Importance of digital literacy in rural areas
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2357Keywords:
Digital Literacy, Digital Divide, Digital Accessibility, Digital competenceAbstract
The incorporation of technologies in rural areas has become an obvious problem, because people do not have a minimum level of literacy in terms of the management and use of technological resources that allow them to function in the context of a digitalized society. This article aimed to determine the importance of literacy in rural communities; For this, a systematic documentary review was carried out, using databases (Google Scholar, Redalyc, among others); Then 20 documents related to digital literacy were selected and analyzed. As a result, important findings were found that were categorized into: digital divide, tutor support, digital competence, digital accessibility and digital literacy. To conclude, digital literacy lies in the incorporation of new technologies, developing basic skills for the appropriate use of these in the different contexts of daily life.
References
Cabrera-Campoverde, V, y Ochoa-Encalada, S. (2021). Familia y tecnología en la educación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 552-571.
Calle Álvarez, G. Y., y Lozano Prada, A. (2019). La alfabetización digital en la formación de competencias ciudadanas en la básica primaria. Revista eleuthera, 20, 35-54.
Calle González, S., Torres Belduma, K., y Tusa Jumbo, F (2022). Las TICs, la enseñanza y la alfabetización digital de la familia. Transformación, 18(1), 94-113.
CEPAL y UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 [Education in times of the COVID-19 pandemic]. https://n9.cl/oc77
Colombia Aprende (2021). La alfabetización, avances y cierres de brechas digitales. Colombia aprende. https://acortar.link/tJ0Tz9
Colom, C. (2020). Las brechas digitales que deben preocuparnos y ocuparnos. Ekonomiaz: Revista vasca de economía, (98), 350-353.
Combe, C. (2022). Alfabetización digital, géneros digitales y enseñanza a distancia. Tecnología versus/para el aprendizaje de lenguas Reflexiones y conversaciones sobre el futuro de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas mediados por la tecnología, 41-55. https://acortar.link/ACbFlL
Cruz Picón, P. E. y Hernández Correa, L. J. (2021). 9.- La tecnología educativa como catalizador del pensamiento crítico en la escuela. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(3), 187–209.
Delgado, J, García, C., Guaicha, K., y Prado, M. (2020). La Webquest como herramienta didáctica para potenciar el pensamiento crítico en la formación de estudiantes universitarios. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9 (1), 49 - 55.
de Souza Godinho, S., Rivela, C. V., Medrado, S. O., Marmo, J., y Lanuque, A. (2021). Educación inclusiva y accesibilidad digital. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 6. https://acortar.link/xL2Ox1
García, Y. G., y Ramírez, M. T. G. (2022). Inclusión digital educativa: una cartografía conceptual. Apertura, 14(1). https://acortar.link/9YPmMM
George, C. (2020). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital1(1). https://doi.org/10.56162/transdigital15
George Reyes, C. E., y Avello-Martínez, R. (2021). Alfabetización digital en la educación. Revisión sistemática de la producción científica en Scopus. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(66). https://doi.org/10.6018/red.444751
González Benito, A., Gutiérrez de Rozas, B., y Otero Mayer, A. (2023). La brecha digital como factor de exclusión social: situación actual en España. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(31), 103–128.
Icaza-Álvarez, D.; Campoverde-Jiménez, G.; Arias-Reyes, P.; Verdugo-Ormaza, D. (2019). El analfabetismo tecnológico o digital. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 4(2), 393-406.
Marín Suelves, D., Cuevas Monzonís, N., y Gabarda Méndez, V. (2021). Competencia digital ciudadana: Análisis de tendencias en el ámbito educativo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), pp. 329-349.
Martínez-Bravo, M.C., Sádaba-Chalezquer, C. y Serrano-Puche, J. (2021). Meta-marco de la alfabetización digital: análisis comparado de marcos de competencias del siglo XXI. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 76-110.
Miranda Velásquez, B. (2021). Las competencias digitales que poseen los padres de familia en el uso de herramientas virtuales propuestas en el contexto de una educación a distancia con niños y niñas de 4 años de una I.E pública de Magdalena del Mar. https://acortar.link/mENONv
Pini, M. (2019). Políticas de alfabetización digital. Educación e inclusión. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, ISSN-e 1668-0227, págs. 95-107.
Sandoval-Bravo, C. H. (2021). Alfabetización Digital como Puente de Exclusión Social Poscovid-19. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(1), 120–129.
Vielma Rondón, J. O. (2020). La Alfabetización. Una competencia educativa para el mundo globalizado. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(29), 145–155.
Vázquez Uscanga, E. A., Bottamedi, J., y Brizuela, M. L. (2019). Pensamiento computacional en el aula: el desafío en los sistemas educativos de Latinoamérica. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (7). https://doi.org/10.6018/riite.397901
Velasco, F. H., Lecaro, J. E., Correa, G.Y., García, F. A., Mota, N. del R., Moreno, C. A., y Tulcán, J. M. (2021). La brecha en el proceso de aprendizaje durante tiempos de pandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 3096-3107.
Zapata-Ros, M. (2020). El pensamiento computacional, una cuarta competencia clave planteada por la nueva alfabetización. Educación y Tecnología. https://acortar.link/sCky1N
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.