Digital didactic manual based on the Wordwall tool for teaching music

Authors

Keywords:

Musical education, Digital didactic manual, WordWall, Teacher training

Abstract

The purpose of the present non-experimental, quantitative, field research with a feasible project, was to design a digital didactic manual to work with the WordWall tool on the teaching of music, in the Protestant Christian community of the popular area of ​​San Agustín del Sur, in Caracas, Venezuela. Through a survey with fifteen questions on a Likert-type scale, the five music teachers from said community expressed their knowledge about the elements of music. The results of the survey revealed that teachers have limited knowledge about the concept of music, the elements of music: rhythm, melody and harmony, as well as the qualities of sound such as pitch, duration and intensity. The digital teaching manual was prepared, which is expected to allow both facilitators and adolescents to clarify doubts from practice and musical awareness to theory.

Author Biography

Willmen Leonardo Blanco, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas Caracas-Venezuela

Egresado de UPEL-IPC como profesor de inglés. Magíster en enseñanza del inglés como lengua extranjera. Profesor en la especialidad de educación musical. Es traductor e intérprete público certificado por el MPPRIJP (2016). Magister en Derecho Constitucional por la Universidad de Valencia, España. Certificación CELTA por el British Council (2015).

References

Ausubel, D.; Novack, J. D. y Hanesian, H. (1976). Psicología educativa desde un punto de vista cognoscitivo. México, D. F.: Trillas.

Bruner, J. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Casanova, O. y Serrano, R.M. (2016). Internet, tecnología y aplicaciones para la educación musical universitaria del siglo XXI. Revista de Docencia Universitaria (REDU), 14 (1), pp. 405-421.

Castro, M. R. (2003). Música Para Todos: Una Introducción al Estudio de la Música. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Daniec, K. y Torres, C. (2021). La enseñanza de la Música en la virtualidad: reflexiones en torno a la producción de materiales educativos. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología (28), pp. 258-265.

Farinosi, M., Lim, C., y Roll, J. (2016). Book or screen, pen or keyboard? A cross- cultural sociological analysis of writing and reading habits basing on Germany, Italy and the UK. Telematics and Informatics, 33 (2), pp. 410-421.

Guerra, I. (2020). Material instruccional en HTML5 como apoyo a la unidad curricular Informática Musical de la Licenciatura en Música de la Universidad Centro-occidental Lisandro Alvarado. Mayéutica Revista Científica de Humanidades y Artes, VIII (78), pp. 60-81.

Rodríguez Z. y Guzmán B, (2012). Competencias en el uso de las TIC en profesores de la especialidad educación musical del Instituto Pedagógico José Manuel Siso Martínez. Revista de Investigación, 36 (76), pp. 35-55.

Sanjosé Huguet, V. (1997). Didáctica de la Expresión Musical para Maestros. Valencia, España: Piles/Editorial de Música S.A.

Uduma, E. O. (2011). Journal keeping in an ESL classroom: An innovative approach in language learning. Journal of Education and Practice, 2 (6), pp. 59-63.

Valdivia, R., Calsinia, W., y Velazco, B. (2021). Software musical en la enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de Música de la Universidad Nacional del Altiplano Puno. Comuni@cción, 12 (6), pp. 25-36.

Vygotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México, D.F.: Crítica Grijalbo.

Published

2024-05-23

How to Cite

Willmen Leonardo Blanco. (2024). Digital didactic manual based on the Wordwall tool for teaching music. GACETA DE PEDAGOGÍA, (49), 62–78. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2617