EDUCATION, AXIOLOGY AND DIDACTICS: EMERGING TRINOMIAL IN TEACHER COMPETENCES IN UNIVERSITY SPACES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.2773

Keywords:

Education, Axiology, Didactics, Teacher Competencies

Abstract

The present scientific work had the purpose of generating a theoretical corpus between Education, Axiology and Didactics as an epistemic component in the competences of the teacher at the Polytechnic University of Aragua State Federico Brito Figueroa. In this sense, a qualitative investigation was carried out, whose method was the hermeneutic , under a phenomenological approach, where the in-depth interview was used as an information collection technique, from the data obtained from the three focus groups, an analysis of content, categorization, structuring, contrasting, triangulation from where the platforms emerged that formed the Emerging Theory, emphasizing the search and development of educational technology as an urgent need to respond to the demands of finding and providing teaching with a more scientific basis and, at the same time, making education more productive, with great emphasis on know-how, but always based on axiology.

Author Biography

Leynette Montilla, Universidad Politécnica Territorial del Estado Aragua Federico Brito Figueroa

Profesora de Lengua y Literatura en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador Extensión Maracay (Julio 2007). Maestría en Gerencia Educativa (UPEL-2011). Maestría en  Dirección Estratégica por la Universidad  de Pinar del Rio. (Cuba 2013). Desde (2012 -2015) fue coordinadora de Bienestar Estudiantil de la UPTARAGUA. “Federico Brito Figueroa”. Tutora Estadal del Área de Lengua y Comunicación del Edo Aragua (2018) de los Programas Nacionales de Formación en Educación Avanzada (PNFAE) en el Sistema Nacional de Investigación y Formación de Magisterio Venezolano (2018).  Coordinadora de Vinculación Social  de la UPTARAGUA- Extensión de Maracay. Desde el (2016 – Actual) Docente y Asesora de Investigación del Centro de Investigación Territorial de la UPTARAGUA. Cursante del Doctorado en Ciencias de la Educación.

References

Alfonso, D. (2012). Humanismo y Práctica Docente. Caracas.

Alvarado, M. (2017). La educación en valores del estudiante universitario a través del proceso docente – educativo. La Habana.

Brunner, J. J. (1988) Educación Superior en América Latina: Cambios y Desafíos. Fondo de Cultura Económica, Santiago de Chile.

Gervilla, E. (2018). Valores y contravalores. Revista Vela Mayor. 1(2), Anaya Educación, España.

Give, A. (2018). El proceso estratégico Investigativo en la Educación. Prentice Hall. Madrid.

Hurtado de Barrera, J. (2017). El Anteproyecto y Marco Teórico. SYPAL. Caracas.

Latapí, F. (2015). La filosofía de la educación como praxiología educativa. España.

Páez, C. (2010). Importancia de la epistemología en el proceso investigativo. CIVITAS. https://cosasdelaciudad-paez.blogspot.com/search?q=abordajes.

Peralta, U. (2015). Estado del arte en las Investigaciones Educativas y Competencias de Docente. Madrid.

Sandín, P. (2014). Paradigma y métodos de investigación en tiempos de cambio. Consultores asociados.

Velásquez, Y. (2016). Estimulación temprana y desarrollo cognitivo. Universidad Rafael Landívar. Quito.

Published

2024-06-06

How to Cite

Montilla, L. . (2024). EDUCATION, AXIOLOGY AND DIDACTICS: EMERGING TRINOMIAL IN TEACHER COMPETENCES IN UNIVERSITY SPACES. DIALOGICA, 21(3), 57–74. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.2773