The urban garden: Didactic strategy for the recovery of ancestral agricultural customs
Keywords:
Urban garden, Agricultural practices, Didactics, Collaborative learningAbstract
The social conflicts that affect today's world make it evident that educational establishments must opt for new ways of imparting knowledge and aim for better social practices and customs from the ancestral era. This article aims to provide theoretical elements based on the garden as a didactic strategy for recovering agricultural practices. In this regard, a study of theoretical sources on gardening in school spaces was conducted. For this purpose, a documentary analysis was carried out, selecting 19 magazine articles linked to education and agricultural practices. As a result, the implementation of the garden, oriented towards education for the teaching and recovery of ancestral knowledge and customs such as agricultural practices, must involve collaborative learning processes from different areas of knowledge. As a didactic strategy, it is an important piece for the development of socio-critical skills in students, forming positive actions in them to face different situations in their environment.
References
Barón, R. y Byrne, D. (2005). Psicología social. (10ª ed.). España: PEARSON
Barrera, R. (2013). El concepto de Cultura: definiciones, debates y usos sociales. Revista de clases historia. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5173324.pdf
Becoña, E. (2000). Los adolescentes y el consumo de drogas. Papeles del psicólogo, (77), 25-32. https://www.redalyc.org/pdf/778/Resumenes/Resumen_77807705_1.pdf
Camargo, L., y Ramírez, A. (2020). El huerto escolar, una apuesta ecológica para afianzar la escritura en ingles con niños de primaria. Redipe, 9(5), https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/981
Cantero, H., Hernández, E., (2021). Identificación de saberes ancestrales de la etnia Emberá Katío sobre el cuidado del medio ambiente. Praxis & Saber 12(13), pp. 111-124. https://www.redalyc.org/journal/4772/477274359007/?lang=es
Cantú, P. (2013). Hacia la edificación de una sociedad más sustentable. Universidad Autónoma de Nuevo León- Ciencia UANL-. https://acortar.link/FJOu0Q
Cermeño, D. (2021). El aprendizaje para el desarrollo sustentable como experiencia vivida en la UCAB. Un acercamiento a un nuevo modelo ético y social. [Tesis doctoral, Universidad de Católica Andrés Bello]. https://acortar.link/RnDa9h
Comité Internacional de la Cruz Roja (2015). Huertas ancestrales, indígenas hacen frente a la guerra en Colombia. https://acortar.link/wkCTzi
Dantas, M., Oliveira, T., De Oliveira, J., Lacerda, D., Mesquita, F. (2014). Horta escolar agroecológica: incentivadora da aprendizagem e de mudanças de hábitos alimentares no ensino fundamental. HOLOS, V. 4, pp. 278-290. https://www.redalyc.org/pdf/4815/481547173025.pdf
Domínguez, C. M. (2019). Análisis de la relación entre el conocimiento, las actitudes y los comportamientos de los estudiantes de secundaria frente al desarrollo sostenible. Un estudio de caso en un país en vía de desarrollo. [Tesis doctoral, Universidad de Córdoba España]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=265803
Díaz, F., y Hernández, J. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructiva. Segunda edición. Editorial McGraw-Hill.
Flores, R. (2015). Educación ambiental para la sustentabilidad en la educación secundaria. Revista Actualidades Investigativas en Educación. V15 N3, pp. 1-21.
González, M. (2015). La emergencia de lo ancestral: una mirada sociología. Espacio abierto, 24(3), pp. 5-21 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12242627001
Herrera Contreras, H. (2021). Pedagogías agroecológicas: reflexiones y prácticas. Educación Social, 32(16), p. 256. https://acortar.link/BTIPdQ
Herrera, L. (2000). La educación y la cultura: Una lectura y propuesta desde la filosofía de la praxis. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5973014.pdf
Mantelli, J. (2018). Agroecología y educación: un proceso de construcción de huertas escolares. Didácticas específicas, 19(9), pp. 43-54.
Márquez, T., y Cuellar, M. (2021). Los huertos escolares y su potencial como innovación educative. Red de información educative, 39(2), pp. 163-180.
Martínez, J. (2020). Implementación de una huerta escolar como herramienta estratégica para fomentar la investigación. Cultura, Educación y Sociedad, 9(3), pp. 335-342.
Martínez, P. Betancourt, P. Velásquez, M. (2022). Huerta urbana comunitaria, más que lechugas entre cemento. Producción social de territorios saludables. http://www.scielo.org.co/pdf/agor/v22n1/1657-8031-agor-22-01-409.pdf
Martínez, G., y Montoya J. (2020). Una estrategia didáctica para la educación rural. Warisata, Revista de educación, 2(5), pp. 112-129,
Masías, R. (2014). El trabajo sociocultural comunitario. Fundamentos epistemológicos, metodológicos y prácticos para su realización. Biblioteca virtual de derecho, ciencias sociales, economía y tesis doctorales. https://acortar.link/J1em1H
Moncada, S. (2017). La huerta escolar agroecológica como ambiente de aprendizaje colaborativo en el colegio Monseñor Ramón Arcila del Carmen de Viboral. [Trabajo académico. Uniantioquia Sección Oriente]. https://acortar.link/dQrqFR
Moreno, F. (2023). Huerta escolar agroecológica: Una mira didáctica al desarrollo sostenible. Gaceta pedagógica, 45, pp. 360-368.
Moreno, O., Navarrete, A., y Cortes, F. (2014). Enseñanza del desarrollo sostenible y la agricultura orgánica por medio de una huerta escolar. Folhmyp, 3, pp. 23-42. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/FHP/article/view/3288
Muñoz, O., y Yepes, A. (2020). Elaboration de compostaje con los resíduos orgánicos del comedor para el huerto escolar ecológico. Revista de Educación, Innovación y Formación. 2, pp. 123-136.
Pinto, M., y Abad, A. (2017). Valor cultural del maíz y tecnologías ancestrales en la parroquia cayambe de ecuador. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (2), pp. 47-60.
Rentería, C., y Vélez de la Calle, C. (2020). Comunidades negras y saberes ancestrales ambientales: un análisis de los principios de la educación popular ambiental para repensar las relaciones sociedad-naturaleza. Revista Colombiana de Educación. pp. 311-336. https://www.redalyc.org/journal/4136/413672172014/
Rodríguez, F., Portillo, M., Puig, M. (2021). El huerto escolar como recurso para iniciar la alfabetización ambiental en educación infantil. Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de la Ciencias, 18(2), pp. 2501-2501.
Rodríguez, L. (2021). La huerta escolar con el uso de las Tic, la excusa perfecta para resolver problemas matemáticos Sophia-Educación 17(2) https://acortar.link/T8gZ3G
Solarte, D. y Enar, O. (2021). El ser y quehacer de la etnia Coreguaje dentro del saber filosófico ancestral. Revista Escritos, de la Uniamazonia. 0120-1263. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8252732
LA KUMBA (2019). Agricultura ancestral. Asociación de familias agricultoras de la Kumba -LA KUMBA- [Archivo de videol]. https://acortar.link/4Q0UiP
Sánchez Cardozo, D. (2014). Las psicopatologías que se relacionan con la violencia intrafamiliar; Investigaciones desarrolladas en Colombia. Revista de Derecho Público, 33, pp. 1-27.
Tobar, D., Carabalí, D., Bonilla, D. (2020). La huerta escolar como estrategia en el desarrollo del pensamiento científico. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía. 2, pp. 101-112.
Triana, L., y Pérez, S. (2020) Prácticas y saberes ancestrales de la gastronomía colombiana en el departamento de Cundinarma, Provincia Oriente. Sosquia pp.20-37. https://cipres.sanmateo.edu.co/ojs/index.php/sosquua/article/view/412/356
Urías, D. y Ochoa, J. (2020). Huertos urbanos como estrategia de resiliencia urbana en países en desarrollo. Vivienda y Comunidades Sustentables. 8 pp. 81-102. https://www.redalyc.org/journal/6651/665170465004/html/
Vásquez, L. (2014). Estrategias de aprendizaje colaborativo en el desarrollo de actitudes ambientales en alumnos de la asignatura de educación ambiental de la facultad de educación psicología de la Universidad Champagnat. [Tesis doctoral]. https://acortar.link/xWu7fL
Vera, J. (2015). La huerta escolar como estrategia didáctica para el desarrollo de competencias científicas en la institución educativa Maestro Pedro Nel Gómez. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://acortar.link/BjTHFU
Viloria de la Hoz, J. (2014). Negocios en la frontera. Agricultura, Comercio y Actividad extractiva en la Guajira Colombia, 1870-1930 Caribbean Studies, 42(1) pp. 183-224.
Villalva, M. y Inga, C. (2021). Saberes ancestrales gastronómicos y turismo cultural de la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (13), pp. 129-142.
Zambrano, C., Alvares, R., y Najar, S. (2020). Empleo de herramientas Tic como posibilidad didáctica para fortalecer la educación ambiental y el cuidado del medio ambiente. Espacios, 41(13). pp. 18-34.
Zambrano, Y., Rocha, C., Flórez, G., Nieto, L., Jiménez, J., y Núñez, L. (2018). La huerta escolar como estrategia pedagógica para fortalecer el aprendizaje. Cultura, Educación y Sociedad 9(3), pp. 457-464.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.