A reflective look at the teacher as a model and transforming agent

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.3773

Keywords:

Teaching, leadership, motivation, quality of education

Abstract

 This article presents a reflective and interpretive work on the teacher's role as a model and transforming agent in the present day. Its objective is to offer an argumentative framework that highlights the relevance of the teacher figure in the holistic development of students, transcending traditional teaching and becoming a reference for behavior and service. This influence is key to building a more conscious and committed citizenry, forming individuals capable of facing the challenges of the contemporary world and making significant contributions to society. Topics such as the teacher as a guide in learning, their social impact, their motivating role, transformational leadership, and their commitment to educational quality were addressed. Methodologically, it was based on a qualitative interpretive approach supported by the review of various related articles. It concludes that a committed and satisfied teacher becomes an essential pillar for the integral development of their students and the educational community.

Author Biography

Diomira González, Instituto Universitario Adventista de Venezuela. Nirgua – Yaracuy. Venezuela

Licenciada en Administración de la Universidad de los Andes, Mérida.  Docente titular durante 16 años en la institución privada Instituto Universitario Adventista de Venezuela en Nirgua, Estado Yaracuy, en la carrera de Administración. Magíster en Administración del trabajo y Relaciones Laborales de la Universidad de Carabobo. Ejerciendo la docencia con compromiso y dedicación a los jóvenes que vienen de diferentes regiones del país.

References

Aamodt, M. (2010). Psicología Industrial/Organizacional: Un Enfoque Aplicado. México: CENGAGE learning.

Biggs, J. (2010). Calidad del Aprendizaje Universitario. España: Narcea.

Bandura, A. y Walters, R. (1974). Aprendizaje Social y Desarrollo de la Personalidad. Alianza Editorial. https://archive.org/details/bandura-a.-walters-r.-aprendizaje-social.-desarrollo-de-la-personalidad/mode/2up

Chiavenato, I. (2018). Introducción a la Teoría General de la Administración: una Visión Integral de la Moderna Administración de las Organizaciones. México: McGrawHill.

Cortés, F. (2017). Vivir para Triunfar: Hacia la cumbre del éxito. Colombia: IADPA.

Gallardo, C. Castillo, J. Manso, J. (2022). La Profesión Docente en los discursos de la UNESCO, la OCDE y la Unión Europea. Revista Iberoamericana de Educación, 90(1), 17-37. https://rieoei.org/RIE/article/view/5350/4586 DOI: https://doi.org/10.35362/rie9015350

Jara, M., Olivera, M. y Yerrén, E. (2018). Teoría de la Personalidad según Albert Bandura. Revista De Investigación De Estudiantes De Psicología "JANG", 7(2), 22-35. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/jang/article/view/1510

Matos, L., y Lens, W. (2006). La Teoría de Orientación a la Meta, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de secundaria de Lima. Revista Persona, (9), 11-30. https://www.redalyc.org/pdf/1471/147112814001.pdf DOI: https://doi.org/10.26439/persona2006.n009.901

Mendoza, M. y Ortiz, C. (2006). El Liderazgo Transformacional, Dimensiones e Impacto en la Cultura Organizacional y Eficacia de las Empresas. Revista de Facultad de Ciencias Económicas. Investigación y Reflexión, XIV(1), 118-134. https://www.redalyc.org/pdf/909/90900107.pdf

Organización Naciones Unidas. (ONU, 2019). El día mundial de los docentes llama a incentivar a los jóvenes para que sigan esa profesión. https://news.un.org/es/story/2019/10/1463422

Organización de las Naciones Unidas para la Educacion, Ciencia y la Cultura. (UNESCO, 2020). Guía para el desarrollo de políticas docentes. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235272_spa

OIT-UNESCO. (2008). Recomendación de la OIT y la UNESCO relativa a la situación del personal docente (1966) y recomendación de la UNESCO relativa a la condición del personal docente de enseñanza superior (1997). Con un prólogo y un guía del usuario revisados. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000160495_spa

Pearson Higher Education. (2022). Cambios y Tendencias Actuales del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. https://blog.pearsonlatam.com/educacion-del-futuro/tendencias-actuales-del-proceso-de-ensenanza-aprendizaje

Pulido, D. (2011). Administración por Calidad: Un modelo de Calidad Total para las Empresas. México: Limusa

Robbins, S. y Judge, T. (2009). Comportamiento Organizacional. México: Pearson Educación.

Santander Universidades. (2024). Liderazgo transformacional: ¿qué es y cuáles son sus características? https://goo.su/3zvCRF

Veytia, M. (2024). El Papel del Docente en el Contexto Actual. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://www.uaeh.edu.mx/gaceta/3/numero27/mayo/papel-docente.html

Published

2025-07-10

How to Cite

González, D. . (2025). A reflective look at the teacher as a model and transforming agent. DIALOGICA, 22(2), 29–50. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.3773