro en línea]. Materiales para Apoyar la Práctica Educativa: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Disponible: https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D417.pdf [Consulta: 2021, enero 28]

Vilá i Santasusana, M. (2003). Enseñar a hablar y a escuchar. [Documento en línea]. Disponible: http://consellodacultura.gal/fondos_documentais/ web/coordinadora endl/aletramiuda/outros/recomendacions/recom_16_1.pdf [Consulta: 2021, Febrero 08]

Zebadúa, M. y García E. (2012). Cómo enseñar a hablar y escuchar en clase. [Documento en línea]. Disponible: https://portalacademico.cch.unam.mx /materiales/libros/pdfs/librocch_hablarescuchar.pdf [Consulta: 2021, noviembre 19]

Published

2021-08-20

How to Cite

Luz Regina Mancera De La Cru. (2021). Language skills speaking and listening from a communicative didactic perspective. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 379–394. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.932

Issue

Section

Review Articles