Resilient teachers: pillars of education in Venezuela's crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i3.3550

Keywords:

Resilience, teachers, education, society

Abstract

This article examines the educational context in Venezuela, where educators face multiple challenges due to the social and economic crisis. Through a qualitative methodology with a reflective and documentary approach, teacher resilience is analyzed as a crucial factor for the continuity of learning and the personal development of educators. The study identifies the characteristics of resilient teachers and the factors that foster their ability to adapt and overcome. In addition, the need for institutional support, including resources, training, and recognition, to strengthen this resilience is emphasized. Finally, educators' transformative role in Venezuelan society is highlighted, suggesting that their resilience benefits their professional practice and positively impacts the educational process and the community in general.

Author Biography

Marcos Antonio González Vera, Instituto Universitario Adventista de Venezuela. Nirgua – Yaracuy. Venezuela

Docente, Capellán y Secretario Académico de la Coordinación de Teología del Instituto Universitario Adventista de Venezuela. Licenciado en Educación-Teología por la Corporación Universitaria Adventista de Colombia. Master of Arts in Pastoral Ministries, Andrews University, EEUU.

References

Asch, J. M. (2021). El análisis de la resiliencia y el rendimiento académico en los estudiantes universitarios. Revista Nacional de Administración, 12(1). https://www.scielo.sa.cr/pdf/rna/v12n1/1659-4932-rna-12-01-e3534.pdf DOI: https://doi.org/10.22458/rna.v12i1.3534

Basurto, K. M., y Farías, C. M. (2022). Psicoeducación en resiliencia: una propuesta educativa para la contención emocional post-covid. Revista EDUCARE-UPEL-IPB, 26(Extraordinario), 577-597. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1698/1630 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1698

Benard, B. (2024). Resiliency: What we have learned. San Francisco, CA: WestEd. https://archive.org/details/resiliencywhatwe00bena/page/n3/mode/2up

Börü, N., y Bellibaş, M. Ş. (2024). Comparing the relationships between school principals’ leadership types and teachers’ academic optimism. International Journal of Leadership in Education, 27(3), 560-578. doi:https://doi.org/10.1080/13603124.2021.1889035 DOI: https://doi.org/10.1080/13603124.2021.1889035

Cáceres, S., y Mendoza, M. L. (2022). Resiliencia y autocuidado del personal de la UCAB Guayana. Guayana Moderna, 11(11), 15-29. https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/guayanamoderna/article/view/5855

Colbert, V. (2018). El rol del docente como agente de cambio. Ruta maestra Santillana, 26-28. https://rutamaestra.santillana.com.co/wp-content/uploads/2018/09/El-rol-del-docente-como-agente-de-cambio.pdf

Doubront, M. A., y Doubront, L. G. (2020). Impacto del contexto económico, social y político de Venezuela en el docente universitario. Análisis desde la Pirámide de Maslow. disertare, 5(2), 1-15. https://revistas.uclave.org/index.php/dissertare/article/view/2791/1749

Echávez Arrieta, Y. E. (2022). Innovación y resiliencia en la práctica docente en espacios emergentes y más allá de las TIC. PANORAMA, 16(30), 62-86. https://revistas.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/3070/3271 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3070

Extremera, M. O., Farias, I. M., y Segovia, J. D. (2021). Construir resiliencia en las escuelas desde la acción de liderazgo. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades, (18), 69-90. https://revistaseug.ugr.es/index.php/dedica/article/view/17002/20419 DOI: https://doi.org/10.30827/dreh.vi18.17002

Feixas, M., y Zellweger, F. (2020). Premios docentes con impacto: más allá del reconocimiento a la excelencia. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 193-209. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/13249/12796 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2020.13249

FUNDAREDES. (11 de Agosto de 2022). https://www.fundaredes.org/2022/08/11/informe-de-educacion-2022-2/

García Rodríguez, R., Sánchez Parrales, L. V., Dueñas Segovia, F., y Meza Macías, A. (2021). El síndrome de burnout y sus consecuencias en la salud mental de los docentes. Sinapsis: La revista científica del ITSUP, 1(19). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8474727 DOI: https://doi.org/10.37117/s.v19i1.392

Garrido, S. (2021). Resiliencia, innovación y talento para afrontarlas crisis. Revista Nuevas Propuestas(57), 26-36. https://goo.su/wcxGS

Guevar, D. J., y Suárez, A. I. (2022). Clima Escolar: Conceptualización y variables. Pensamiento y acción, 32, 51-71. https://goo.su/XzOX5 DOI: https://doi.org/10.19053/01201190.n32.2022.13933

Hascher, T., Beltmanb, S., y Mansfield, C. (2021). Teacher wellbeing and resilience: towards an integrative. Educational Research, 63(4), 416-439. doi:https://doi.org/10.1080/00131881.2021.1980416 DOI: https://doi.org/10.1080/00131881.2021.1980416

Hernández, E. T. (2020). Habilidades intrapersonales y su relación con el burnout en docentes de educación básica en León, México. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 163-179. https://doi.org/10.21703/rexe.20201939torres9 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20201939torres9

Irurzun, J., y Yaccarini, C. (2019). Resiliencia, espiritualidad y propósito de vida. Una revisión del estado del arte. Psocial, 4(2), 58-66. https://doi.org/10.62174/psocial.3207

Kitchen, J. (2020). Studying the self in self-study: Self-knowledge as a means toward relational teacher education. In Exploring self toward expanding teaching. Emerald Publishing Limited, 34, 91-104. doi:https://doi.org/10.1108/S1479-368720200000034005 DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-368720200000034005

Luengas, M. L. (2023). El clima laboral docente y su importancia en el proceso. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2). https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/6050/9175 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6050

Mansfield, C. F., Beltman, S., Broadley, T., y Fell, N. W. (2016). Building resilience in teacher education: An evidenced informed framework. Teaching and Teacher Education, 54(4), 77-87. doi:10.1016/j.tate.2015.11.016 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.11.016

Marcionetti, J., y Castelli, L. (2023). The job and life satisfaction of teachers: a social cognitive model integrating teachers’ burnout, self-efficacy, dispositional optimism, and social support. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 23(2), 441-463. https://link.springer.com/article/10.1007/s10775-021-09516-w DOI: https://doi.org/10.1007/s10775-021-09516-w

Medina, M. V., y Orantes, G. C. (2021). Análisis del impacto de un curso sobre autoconocimiento personal como medio de mejora profesional docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 21-41. de https://revistas.um.es/reifop/article/view/458251/309501 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.458251

Mendoza, N. (2020). Aproximación teórica al significado del liderazgo resiliente en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Revista educare, 24(1), 6-27. https://www.revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1224/1223 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1224

Pizani, I. P. (02 de Octubre de 2023). La Gran Aldea. https://lga.lagranaldea.com/2023/10/02/una-cierta-mirada-a-la-crisis-de-la-escuela-venezolana/

Quesada, S. S., Guillén, D. F., y Fernández, Y. O. (2020). Resiliencia del docente en situaciones de enseñanza y aprendizaje en escuelas rurales de Perú. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-26. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v24n2/1409-4258-ree-24-02-411.pdf DOI: https://doi.org/10.15359/ree.24-2.20

Ruíz, I. S., y Villavicencio, M. G. (2020). Resiliencia y demandas de política educativa durante la contingencia sanitaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, L(Especial), 121-142. https://www.redalyc.org/journal/270/27063237023/27063237023.pdf

Sabino, C. D. (2023). La vocación, clave de resiliencia en la profesión docente. HOLOS, 2(39), 1-18. https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15185/3638

Sánchez, M. A. (2020). La crisis de salud, bienestar emocional y de competencias para ser un buen docente. Revista de Comunicación y Salud: RCyS, 10(2), 249-263. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7697397 DOI: https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).249-263

Vilchez, C. T., & Sucari, W. (2021). Entender la resiliencia docente. Una mirada sistemática. Revista Innova Educación, 3(3), 187-197. doi:https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.03.012 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.03.012

Villacís, M. I., Torres, A. R., Bermeo, M. J., Bermeo, E. F., y Ventura, X. M. (2023). El liderazgo docente: apoyo socioemocional en el aula. Ciencia Latina Revista CientíficaMultidisciplinar, 1, 5095-5113. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/4818/7296 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4818

Zambrano, L., Marotta, D., y Sosa, S. (2018). Contexto macroeconómico en Venezuela. En A. Freitez (Coord.). Espejo de la crisis humanitaria venezolana. Encuesta Nacional de Condiciones de Vida 2017, 17-26.

Published

2025-07-18

How to Cite

González Vera, M. A. . (2025). Resilient teachers: pillars of education in Venezuela’s crisis. DIALOGICA, 22(3), 38–61. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i3.3550