Attitude of the directive manager towards the administrative actions of educational actors

Authors

Keywords:

Attitude, manager, labor relations, education

Abstract

 In this study, an interpretation was made about the attitude of the director manager towards the administrative actions of the educational actors of the Andrés Bello National Educational Unit, of the Las Delicias parish of the Girardot Municipality, Aragua State - Venezuela. The purpose was to understand what the attitudinal relationships are like between these educational protagonists. The methodology was framed in the interpretive paradigm, following a qualitative aspect, under the criteria of the hermeneutic method. It is worth highlighting that attitude is embraced by the individual's way of acting and relating, forming part of the affective, cognitive and behavioral components of the human being. In conclusion, the executive manager, beyond being conceived as a symbol of authority, must be understood as a character at the service of the community he leads, who comprehensively promotes values and sets an example in his wake; thus defining the destiny of the organization that is in charge.

Author Biography

José Rafael Cárdenas, Colegio Alcázar de Las Condes. Santiago de Chile – Región Metropolitana. Chile

Magister en Gerencia Educacional (UPEL-2023). Profesor Especialista en Física (UPEL-2009). Docente de Ciencias en Colegio Alcázar de Las Condes, Santiago de Chile. Con 17 años de experiencia en educación a nivel nacional e internacional.

References

Ajzen, R. y Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Amitai, E. (1964). Modern Organizations. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Baena, G. (2017). Metodología de la Investigación. 3era. Edición. México: Grupo Editorial Patria.

Breckler, A. (1984). La actitud gerencial en la actualidad. Primera edición. México D.F.

Da Silva, R. (2002). Teorías de la Administración. Editorial Thomson.

Flores, M. (2005). Gestión del conocimiento organizacional en el taylorismo y la teoría de las relaciones humanas. Revista Espacios, 26(2). https://www.revistaespacios.com/a05v26n02/05260241.html

Flores, K. (2013). Actitud Gerencial. es.scribd.com/document/134217633/actitud-gerencial-docx

González, J. (2001). El Paradigma Interpretativo en la Investigación Social y Educativa: Nuevas Respuestas para Viejos Interrogantes. Cuestiones Pedagógica, (15), 227-246. https://idus.us.es/items/20a19904-7be0-4249-8e9f-06276e983d02

Iriarte, C. y Salcedo, O. (2001). Actitud de los Gerentes frente a las Funciones que Desempeña el psicólogo Organizacional en Empresas de Provincia. [Trabajo de Grado No Publicado. Universidad de la Sabana-Colombia]. https://goo.su/rTRAu0y

Martínez, M. (2009). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Editorial Trillas.

Mata, L. (2020). La Entrevista Semiestructurada en Investigación Cualitativa. investigaliacr.com/investigacion/entrevistas-semiestructuradas-en-investigacion-cualitativa-entrevista-focalizada-y-entrevista-semiestandarizada/

Morales, J. (1999). Psicología Social. Mc Graw Hill: Madrid. España.

Pacheco F. (2002). Actitudes. Eúphoros, 5, 173-186. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1181505

Packer, M. (2010). La investigación hermenéutica en el estudio de la conducta humana. American Psychologist, 40 (10), 1-25 https://es.scribd.com/document/97097761/La-Investigacion-Hermeneutica-Estudio-Conducta-Humana-Packer-2010

Pelekais, C. (2000). Métodos Cuantitativos y Cualitativos diferencias y tendencias. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 2(2), 347-352. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6436313

Rodríguez, A. (1976). Psicología Social. Ciudad de México: Trillas.

Salazar, A. (2005). Perfil gerencial construido sobre la PNL. https://degerencia.com/articulo/perfil_gerencial_construido_sobre_la_pnl/

Sallenave, J. (2004). La gerencia integral. Bogotá, Colombia: Editorial Norma.

Santos, Y. (2010). ¿Cómo se pueden aplicar los distintos Paradigmas de la Investigación Científica a la Cultura Física y el Deporte? PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 5(1), 1-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6174061

Ubillos, S.; Mayordomo, S. y Páez, D. (2004). Actitudes: definición y medición. Componentes de la actitud. Modelo de acción razonada y acción planificada. En Sedano, Ubillos y Zubieta (coord.), Psicología social, cultura y educación. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=998959

Vianet, C. (2019). Competencias del Gerente Educativo en Instituciones Educativas de Riohacha, Colombia. Telos, 21(3), 564-590. https://www.redalyc.org/journal/993/99360575005/html/

Published

2025-07-18

How to Cite

Cárdenas, J. R. . (2025). Attitude of the directive manager towards the administrative actions of educational actors. DIALOGICA, 22(3), 62–81. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialogica/article/view/3551