Impact of ICT in reducing school dropout in rural areas of Colombia
Keywords:
School dropout, School dropout; ICT, Education, School permanenceAbstract
School dropout is a problem that affects Colombia and many other countries, delaying the personal growth of individuals and the economic growth of society, so it is necessary to identify causes and possible strategies to mitigate this affectation. This work was carried out to analyze the impact of ICTs in reducing school dropout in rural areas of two departments of Colombia, for which an interpretive methodology with a qualitative approach was implemented, a comparative research was conducted with participants of the two population groups of interest and the results were analyzed through the constant comparative method, finding that the appropriate use of ICTs has a positive impact on academic factors related to school dropout, and attenuates several of the causes related to socio-economic and institutional factors.
References
Aparicio Gómez, O. (2019). El uso educativo de las TIC. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 12(1), pp. 211–227.
Caballero, W. (2019). Análisis de la deserción escolar en las instituciones educativas oficiales del municipio de Villeta en el Departamento de Cundinamarca durante el año 2017. Especialización en Pedagogía, Universidad Pedagógica Nacional. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/10858
Cavagnoud, R. (2020). Cursos de vida y perfiles biográficos de adolescentes en situación de abandono escolar. Revista Peruana de investigación educativa. No .12, pp. 123 - 152
Cardozo, N. y Henao, L. (2022). Acceso a la educación en Colombia: lo que nos dicen los datos de la Encuesta Nacional de Calidad de Vida (2018) del DANE. Revista Guarracuco Sostenible. Publicación de Investigaciones Corporación Universitaria del Meta – UNIMETA. Edición 1 - diciembre de 2022 - Villavicencio, Meta. ISSN: 2981-3220
Carreño, S. (2021). Negocios online para desarrollar habilidades emprendedoras en estudiantes del quinto grado de secundaria, Institución Educativa San José de Chiclayo. Tesis de maestría en educación con mención en docencia y gestión educativa, Universidad César Vallejo, Chiclayo, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/76676
Chacón, D. (2020). TIC y multidisciplinariedad, estrategias para reducir la deserción escolar del nivel secundario. Trabajo final de grado de Licenciatura en educación. Universidad Siglo 21. https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/handle/ues21/19138
Díaz-García, I., Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J. y Orellana, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), pp. 549-566.
España, J. (2021). Gestión administrativa y deserción escolar en la institución educativa San Lorenzo de Suaza Huila período 2014 – 2019. Revista científica Dialogus, No. 7. UMECIT. http://portal.amelica.org/ameli/journal/326/3263217001/
García, P. (2019). El método comparativo constante y sus potencialidades para el estudio de políticas educativas para la escuela secundaria en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 10(15), pp. 27-43
Guzmán, R. (2019). Deserción escolar zona rural en Tuluá. Monografía, Especialización en gestión pública Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/28072
Hernández, H. A., y Castillo, N. A. (2022). Conceptualización epistemológica del fenómeno de la deserción escolar que incide como problema sociocultural, factores y consecuencias. Vectores educativos, 1(1), pp. 63-73.
Hurtado, M. (2020). Factores asociados a la deserción escolar en básica primaria de la institución educativa San Isidro I y San Isidro II. Tesis de investigación, Maestría en educación, Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78778
Membiela-Pollán, M. y Pedreira-Fernández, N. (2019). Herramientas de Marketing digital y competencia una aproximación al estado de la cuestión. Atlantic Review of Economics: Revista Atlántica de Economía, ISSN-e 2174-3835, Vol. 2, No. 3.
Mendoza Lira, M., Ballesta Acevedo, E., Muñoz Jorquera, S., y Covarrubias Apablaza, C. G. (2022). Roles docentes en la retención escolar de estudiantes de enseñanza media de la Región de Valparaíso: Lo pedagógico, lo emocional y lo colaborativo. Revista Sophia Austral, 28. https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL20222806
Ministerio de Educación Nacional de Colombia -MEN (2022). Deserción escolar en Colombia: análisis, Determinantes y Política de acogida, Bienestar y permanencia. Nota técnica. ISBN: 978-958-785-377-3
Ministerio de Educación Nacional de Colombia -MEN (28 de junio de 2023). [Página web] https://acortar.link/ljDnpr
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos - OCDE (2023). Revisión del gobierno digital de Colombia: Hacia un sector público impulsado por el ciudadano. Ediciones OCDE, París. https://acortar.link/fj6jhQ
Rojas, X. y Osorio, B. (2017). Criterios de calidad y rigor en la metodología cualitativa. Gaceta de pedagogía No. 36. (36), pp. 63–75. https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.566
Vargas, C. y Charris, A. (2018). Estrategias didácticas mediadas por las TIC acorde con los estilos de aprendizaje de los estudiantes del programa de licenciatura en educación preescolar. Tesis de investigación, Maestría en educación, Universidad de la Costa. https://acortar.link/0iMOld
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.