THE CONSTRUCTION OF THE READING AND WRITING PROCESS IN PRIMARY EDUCATION STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i2.3329

Keywords:

Literacy process, learning difficulties, text production, reading comprehension

Abstract

 The purpose of the research was to develop the literacy process in primary education students from the UENB “Antonio Guzmán Blanco” school library, located in the Montaña Fresca urbanization in Maracay, Venezuela. From a methodological point of view, it was a descriptive field investigation that was developed through the use of strategies to overcome the literacy difficulties that students present and create texts from reading. The population was made up of 85 students from 1st to 3rd grade and the sample was made up of 12 students with reading and writing difficulties. To make the diagnosis, the difficulties presented by the students were recorded. The action plan was developed over 3 weeks applying the designed strategies. It was concluded that 7 students managed to consolidate their reading and writing process at 90%, 3 at only 65% and the other 2 at 25%.

Author Biography

Marisol Rojas, U.E.N.B. Antonio Guzmán Blanco

Profesora en Educación Rural egresada de la UPEL Rubio en el año 2004. Especialista en Educación para la recreación Comunitaria - Universidad de Pamplona Colombia en el 2005. 30 años de servicio teniendo la oportunidad de trabajar en el aula y realizar trabajos administrativos como directivo en la Unidad Educativa Bolivariana Simón Rodríguez y en NER - 133, ambas en el municipio Pedro María Ureña, Estado Táchira, Venezuela. Actualmente laboro como Docente Bibliotecaria en la U.E.N.B. Antonio Guzmán Blanco, en Maracay Estado Aragua, Venezuela.

References

Alcívar, D.A. (2013). La lectoescritura y su incidencia en el rendimiento escolar de los estudiantes del quinto grado del centro de educación básica “Pedro Bouguer” de la Parroquia Yaruquí, Cantón Quito, Provincia De Pichincha”. https://repositorio.uta.edu.ec/items/a005c333-e829-46a6-8a2e-46f889117a94.

Braslavsky (2015). Enseñar a entender lo que se lee: la alfabetización en la familia y la escuela. Argentina: Fondo cultura económica.

Ferreiro, E., Teberosky, A. (2008). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI editores.

Figueroa V., Pilar. (2011). La lectura y la escritura en la educación venezolana. Una mirada desde la didáctica. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida-Venezuela. Enero-Diciembre. Nº 17, 103-114. https://www.redalyc.org/pdf/652/65221619007.pdf

Lucas, V. (2014). La lectoescritura en la etapa de educación primaria. [Trabajo de grado. Universidad de Valladolid]. Soria, España. https://core.ac.uk/download/pdf/211091918.pdf.

Montealegre, R. (2016). Desarrollo de la Lectoescritura: Adquisición y Dominio. Acta Colombiana de Psicología. 9(1), 25-40. https://www.redalyc.org/pdf/798/79890103.pdf

Sierra, G.P. (2022). La lectoescritura en alumnos de primaria. Implicaciones en su aprendizaje. Revista de Investigación Educativa. 11(21). https://revistaic.instcamp.edu.mx/uploads/Ano2022No21/Ano2022No21-13-37.pdf.

Villamizar, M. (2016). Técnicas de lectura eficaz. Universidad de Barcelona. Barcelona-España.

Published

2024-12-06

How to Cite

Rojas, M. . (2024). THE CONSTRUCTION OF THE READING AND WRITING PROCESS IN PRIMARY EDUCATION STUDENTS. DIALOGICA, 21(2), 148–163. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i2.3329