Towards meaningful learning in generation Z: Innovative strategies to promote reading habits
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i3.3542Keywords:
Reading habit, generation Z, innovation, meaningful learningAbstract
Reading serves as a tool for gaining meaningful learning across diverse subjects. Not all individuals have established this habit throughout their lives. Therefore, it is crucial to identify innovative strategies that encourage reading habits among Generation Z. This article seeks to determine the key characteristics of Generation Z that may impact the development of reading habits as a means of facilitating meaningful learning, and to explore innovative strategies for cultivating reading habits within this generation. This research employs a quantitative approach, utilizing the PRISMA method for systematic literature review. It concludes that promoting reading habits necessitates strategies that consider the unique characteristics and preferences of this generation, aligning with contemporary technological advancements. Suggestions include adapting content to align with their interests and creating conducive reading environments.
References
Casas Quispe, J. (2020). Generación Z: Evolución y características. [Trabajo de Grado, Universidad Nacional del Altiplano]. https://repositorio.unap.edu.pe/handle/20.500.14082/15217
Coppo, A. (2019). Estrategias de enseñanza del diseño para una nueva generación. El rol docente y el vínculo con el estudiante en el marco de las TIC. Cuaderno, 84, 53-67. https://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi84.3743 DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi84.3743
Corimayta, A. (2021). Incentivar el hábito lector a través de la biblioteca para desarrollar el pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 18(4), 1486-1496. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5431
Dextre, S., Tapia, A., Bernaola, J., Morán, L., y Best, N. (2022). Hábitos de lectura y sus factores asociados en estudiantes de medicina de una universidad peruana. Investigación en educación médica, 11(43), 63-71. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2022.43.22424 DOI: https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2022.43.22424
Guevara, K., Guevara, E., Pretel, A., y Pérez, A. (2021). Influencia del hábito lector en la comprensión de textos. Polo del Conocimiento, 6(6), 223-244. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8016965
Herrera, Y., y Dapelo, B. (2022). Estrategias de lectura y rendimiento académico en la transición a la educación superior. Praxis & Saber, 13(32), 1-18. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n32.2022.12809 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n32.2022.12809
Montes, T., y Deroncele, A. (2023). Hacia una didáctica innovadora para potenciar aprendizaje significativo de matemáticas en la generación Z. Universidad y Sociedad, 15(2), 177-186. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v15n2/2218-3620-rus-15-02-177.pdf.
Muñiz, M., Yániz, L., y Ávila, J. (2021). Nuevas generaciones y mercado laboral: Desafíos para la pertinencia educativa actual. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36), 93-118. https://doi.org/10.19053/01227238.11665 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.11665
Platas, A., Reyes, V., y Castro, J. (2021). Estrategias de lectura empleadas por estudiantes universitarios de tres áreas académicas. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8(1), 37-56. https://www.redalyc.org/journal/6952/695273865003/html/ DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.1.7105
Popescu, D., Popa, M., y Cotet, B. (2019). Preparando a los estudiantes para la Generación Z: Consideraciones sobre el currículo de impresión 3D. Propósitos y Representaciones, 7(2), 240-254. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.280 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.280
Rodríguez, R., Vázquez, R., y Rodríguez, M. (2021). La promoción de lectura del texto literario para la formación del profesional de la carrera Licenciatura en Educación Español literatura. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2833 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2833
Sardi, M. (2023). Los escenarios digitales en la educación universitaria: Nuevos desafíos interpelan la comunicación pedagógica. Caso de Introducción a la Geografía (UNLPam). Praxis Educativa (Arg), 27(1), 1-23. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270118 DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270118
Zarra III, E. (2019). Generación Z. La generación con derechos: Cómo educar para llegar a sus mentes y a sus corazones. Narcea Ediciones.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mauro José León Ortiz, Thairubys Alicia Contreras Zambrano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.