Diagnosis of reading comprehension in basic education students of the 21st century
Keywords:
Reading comprehension, Quantitative approach, Diagnostic test, Linguistic skillsAbstract
This quantitative method-logy study evaluated the reading comprehension of 24 fifth-grade students from the Eduardo Santos Educational Institution in Neiva, from a socioconstructivist perspective influenced by Vygotsky. Using a diagnostic test from the Colombian Ministry of Education as an instrument for collecting information, notable deficiencies in linguistic skills were identified, which include the identification of explicit and implicit information in texts, in addition to the understanding of inferential reading, data analyzed with SPSS software. These results demonstrate the urgent need to implement effective pedagogical strategies to improve the interpretation of texts both in the institution and in the educational system as a whole. At the national and international level, the relevance of this competition for the academic success and preparation of students in the 21st century is highlighted. Continuous teacher training and collaboration between stakeholders play a fundamental role in addressing these gaps and promoting educational quality.
References
Anaya, E. V., Muro, A. A., Núñez, D. y Sáenz, P. G. F. (2019). Comprensión lectora y el rendimiento académico en Educación Primaria. Investigaciones sobre lectura, (12), pp. 65-98.
Arvilla Herrera, R. M., y Mier Rodriguez, S. (2021). Aportes de las estrategias metacognitivas al nivel de comprensión lectora inferencial (Doctoral dissertation, Corporación Universidad de la Costa). https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/8645
Castillo Sivira, J. (2021). Metodología didáctica para la comprensión de la lectura de textos argumentativos en la universidad. Educere, 25(81), pp. 477-494. https://acortar.link/557wyF
Chávez, N. U. (2006). La comprensión lectora inferencial de textos especializados y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios del primer ciclo. Persona, (9), 31-75. https://acortar.link/XUYijw
Hinojosa Asprilla, N. E., y Valencia Rentería, Y. A. (2020). Fortalecimiento de la comprensión lectora inferencial a partir de la lectura de textos biográficos en el grado tercero de la escuela Niño Jesús Palenque de Quibdó. https://acortar.link/dyG6bP
Ministerio de Educación Nacional (2013), Evaluación diagnóstica. Bogotá, D.C., Colombia. https://acortar.link/2ecLwH
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2018). Informe PISA 2018: Resultados del Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). París, Francia.
Pertuz, Z. A. M., Villa-Castañeda, E., Taborda-Cotes, L., Cabarcas-Matta, M., Sierra-Rodríguez, M., Polo-Domínguez, A., y Alemán-Escobar, L. (2018). Comprensión lectora mediante la investigación como estrategia pedagógica apoyada en TIC. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), pp. 153-160.
Sánchez-Domínguez, J. P., Ortega, S. E. C. y Dios, P. Y. C. D. (2021). Capacidad docente para la construcción de andamios cognitivos en educación primaria. Psicologia Escolar e Educacional, 25, e226229. https://acortar.link/oX0dPb
UNESCO. (2019). Estudio Regional Comparativo y Explicativo ERCE. https://acortar.link/uim3w3
Vera, J., Alcívar, A., y Elizalde, C. (2022). Acompañamiento psicopedagógico y familiar a estudiantes con problemas en el desarrollo de la lectoescritura. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(Extraordinario), pp. 666-686.
Villamizar, L. K. (2021). Incidencias socioculturales en la comprensión lectora de los jóvenes provenientes de sectores rurales en básica secundaria. Tesis doctorales. https://acortar.link/b81HtW
Vigotsky, L. S., Cole, M., y Luriia, A. R. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (p. 66). Barcelona: Crítica. https://acortar.link/t0MK8i
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.