Pedagogical practices in the classroom carried out by students of the degrees in the teaching area
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2345Keywords:
Classroom pedagogical practice, Undergraduate students, Teachers, Training processesAbstract
This article was carried out in order to describe the classroom pedagogical practices carried out by undergraduate students at the Neiva University Care Center during the years 2020-2021. A qualitative study was developed with a phenomenological method from semi-structured interviews using the focus group technique applied to 20 participants, 10 students and 10 teachers. For the interpretation of the information, 3 categories of analysis were used: pedagogical practices, teaching skills and mediation. As findings, it was established that students and teachers recognize the existence of positive aspects, but mainly several factors to improve related to student monitoring, the relationship between teacher-student, epistemology and praxis. In the final reflections, a general framework was achieved where the need to incorporate practical exercise as a transversal and integral factor in the training process of future teachers was identified.
References
Agudelo, J.; Salinas, D. y Ramírez, Y. (2012). Concepciones sobre práctica pedagógica de las estudiantes de IX semestre de la licenciatura en pedagogía infantil (Tesis de grado). Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. https://repositorio.utp.edu.co/items/23319555-8d55-4d29-a837-7c868ca742e1
Alvarado, V. (2013). Práctica pedagógica y gestión de aula, aspectos fundamentales en el quehacer docente. Revista UNIMAR, 31 (2), 99-113.
Baquero, P. (2006). Práctica pedagógica, investigación y formación de educadores. Tres concepciones dominantes de la práctica docente. Actualidades Pedagógicas, 1 (49), 9-22. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1128&context=ap
Benavides, M.; Pompa, M.; Agüero, M.; Sánchez., M. y Rendon, V. (2022). Los grupos focales como estrategia de investigación en educación: algunas lecciones desde su diseño, puesta en marcha, transcripción y moderación. Revista de investigación educativa CPU-e, (34), 163-197. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i34.2793
Caballero, L. y Ocampo, K. (2018). Prácticas pedagógicas de las maestras de educación preescolar con población diversa de la institución educativa finca la mesa Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Colombia. https://acortar.link/Zz0mQE
Duque, J.; Rodríguez, S. y Vallejo, P. (2013). Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico (Tesis de maestría). Universidad de Manizales, Colombia. https://acortar.link/cByDAH
Fandiño, Y.; y Bermúdez, J. (2015). Práctica pedagógica: subjetivar, problematizar y transformar el quehacer docente, pp. 29-52. Capítulo 2. En Páez, R. (2015). Práctica y experiencia. Claves del saber pedagógico. Ediciones Unisalle. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2719729
Garcés, D. y Bedoya, J. (2017). Caracterización de las prácticas pedagógicas universitarias. AGLALA, 8 (1), 161-183.
Gómez, M.; Piña, C.; Lizarazo, Y. y Pardo, M. (2016). Una revisión a la práctica pedagógica. Educación y Ciencia, (16), 185-204.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. 5ª. ed. México, D.F.: McGraw Hill.
Mendoza, A. (2018). Caracterización de las prácticas pedagógicas en torno a la formación de competencias en el área de ciencias sociales en un colegio del municipio San José Cúcuta 2017. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 10, 1-9.
Meneses, I. (2022) Redes Conversacionales Pedagógicas y Culturas Evaluativas. (Tesis de doctorado). Universidad Santo Tomás, Colombia. http://hdl.handle.net/11634/48300
Meneses, R. y Torres, L. (2010). Los sentidos de la formación práctica en los estudiantes de la licenciatura en educación básica con énfasis en educación física, recreación y deporte de la Universidad del Cauca (Tesis Maestría). Universidad de Manizales, Cauca. https://acortar.link/bqYrub
Ministerio de Educación Nacional (2014). Lineamientos de calidad para las licenciaturas en educación. https://acortar.link/B1QVrw
Ministerio de Educación Nacional. (s.f.). La práctica pedagógica como escenario de aprendizaje. https://acortar.link/MjTZgY
Miranda, S. y Ortiz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 1-18. https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717
Mligo, I.; Mitchell, L. y Bell, B. (2016). Pedagogical Practices in Early Childhood Education and Care in Tanzania: Policy and Practices. Journal of Education and Practice, 7(33), 83-92. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1122631.pdf
Moreno, N; Rodríguez, A.: Torres, J.; Mendoza, N. y Velez, L. (2006). Tras las huellas del saber pedagógico. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Paredes, M. y Rodríguez, J. (2016). Acciones para el seguimiento académico: explorando las prácticas docentes desde la gestión educativa. (Trabajo de Grado). Universidad Pedagógica Nacional. https://acortar.link/hlyS2e
Parra, A. y Vallejo, C. (2013). Las prácticas pedagógicas en la básica primaria: un espacio para reconocer al otro (Tesis de grado). Universidad de Manizales, Colombia. https://acortar.link/u5OJdD
Pineda, Y. (2021) Practicas pedagógicas que caracterizaron el quehacer del maestro en el ciclo de formación de las escuelas normales de Manizales, Pereira y Armenia, 1994-2010 (Tesis de doctorado). Universidad de Caldas, Colombia. https://acortar.link/ktfswF
Restrepo, M y Restrepo, S. (2022). Las prácticas pedagógicas del profesorado de Química y su relación con el desempeño académico de los estudiantes de licenciatura en Ciencias Naturales y Educación Ambiental en la Universidad Popular del Cesar. Revista Criterios, 29(2), 181-201. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art11
Ríos, R. (2018). La práctica pedagógica como herramienta para historiar la pedagogía en Colombia. Pedagogía y Saberes, (49), 27-40. http://www.scielo.org.co/pdf/ppo/n19/2011-804X-ppo-19-00027.pdf
Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. https://acortar.link/0dUggK
Serbia, J. (2007). Diseño, muestreo y análisis en la investigación cualitativa. Hologramatica, 3(7), 123-146. https://acortar.link/YSLYue
Silva, W. (2013). Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente. Itinerario Educativo, 27 (62). 241-254. https://doi.org/10.21500/01212753.1498
Sahagún-Jiménez, C. (2022). Análisis de la organización y dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje en un ambiente flexible (Tesis de doctorado). Universidad Jesuita de Guadalajara. https://rei.iteso.mx/handle/11117/8447
Torres, P. y Cobo, J. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. Educere, Revista Venezolana de Educación, 21 (68), 31-40. https://www.redalyc.org/pdf/356/35652744004.pdf
Universidad Autónoma de Baja California. (2011). Reglamento interno para las prácticas profesionales. Facultad de Pedagogía e Innovación Educativa. https://acortar.link/BpLKMk
Zea-Verdín, A. (2021) La innovación curricular y los académicos en la Universidad Pública Estatal Mexicana: Procesos de Incorporación a sus prácticas (Tesis de doctorado). Universidad Jesuita de Guadalajara. https://hdl.handle.net/11117/6543
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.