THE ARTICULATION OF EARLY CHILDHOOD AND THE DEGREE OF TRANSITION IN FORMAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.2775Keywords:
articulation, early childhood, transition grade, formal education, educational agentsAbstract
The research presents an epistemic contribution that proposes an articulation plan that guarantees children an intentional pedagogical action to make a pleasant transition to school life. The research is carried out in the Educational Institution Antonio Ramón Moreno and Primero de Mayo of the official sector in the Municipality of Soledad, Department of Atlántico (Colombia). For the theoretical foundation, the contributions of Piaget (1978), Vygotsky (1979) and Erikson (1983), among other authors, are considered valuable, who investigated the construction of knowledge of children who come from preschool to first grade. Basic education. The type of research is descriptive-explanatory of a phenomenological nature and it will be carried out in the same institutions mentioned (six teachers). It is expected to theorize the pedagogical practices of the educational agents of the Early Childhood Care Programs and transition grade teachers.
References
Cortés, L. (2017) Aproximación etnográfica en el proceso de transición de educación inicial a educación primaria. Trabajo de Tesis Doctoral presentada para optar al grado de Doctor en Educación. Universidad de Carabobo.
Erikson, E (1983). Infancia y sociedad. Editorial Paidós
Gadamer, H. (1977). Verdad y Método. Las grandes líneas de una hermenéutica filosófica. México: Ceac.
Husserl, E. (1994). Problemas Fundamentales de la Fenomenología. Madrid: Alianza
Ley General de Educación (Ley 115 de 1994). Bogotá: Diario Oficial N° 41.214 de febrero 8 de 1994.
OCDE (2016). Revisión de políticas nacionales de educación. La educación en Colombia. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, p. 101.
Organización Mundial de la Salud. (1994). Transformando los sistemas de Salud: género y derechos en salud reproductiva. Disponible: https://www.scielosp.org/article/scol/2007.v3n3/271-283/.
Peralta, M. (2000). Una propuesta de criterios de calidad para una educación inicial Latinoamericana. La paz Bolivia: Cerid/Maysal
Piaget, J. (1978). Lógica y conocimiento científico. París: Gallimard.
Sánchez, A. (2017). La Educación Inicial un Proceso de Vinculación de Niñas y Niños en Condición de Desplazamiento. Publicación. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá
Vargas, L. (2013), Proceso de articulación entre el ciclo de transición de la Educación Preescolar y el primer grado de la Educación General Básica. Colombia
Vygotsky, L. (1979) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires: Grijalbo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alba Eugenia Trespalacios Patiño
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.