Impact of ICT in reducing school dropout in rural areas of Colombia

Authors

Keywords:

School dropout, School dropout; ICT, Education, School permanence

Abstract

School dropout is a problem that affects Colombia and many other countries, delaying the personal growth of individuals and the economic growth of society, so it is necessary to identify causes and possible strategies to mitigate this affectation. This work was carried out to analyze the impact of ICTs in reducing school dropout in rural areas of two departments of Colombia, for which an interpretive methodology with a qualitative approach was implemented, a comparative research was conducted with participants of the two population groups of interest and the results were analyzed through the constant comparative method, finding that the appropriate use of ICTs has a positive impact on academic factors related to school dropout, and attenuates several of the causes related to socio-economic and institutional factors.

Author Biographies

Ilba de Jesús Atencia Ruiz, Institución Educativa Punta de Yánez, Ciénaga de Oro, Córdoba, Colombia

Degree in Early Childhood Education with emphasis on Technology and Computer Science from the Corporación Universitaria del Caribe CECAR Sincelejo, Sucre. Specialist in Informatics and Telematics from the Fundación Universitaria del Área Andina. Master in Educational Informatics from the University Norbert Wiener - Peru. Speaker at national and international events.

María Paula Maury-Atencia, Institución Educativa Técnico Agropecuario El Piñal, Los Palmitos, Sucre, Colombia

Electronic Engineer, graduated from the Technological University of Bolivar. Master's degree in Information Technology from the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Classroom teacher in the area of Technology and Computer Science at the Departmental Education Secretariat of Sucre. Work experience as a project engineer. Teaching experience in secondary school in the SED Boyacá and SED Sucre, as Instructor of the Industrial Automation Technology Program of SENA. Speaker at national and international events.

References

Aparicio Gómez, O. (2019). El uso educativo de las TIC. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 12(1), pp. 211–227.

Caballero, W. (2019). Análisis de la deserción escolar en las instituciones educativas oficiales del municipio de Villeta en el Departamento de Cundinamarca durante el año 2017. Especialización en Pedagogía, Universidad Pedagógica Nacional. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/10858

Cavagnoud, R. (2020). Cursos de vida y perfiles biográficos de adolescentes en situación de abandono escolar. Revista Peruana de investigación educativa. No .12, pp. 123 - 152

Cardozo, N. y Henao, L. (2022). Acceso a la educación en Colombia: lo que nos dicen los datos de la Encuesta Nacional de Calidad de Vida (2018) del DANE. Revista Guarracuco Sostenible. Publicación de Investigaciones Corporación Universitaria del Meta – UNIMETA. Edición 1 - diciembre de 2022 - Villavicencio, Meta. ISSN: 2981-3220

Carreño, S. (2021). Negocios online para desarrollar habilidades emprendedoras en estudiantes del quinto grado de secundaria, Institución Educativa San José de Chiclayo. Tesis de maestría en educación con mención en docencia y gestión educativa, Universidad César Vallejo, Chiclayo, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/76676

Chacón, D. (2020). TIC y multidisciplinariedad, estrategias para reducir la deserción escolar del nivel secundario. Trabajo final de grado de Licenciatura en educación. Universidad Siglo 21. https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/handle/ues21/19138

Díaz-García, I., Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J. y Orellana, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), pp. 549-566.

España, J. (2021). Gestión administrativa y deserción escolar en la institución educativa San Lorenzo de Suaza Huila período 2014 – 2019. Revista científica Dialogus, No. 7. UMECIT. http://portal.amelica.org/ameli/journal/326/3263217001/

García, P. (2019). El método comparativo constante y sus potencialidades para el estudio de políticas educativas para la escuela secundaria en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 10(15), pp. 27-43

Guzmán, R. (2019). Deserción escolar zona rural en Tuluá. Monografía, Especialización en gestión pública Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/28072

Hernández, H. A., y Castillo, N. A. (2022). Conceptualización epistemológica del fenómeno de la deserción escolar que incide como problema sociocultural, factores y consecuencias. Vectores educativos, 1(1), pp. 63-73.

Hurtado, M. (2020). Factores asociados a la deserción escolar en básica primaria de la institución educativa San Isidro I y San Isidro II. Tesis de investigación, Maestría en educación, Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78778

Membiela-Pollán, M. y Pedreira-Fernández, N. (2019). Herramientas de Marketing digital y competencia una aproximación al estado de la cuestión. Atlantic Review of Economics: Revista Atlántica de Economía, ISSN-e 2174-3835, Vol. 2, No. 3.

Mendoza Lira, M., Ballesta Acevedo, E., Muñoz Jorquera, S., y Covarrubias Apablaza, C. G. (2022). Roles docentes en la retención escolar de estudiantes de enseñanza media de la Región de Valparaíso: Lo pedagógico, lo emocional y lo colaborativo. Revista Sophia Austral, 28. https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL20222806

Ministerio de Educación Nacional de Colombia -MEN (2022). Deserción escolar en Colombia: análisis, Determinantes y Política de acogida, Bienestar y permanencia. Nota técnica. ISBN: 978-958-785-377-3

Ministerio de Educación Nacional de Colombia -MEN (28 de junio de 2023). [Página web] https://acortar.link/ljDnpr

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos - OCDE (2023). Revisión del gobierno digital de Colombia: Hacia un sector público impulsado por el ciudadano. Ediciones OCDE, París. https://acortar.link/fj6jhQ

Rojas, X. y Osorio, B. (2017). Criterios de calidad y rigor en la metodología cualitativa. Gaceta de pedagogía No. 36. (36), pp. 63–75. https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.566

Vargas, C. y Charris, A. (2018). Estrategias didácticas mediadas por las TIC acorde con los estilos de aprendizaje de los estudiantes del programa de licenciatura en educación preescolar. Tesis de investigación, Maestría en educación, Universidad de la Costa. https://acortar.link/0iMOld

Published

2024-05-23

How to Cite

Ilba de Jesús Atencia Ruiz, & María Paula Maury-Atencia. (2024). Impact of ICT in reducing school dropout in rural areas of Colombia. GACETA DE PEDAGOGÍA, (49), 17–32. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2614