Evaluation of teacher performance and job satisfaction in adventist educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3794Keywords:
Teacher performance, evaluation, Adventist educational institutions, job satisfactionAbstract
This article explores the urgency of a Teacher Performance Evaluation System (TPES) for Adventist educational institutions, which is crucial for educational management. The research, classified as a special project, was based on field research of a descriptive nature within the post-positivist paradigm. The study group consisted of 14 members of the educational community of the "Ricardo Greenidge" Adventist Educational Unit (UECARG). The analysis of the information led to the conclusion that there is a need to design the TPES, which is feasible in three performance categories for its design: human, administrative, and utility components. A TPES structure was proposed, considering managerial and management elements to ensure its systematicity, periodicity, applicability, and support. Given its feasibility, the implementation of this TPES in Adventist educational institutions is recommended to optimize the quality imparted in these learning centers.
References
Bretel, L. (2002). Consideraciones y propuestas para el diseño de un sistema de evaluación del desempeño docente en el marco de una redefinición de la carrera magisterial. https://goo.su/1W4fPBX
Cadenas, M. y León, A. (2007). Desempeño Docente: Características y Métodos para Evaluar. Ágora, 10 (20), 57-72. https://goo.su/vjC4iT
Castañeda, G. y Castañeda, R. (2007). Gerencia de Investigación: Criterios Gerenciales Aplicados a la Investigación. ORBIS Revista Científica Ciencias Humanas, 2(6), 18-47. https://www.redalyc.org/pdf/709/70920603.pdf
Chiavenato, I. (2006). Introducción a la Teoría General de la Administración. Séptima Edición: McGraw-Hill, Interamericana
Chipana, D. (s/f). Evaluación del Desempeño Docente. [material mimeografiado]
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (5a ed.). México: McGraw-Hill, Interamericana.
Garrido, O. y Fuentes P. (2008). La Evaluación Docente. Un Aporte a la Reconstrucción de Prácticas Pedagógicas Más Efectivas Gerencia de Investigación: Criterios Gerenciales Aplicados a la Investigación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 125-136. https://doi.org/10.15366/riee2008.1.2.008 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2008.1.2.008
Knigth G., (2002). Filosofía y Educación, una introducción a la perspectiva cristiana. Miami: Asociación Publicadora Interamericana
Martínez, M., (1998). La investigación cualitativa etnográfica en educación: manual teórico-práctico, 3ª edición. México: Trillas.
Murillo, F. y Román, M. (2008). La Evaluación Educativa como Derecho Humano. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(1), 1-5. https://revistas.uam.es/riee/article/view/4676/5113
Murillo, F. (2007). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Una panorámica de América y Europa. Santiago de Chile: UNESCO. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 1(2), 203-207. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2789105
Saravia, L. y López, M. (2008). La Evaluación del Desempeño Docente. Perú, una Experiencia en Construcción. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 75-91. https://doi.org/10.15366/riee2008.1.2.005 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2008.1.2.005
Senge, P. (1999). La Quinta Disciplina. Argentina: Ediciones Granica.
Smitter, Y. (2008). Lineamientos para la autoevaluación del desempeño docente en las funciones de docencia, investigación y extensión en el Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”. Revista de Investigación y Postgrado, 23(3), 281-298. http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/revinpost/article/view/902
Toro, L. (2009). Modelo de Evaluación del Desempeño del Docente del Nivel de Educación Inicial como Gerente en el Aula. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 4(6), 125-140. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2937209
UNESCO (2006). Evaluación del Desempeño y Carrera Profesional Docente: Un estudio comparado entre 50 países de América y Europa. Chile: OREALC/UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000152934
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2011). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestrías y Tesis Doctorales. 5ta edición. Vicerrectorado de Investigación y Postgrado. Caracas: FEDUPEL.
White, E. (1963). La Educación Cristiana. Mountain View, California: Publicaciones Interamericanas
White, E. (2005). Consejos para los maestros, padres y alumnos. Avenue Doral, Florida: Asociación Publicadora Interamericana
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Da Rocha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.