School dropout: an interpretation of reality in public educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2076

Keywords:

Dropout, Prevention, Pandemic

Abstract

School dropout affects educational communities and particularly public educational institutions. The need to interpret the reality of this phenomenon is evident in order to focus preventive activities according to the triggering factors. A systematic review of 18 articles was carried out, about school dropout in addition to its causes, in Colombia and Latin America, published from the year 2010. Articles focused on the characterization of dropout, the influence of the COVID-19 pandemic and Possible strategies to reduce it. It is presumed that the main causes for school dropout are low socioeconomic level, the influence of the family nucleus, located in rural areas, the level of schooling of the parents and repetition. Such prevention actions must be directed towards the attention of vulnerable students and families, as well as the strengthening of the curricula and the support of government entities.

Author Biography

Julio César Montes Mestra , Institución Educativa 24 de mayo, Cereté, Colombia.

Business Administrator from the Universidad Santo Tomás. Specialist in Public Finance Management from the Corporación Universitaria del Caribe - CECAR. Candidate for a Master's degree in Educational Administration and Planning from the Metropolitan University of Education, Science and Technology - UMECIT. Rector for 15 years of the Educational Institution 24 de Mayo de Cereté - Córdoba (Colombia). Organisation of the V National and II International Meeting of Teachers' Managers in San Antero Córdoba - Colombia.

References

Aguilar K., Ek G., Alamilla P. y Rodríguez J. (2019). Desigualdades estructurales en el vínculo entre escuela y comunidad rural: tres casos de abandono escolar. Perspectiva Educacional, 58(2), 98-120. https://acortar.link/PUQU1h

Álvarez Blanco, L. y Martínez-González, R. A. (2016). Cooperación entre las familias y los centros escolares como medida preventiva del fracaso y del riesgo de abandono escolar en adolescentes. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 175-192. https://www.scielo.cl/pdf/rlei/v10n1/art09.pdf

Barbecho, A. M. (2020). Estudio de causas de deserción escolar para proponer acciones de prevención en estudiantes de una unidad educativa Guayas, Ecuador–2020. https://acortar.link/XtFiMF

Casais, D, y Ortega, I. (2015). Pobreza y deserción escolar en el nivel secundaria en Yucatán. Revista de Economía, 32(84),51-77. ISSN: 0188-266X. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=674070976002

Espíndola, E. y León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina: un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de educación, 30(3), 39-62. https://acortar.link/BAXwMi

Espinoza, O., Loyola, J., Castillo, D. y González, L. (2012). Factores familiares asociados a la deserción escolar en Chile. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XVIII(1),136-150. ISSN: 1315-9518. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28022785010

Gómez-Restrepo, C., Padilla, A. y Rincón, C. (2016). Deserción escolar de adolescentes a partir de un estudio de corte transversal: Encuesta Nacional de Salud Mental Colombia 2015. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(Suppl. 1), 105-112. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2016.09.003

González-Rodríguez, D.; Vieira, M.J. y Vidal, J. (2019). La percepción del profesorado de Educación Primaria y Educación Secundaria sobre las variables que influyen en el Abandono Escolar Temprano. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 181-200. https://revistas.um.es/rie/article/view/343751/254391

Hernández-Dávila, R. y Díaz-Abdala, W. E. (2017). Consideraciones teóricas y metodológicas para investigar sobre deserción escolar. Revista Perspectivas, 2(2), 108–119. https://doi.org/10.22463/25909215.1315

Manzano, D. y Ramírez, J. (2012). Interpelación entre la deserción escolar y las condiciones socioeconómicas de las familias: el caso de la ciudad de Cúcuta (Colombia). Revista de Economía del Caribe, (10), 203-232. https://acortar.link/XlQEEF

Martín, J., Alemán, J., Marchena, M., y Santana, R. (2015). Educación parental y competencias parentales para prevenir el abandono escolar temprano. Bordón: Revista de pedagogía. https://acortar.link/P2Yid0

Martínez, M., Rayón, L. y Torrego, J. (2017). Las familias ante el abandono escolar. Bordón: Revista de pedagogía. https://acortar.link/dBtv58

Miranda, F. (2018). Abandono escolar en educación media superior: conocimiento y aportaciones de política pública. Sinéctica, (51), 00010. https://acortar.link/uMKCTD

Mercado, J. y Montes, O. (2017). Estrategias de prevención de la deserción escolar en los estudiantes de grado sexto de la Institución Educativa Antonio Nariño, El Anclar Montelíbano- Córdoba. Panamá: Universidad UMECIT, 2017. https://acortar.link/PenRSW

Morales, J. (2021). Deserción escolar en el marco de la Pandemia del COVID-19 en Colombia. Universidad de los Andes. https://acortar.link/nbXQZR

Moreno, D. (2014). La Deserción Escolar: Un problema de Carácter Social. In VestigiumIre, 6(1). https://acortar.link/TzZyZW

Moreno, D. y González, a. M. (2005). Deserción escolar. Revista internacional de psicología, 6(01), 1-3. https://acortar.link/GHJlx6

Pachay-López, M. y Rodríguez-Gámez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del Conocimiento, 6(1), 130-155. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2129/html

Peña, J., Soto, V. y Calderón, U. (2016). La influencia de la familia en la deserción escolar: estudio de caso en estudiantes de secundaria de dos instituciones de las comunas de Padre las Casas y Villarrica, Región de la Araucanía, Chile. Revista mexicana de investigación educativa, 21(70), 881-899. https://acortar.link/GHJlx6

Portillo-Torres, M. (2015). Propuesta de un nuevo enfoque para reducir el abandono escolar en secundaria. Revista Electrónica Educare, 19(2),303-316. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194138017017

Ravelo, P. E. (2020). Causas de la Deserción Escolar en la Institución Educativa Camilo Torres Restrepo del Distrito de Barrancabermeja. https://acortar.link/v8xzZV

Rojas, G., Alemany, I. y Ortiz, M. (2011). Influencia de los factores familiares en el abandono escolar temprano. Estudio de un contexto multicultural. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(3), 1377-1402. https://acortar.link/V5W7AQ

Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en américa latina: una mirada en conjunto. Reice. Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 11(2), 33-59. https://acortar.link/DUU54f

Torres, J., Acevedo D. y Gallo L. (2015). Causas y consecuencias de la deserción y repitencia escolar: una visión general en el contexto Latinoamericano. Cultura educación y sociedad,6(2). https://acortar.link/rckLTR

Vargas, E. y Valadez, A. (2016). Calidad de la escuela, estatus económico y deserción escolar de los adolescentes mexicanos. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1),82-97 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15543298006

Varón-Martínez, F. (2017). El fenómeno de la deserción escolar en un contexto local: estudio de la política municipal. DIXI, 19(26). https://acortar.link/Lmy4hG

Published

2023-07-23

How to Cite

Julio César Montes Mestra. (2023). School dropout: an interpretation of reality in public educational institutions. GACETA DE PEDAGOGÍA, (46), 173–187. https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2076

Issue

Section

Review Articles