DYNAMIC GEOMETRY IN DIGITAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.3295

Keywords:

Geometry, digital environment, problem solving, GeoGebra, initial mathematics teacher training

Abstract

The purpose of the research arises from examining and recognizing the importance of the use of ICT in the teaching and learning of geometry in the professional development of future Mathematics teachers. For this reason, it is intended to design a Curricular Unit for the resolution of Geometric Problems in the Digital Environment. Regarding the theoretical references, the didactics of geometry, the initial training of mathematics teachers, the use of GeoGebra and problem-solving models will be considered. Methodologically it is framed within the socio-critical paradigm, qualitative approach, field work with a view to transformation; of the training of future teachers specializing in mathematics. A discussion group will be held as an information collection technique, and a script of topics or issues of interest will be used as instruments. All students specializing in mathematics at UPEL-Maracay will be considered co-researchers.

Author Biography

César Armas, Universidad Pedagógica Experimental Libertador - IPMAR

TSU en Electricidad, mención Instrumentación y Control, egresado de la UPTA “Federico Brito Figueroa. Profesor adjunto del departamento de Matemática de la UPEL IP “Rafael Alberto Escobar Lara” de Maracay; y actualmente, culminando la Maestría en Educación, Mención Enseñanza de la Matemática.

References

Blaz, F. E., Castro, W. E., Cenas, F. Y. y Gamboa, L. R. (2021). GeoGebra: herramienta tecnológica para el aprendizaje significativo de las matemáticas en universitarios. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación Vol. 5 https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/181/436

Castro, M. (2003). El Proyecto de Investigación y su Esquema de Elaboración. (2ª.ed.). Caracas: Uyapal.

Catunta Cuayla, Y. (2015). Aplicación de una metodología usando el software GeoGebra para desarrollar la visualización en el contenido de ecuación de la recta (Tesis de maestría en Educación con Mención en Didáctica de la Enseñanza de las Matemáticas en Educación Secundaria). Universidad de Piura. Facultad de Ciencias de la Educación. Piura, Perú. https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/3668/MAE_EDUC_220.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Höffer, A. (1981). Geometry is more than Proof. Mathematics Teacher, 74(1), 11-18.

Iglesias, M. (2008). Proyecto Docente en el área de Geometría y su Didáctica. Trabajo de Ascenso. UPEL-Maracay

Iglesias, M. y Ortiz, J. (2018). Usos del software de geometría dinámica en la formación inicial de profesores de matemáticas. Matemáticas, Educación y Sociedad, 1(2), 21-35. http://funes.uniandes.edu.co/13824/1/Iglesias2018Usos.pdf

Iglesias, M. y Ortiz, J. (2020). Doblado de papel y Software de Geometría Dinámica. Una experiencia con futuros profesores de matemática. Paradigma, 1017-1045. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/816/822

Jaime, A. y Gutiérrez, A. (1990). Una propuesta de fundamentación para la enseñanza de la geometría: El modelo de Van Hiele. En Llinares, S.; Sánchez, M. V. Teoría y Práctica de educación matemática, pp. 299 - 384. https://www.uv.es/Angel.Gutierrez/archivos1/textospdf/JaiGut90.pdf

Polya, G. (1965). Cómo plantear y resolver problemas. Trillas.

Schoenfeld, A. (1985). Mathematical Problem Solving. Orlando: Academic Press.

Suárez, Y. (2016). Plan de Formación para Futuros Docentes de Matemática en el manejo de Herramientas Web 2.0. https://www.researchgate.net/publication/332840749_Plan

_de_Formacion_para_Futuros_docente_de_Matematica_en_el_manejo_de_Herramientas_Web_20_UPEL-Maracay_Trabajo_Especial_de_grado

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2011). Documento base del Currículo UPEL. http://www.upel.edu.ve/wp-content/uploads/2019/02/DOCUMENTO-BASE-.pdf

Published

2024-11-11

How to Cite

Armas, C. (2024). DYNAMIC GEOMETRY IN DIGITAL ENVIRONMENT. DIALOGICA, 21(3), 105–120. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.3295