Evaluation of teacher performance and job satisfaction in adventist educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3794

Keywords:

Teacher performance, evaluation, Adventist educational institutions, job satisfaction

Abstract

 This article explores the urgency of a Teacher Performance Evaluation System (TPES) for Adventist educational institutions, which is crucial for educational management. The research, classified as a special project, was based on field research of a descriptive nature within the post-positivist paradigm. The study group consisted of 14 members of the educational community of the "Ricardo Greenidge" Adventist Educational Unit (UECARG). The analysis of the information led to the conclusion that there is a need to design the TPES, which is feasible in three performance categories for its design: human, administrative, and utility components. A TPES structure was proposed, considering managerial and management elements to ensure its systematicity, periodicity, applicability, and support. Given its feasibility, the implementation of this TPES in Adventist educational institutions is recommended to optimize the quality imparted in these learning centers.

Author Biography

Ana Da Rocha, Asociación Venezolana Centro Sur de los Adventistas del Séptimo Día. Maracay – Aragua. Venezuela

Profesora de Educación Integral, egresada del Instituto Pedagógico de Caracas – UPEL. Lic. en Educación Matemática, egresada de la UNESR, Maracay. Diplomado en Docencia Universitaria y Talento Humano del Instituto Universitario Adventista de Venezuela-IUNAV. Magister en Gerencia Educativa, graduada del IPC-UPEL. Ejercí la docencia durante 17 años durante los cuales fui docente, coordinador de primaria, sub directora y directora de planteles privados. Actualmente me desempeño como Coordinadora del ministerio de niños y mujeres, personas con discapacidad y educación en la Iglesia Adventista del Séptimo Día con sede en Maracay.

References

Bretel, L. (2002). Consideraciones y propuestas para el diseño de un sistema de evaluación del desempeño docente en el marco de una redefinición de la carrera magisterial. https://goo.su/1W4fPBX

Cadenas, M. y León, A. (2007). Desempeño Docente: Características y Métodos para Evaluar. Ágora, 10 (20), 57-72. https://goo.su/vjC4iT

Castañeda, G. y Castañeda, R. (2007). Gerencia de Investigación: Criterios Gerenciales Aplicados a la Investigación. ORBIS Revista Científica Ciencias Humanas, 2(6), 18-47. https://www.redalyc.org/pdf/709/70920603.pdf

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la Teoría General de la Administración. Séptima Edición: McGraw-Hill, Interamericana

Chipana, D. (s/f). Evaluación del Desempeño Docente. [material mimeografiado]

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (5a ed.). México: McGraw-Hill, Interamericana.

Garrido, O. y Fuentes P. (2008). La Evaluación Docente. Un Aporte a la Reconstrucción de Prácticas Pedagógicas Más Efectivas Gerencia de Investigación: Criterios Gerenciales Aplicados a la Investigación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 125-136. https://doi.org/10.15366/riee2008.1.2.008 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2008.1.2.008

Knigth G., (2002). Filosofía y Educación, una introducción a la perspectiva cristiana. Miami: Asociación Publicadora Interamericana

Martínez, M., (1998). La investigación cualitativa etnográfica en educación: manual teórico-práctico, 3ª edición. México: Trillas.

Murillo, F. y Román, M. (2008). La Evaluación Educativa como Derecho Humano. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(1), 1-5. https://revistas.uam.es/riee/article/view/4676/5113

Murillo, F. (2007). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Una panorámica de América y Europa. Santiago de Chile: UNESCO. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 1(2), 203-207. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2789105

Saravia, L. y López, M. (2008). La Evaluación del Desempeño Docente. Perú, una Experiencia en Construcción. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 75-91. https://doi.org/10.15366/riee2008.1.2.005 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2008.1.2.005

Senge, P. (1999). La Quinta Disciplina. Argentina: Ediciones Granica.

Smitter, Y. (2008). Lineamientos para la autoevaluación del desempeño docente en las funciones de docencia, investigación y extensión en el Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”. Revista de Investigación y Postgrado, 23(3), 281-298. http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/revinpost/article/view/902

Toro, L. (2009). Modelo de Evaluación del Desempeño del Docente del Nivel de Educación Inicial como Gerente en el Aula. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 4(6), 125-140. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2937209

UNESCO (2006). Evaluación del Desempeño y Carrera Profesional Docente: Un estudio comparado entre 50 países de América y Europa. Chile: OREALC/UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000152934

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2011). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestrías y Tesis Doctorales. 5ta edición. Vicerrectorado de Investigación y Postgrado. Caracas: FEDUPEL.

White, E. (1963). La Educación Cristiana. Mountain View, California: Publicaciones Interamericanas

White, E. (2005). Consejos para los maestros, padres y alumnos. Avenue Doral, Florida: Asociación Publicadora Interamericana

Published

2025-02-27

How to Cite

Da Rocha, A. . (2025). Evaluation of teacher performance and job satisfaction in adventist educational institutions. DIALOGICA, 22(1), 176–196. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3794