Use of information and communication technologies in the management of educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2344

Keywords:

Manager, TIC, Community, Communication

Abstract

In the current context, ICT play a central role in redefining various aspects of society, including educational management. This research explores the strategic integration of ICT in educational institutions and aims to describe the communication mechanism supported by ICT, which provides information about institutional processes to the educational community of the Educational Institution Carlos Restrepo Araujo in Bosconia, Cesar - Colombia. Through the use of digital communication tools, we seek to enrich the dissemination of institutional processes. The non-experimental field investigation approached a sample of 74 individuals from the educational community, identifying aspects at the administrative, community and technological level that encouraged the communicative use of ICT tools in homes, transcending their entertainment function. It concluded on the need to expand communication channels supported by ICT to achieve greater interaction with the educational community. 

Author Biography

Muñoz-Martínez, J. E, Institución Educativa Carlos Restrepo Araujo. Bosconia-Colombia

Degree in Mathematics and Physics from the Universidad Popular del Cesar (Colombia). MSc in Education, mention in Educational Management from the Universidad Privada Rafael Belloso Chacín (Venezuela). With 23 years of work experience as a classroom teacher. Former Coordinator of a public educational institution and currently Rector of a public educational institution. Speaker at the II International Congress on Pedagogical Practice, Research and Inclusive Education (Colombia - 2022).

References

Álvarez Candela, I. N., y Hernández Pardo, Y. (2022). La transformación digital como apoyo en los procesos organizacionales de la gestión académica en la Institución Inem Luis López de Mesa de la ciudad de Villavicencio (Doctoral dissertation, Universidad UMECIT).

Álvarez, G. (2010). Investigación básica e investigación aplicada. Caracas. Universidad Simón Bolívar.

Cobo, Cristóbal (2016). La Innovación Pendiente. Reflexiones (y Provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento. Colección Fundación Ceibal. https://acortar.link/qh6pB

Díaz Rodríguez, M. N. (2022). Uso de TIC y gestión escolar en instituciones educativas de Padre Abad, Ucayali. https://hdl.handle.net/20.500.12692/100396

Espitia, J. I. (2021). Modelo de gerencia de proyectos innovadores con TIC (Tecnologías de la Información y la Comunicación) para el fortalecimiento de las Instituciones Educativas en Colombia. http://hdl.handle.net/10654/37918.

Hernández González, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3).

Kotzé, T. G., y Botha, A. (2018). Towards a framework for the use of social media in the management of universities. South African Journal of Higher Education, 32(2), 153-170.

Ley 715 (2001). Normas orgánicas en materia de recursos y competencias. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86098_archivo_pdf.pdf

López, A. (2016). Las tecnologías de la información y la comunicación en la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 70, 87-96.

López, L. D. A. (2023). Liderazgo digital: El nuevo estilo para gerenciar. Revista Científica Internacional, 6(1), 61-72.

Lugo, M. T. y Ithurburu, V. (2019). Políticas digitales en América Latina. Tecnologías para fortalecer la educación de calidad. Revista Iberoamericana De Educación, 79(1), 11-31. https://doi.org/10.35362/rie7913398

Ministerio de Educación Nacional (2008). Guía No 34 para el mejoramiento institucional de la autoevaluación al plan de mejoramiento. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-177745_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Tecnologías de la Información y Comunicaciones (2023). Plan de acción 2023. https://www.mintic.gov.co/portal/715/articles-274100_recurso_1.pdf

Pérez Zúñiga, R., Mercado Lozano, P., Martínez García, M., Mena Hernández, E., y Partida Ibarra, J. Á. (2018). La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como la piedra angular en la innovación tecnológica educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 847-870.

Riofrío, S. M. J. (2022). Gestión educativa y liderazgo educativo; las TIC en la mejora de la competitividad. Revista Asociación Latinoamericana de Ciencias Neutrosóficas. ISSN 2574-1101, 19, 66-74.

Sunkel, G, Trucco, D y Espejo, A (2013). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe una mirada multidimensional. CEPAL publicaciones.

Velasco Burgos, B. M. (2022). Tecnologías de Información y Comunicación y su apropiación en instituciones educativas. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 27(100), 1755-1770.

Published

2023-11-23

How to Cite

Muñoz-Martínez, J. E. (2023). Use of information and communication technologies in the management of educational institutions. GACETA DE PEDAGOGÍA, (47), 65–82. https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2344

Issue

Section

Investigations