The game is a multiplication learning strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2072

Keywords:

Primary education, Mathematics, Gamification, Games, Video games

Abstract

The teaching of mathematics, especially multiplication in primary schools in Colombia and Latin America; generates abrupt shocks in the academic scaffolding of many students. This article aimed to analyze the situations that trigger apathy in the classroom and little motivation to learn and put into practice the multiplication algorithm of the students. For this, a documentary investigation was developed and content analysis was applied, through the review of documents that were prepared between the years 1989 and 2021, based on data of academic prestige, related to the subject of study. 16 investigations were selected, all based on the study units that were relevant to the subject studied: gamification, play, ICT, learning strategies and school dropout. All this allowed me to obtain a clear perspective on what is relevant to learning multiplication in primary basic education and its teaching.

Author Biography

Celso Jesús Serna Martínez, Institución Educativa Consuelo Araújo Noguera, Valledupar, Colombia

Degree in Basic Education with emphasis in Mathematics - Universidad Santo Tomás (Colombia). Master's Degree in Mathematics Teaching in Early Childhood and Primary Education - Unir (Spain). 23 years as a teacher in elementary and high school. Speaker at research seminars.

References

Avello, R. y Marín, V. (2016). La necesaria formación de los docentes en aprendizaje colaborativo. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 20(2), 687-713. https://acortar.link/HMAYZX

Babarro, N. (2019). Qué es el fracaso escolar: causas, tipos y consecuencias https://n9.cl/4ixg2.

BBC (2016). Los países de América Latina "con peor rendimiento académico" https://acortar.link/p91ISn

Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis, 381.

Bozu, Z. y Muñoz, F. (2016). La formación docente en momentos de cambios: ¿Qué nos dicen los profesores principiantes universitarios? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 20(2), 467-492. https://n9.cl/fltc7

Cano, F. y Hewitt, E. (2000). Estilos de aprendizaje y pensamiento: un análisis de su interrelación e influencia en el rendimiento académico, Universidad de Granada, España.

Castro, S., Guzmán, B., y Rauseo, R. (2021). Innovaciones educativas y la tecnología educativa en la upel-ipc, Revista de Investigación en Ciencias de la Educación HORIZONTES Centro de Estudios Transdisciplinarios, Bolivia https://acortar.link/sZNc3A

Coloma, M., Labanda, M. L., Michay, G. C., Espinosa, W. A. (2020), Las Tics como herramienta metodológica en matemática. Revista Espacios. Vol. 41 (N.º 11) p. 7 https://acortar.link/kZy3XG

Colombia Aprende (2021). Unidad curricular dentro de la diversidad de los contextos. Colombia.

Contreras, S. y Eguia, J. (2017) Experiencias de gamificación en aulas. Universidad Autónoma de Barcelona, España.

Da Silva, M. (2017). Apropiación de las TIC en la infancia y su impacto en la comunidad: posibilidades y límites del modelo educativo Quinta Dimensión en un contexto de vulnerabilidad social en Uruguay. https://acortar.link/11hNdv

Guzmán, M. (1989). Juegos y Matemáticas, Revista SUMA, 4 (61-64)

Hernández, V. (2019) Los retos y los problemas de la educación en Colombia, Universidad Uniminuto, Colombia.

Kapp, K. (2013). The Gamification of Learning and Instruction Fieldbook: Ideas into Practice. San Francisco, CA: Wiley.

Krippendorff, K. (1990). Metodología de Análisis de Contenido. Barcelona: Paidós.

López, P.; Barreto, A.; Mendoza, E. y Del Salto, M. (2015). Bajo rendimiento académico en estudiantes y disfuncionalidad familiar. MEDISAN. vol.19, no.9. Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Camagüey, Santiago de Cuba, Cuba.

Marín, I. y Hierro, E. (2013). El poder del juego en la gestión empresarial y en la conexión con los clientes. Urano / Empresa activa.

Melquiades, A. (2014). Estrategias didácticas para un aprendizaje constructivista en la enseñanza de las matemáticas en los niños y niñas de nivel primaria. Perspectivas docentes, Nº. 52, pp. 43-58 México.

Miranda, M; Guzmán, S. y Pérez, Y. (2022). El juego como estrategia didáctica para fortalecer el aprendizaje de los estudiantes de Aula Multigrado. Los Libertadores Fundación Universitaria. https://acortar.link/auAGws

Pachay, M. y Rodríguez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del conocimiento, Núm. 54. Vol. 6, No 1. pp. 130-155 Ecuador.

Planas, N. (2001). Obstáculos en el aprendizaje matemático: la diversidad de interpretaciones de la norma. Universidad Autónoma, España.

Pere, C.; Meritxell E.; y David B. (2020). Gamificación y aprendizaje basado en juegos. Universidad de Girona, España.

Rivas, J. (2005). La educación matemática como factor de deserción escolar y exclusión social. Universidad de Los Andes, Escuela de Educación Mérida – Venezuela.

Salamanca, D. y López, A. (2021). Las TIC en el desarrollo del pensamiento lógico matemático Facultad de Educación, Universidad Cooperativa de Colombia. https://acortar.link/9mpy4P

Serna, C. (2019). El juego como estrategia para el aprendizaje de las multiplicaciones en 5° de Educación Primaria. Universidad La Rioja. España.

Simbaña, V. y Santillán, R. (2021). Estudio de estrategias didácticas para el razonamiento lógico – matemático. DSpace Universidad Indoamerica. https://n9.cl/snlbm

Tonconi, J. (2010). Factores que Influyen en el Rendimiento Académico y la Deserción de los Estudiantes de la Facultad de Ingeniería Económica de la UNA-Puno (Perú). Cuadernos de Educación y Desarrollo, vol 2, N1, enero. Universidad de Guadalajara, Los Lagos, Jalisco, México, pp. 45.

Werbach, K. y Hunter, D. (2012). H. For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. University of Pennsylvania

Published

2023-07-23

How to Cite

Celso Jesús Serna Martínez. (2023). The game is a multiplication learning strategy. GACETA DE PEDAGOGÍA, (46), 131–142. https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2072

Issue

Section

Review Articles