Optimization of ICT in secondary education: an exploration from teaching practice

Authors

Keywords:

ICT in education, Teaching practice, Teaching, Educational strategy

Abstract

This study was approached from a descriptive quantitative approach, framed in a constructivist perspective that considers Information and Communication Technologies (ICT) as effective tools to promote the active foundation of knowledge by students. The purpose was to analyze the use of ICT in the teaching practice of the Eduardo Santos de Neiva educational institution. The sample consisted of 12 secondary school teachers to whom the SABER ICT questionnaire was applied. The results revealed a significant difference in the incorporation of ICT in pedagogical practice. It is suggested that this incorporation is achieved through continuous training and the exchange of experiences between educators. In conclusion, this study highlights the importance of effectively integrating ICT into teaching practice as a fundamental tool to promote meaningful and applicable learning in the current educational context.

Author Biography

Arles Cerón Motta, Institución Educativa Eduardo Santos, Neiva-Colombia

Technical Baccalaureate from the Higher Technical College of Neiva (Huila) 1997. Degree in Mathematics and Physics from the Universidad Surcolombiana in Neiva (Huila) 2004. Specialist in Systemic Pedagogy and Dynamic Systems from the Surcolombiana University. Magister in Educational Psychology and Doctor in Education 2018 UNIEDPA (Panama). Systems Engineer from Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD Colombia - Huila - Neiva 2022. Full-time mathematics teacher in the Educational Institutions of Huila.

References

Álvarez-Rodríguez, M. D., del Carmen Bellido-Márquez, M., Atencia-Barrero, P. (2019).

Enseñanza artística mediante TIC en la Educación Secundaria Obligatoria: Análisis de herramientas docentes en línea. Revista de Educación a Distancia (RED), pp1-19(59).

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1-10), 1-10 https://z33preescolar2.files.wordpress.com/2012/01/teorc3ada-del-aprendizaje-significativo-de-david-ausubel.pdf

Delgado, C. (2022). Las TIC y el aprendizaje cooperativo en el área de ciencias sociales: impacto sobre el rendimiento académico del alumnado que cursa cuarto de Educación Primaria. Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, (12), 38-55.

Hernández Ortega, J., Rovira-Collado, J. (2020). Diseño de proyectos transmedia para la Educación Literaria en el aula de Educación Secundaria, (8), pp 84- 94.

López, I., y Ortega, E. (2020). Escape room educativa: Concepción de los futuros maestros de Educación Secundaria en especialidad de Educación Física y Tecnología sobre la experiencia de diseñar y participar en un escape room educativa. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, (8), pp 176-192.

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC Para el Desarrollo Profesional Docente. Colección Sistema Nacional de Innovación Educativa con uso de Nuevas Tecnologías. Bogotá: Ministerio de Educación de Colombia. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Monteagudo, J., Pérez, R., Escribano, A., García, A. (2020). Percepciones de los estudiantes de Educación Secundaria sobre la enseñanza de la historia, a través del uso de las TIC y recursos digitales. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(2). pp. 67-79

Prendes, P., Castañeda, L., y Gutiérrez, I. (2011). University teachers ICT competence: evaluation indicators based on a pedagogical model. Educaçäo, Formação & Tecnologías. Número extra pp. 20–27.

Rodríguez, E. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, vol. 43, núm. 1. pp. 196-218.

Rodríguez, S. D. y González, M. F. (2018). Análisis de la implantación de las TIC en la Educación Secundaria. Tendencias tecnológicas actuales. Revista de estilos de aprendizaje,11(22). pp 179-215

Taquez, H; Rengifo, D; Mejia, D. (2017). Diseño de un instrumento para evaluar el nivel de uso y apropiación de las TIC en una institución de educación superior. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/5030.pdf

UNESCO. (2011). Marco de competencias docentes en TIC de la UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO, 90. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Viloria, H. y González, J. H. (2019). Uso de las herramientas comunicativas en los entornos virtuales de aprendizaje. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (140), pp 367-384.

Published

2024-05-23

How to Cite

Arles Cerón Motta. (2024). Optimization of ICT in secondary education: an exploration from teaching practice. GACETA DE PEDAGOGÍA, (49), 49–61. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2616