Diagnosis of reading comprehension in basic education students of the 21st century

Authors

Keywords:

Reading comprehension, Quantitative approach, Diagnostic test, Linguistic skills

Abstract

 This quantitative method-logy study evaluated the reading comprehension of 24 fifth-grade students from the Eduardo Santos Educational Institution in Neiva, from a socioconstructivist perspective influenced by Vygotsky. Using a diagnostic test from the Colombian Ministry of Education as an instrument for collecting information, notable deficiencies in linguistic skills were identified, which include the identification of explicit and implicit information in texts, in addition to the understanding of inferential reading, data analyzed with SPSS software. These results demonstrate the urgent need to implement effective pedagogical strategies to improve the interpretation of texts both in the institution and in the educational system as a whole. At the national and international level, the relevance of this competition for the academic success and preparation of students in the 21st century is highlighted. Continuous teacher training and collaboration between stakeholders play a fundamental role in addressing these gaps and promoting educational quality.

Author Biography

Sandra Bello Ramírez, Institución Educativa Eduardo Santos, Neiva - Colombia

Bachelor in Linguistics and Literature-Universidad Francisco José de Caldas, Specialist in Communication and Creativity for Teaching-Universidad Surcolombiana; Master in Educational Psychology- Universidad Abierta y a Distancia de Panamá UNIEDPA. She has worked as a teacher for 23 years, both in the private and public sector in secondary education.

References

Anaya, E. V., Muro, A. A., Núñez, D. y Sáenz, P. G. F. (2019). Comprensión lectora y el rendimiento académico en Educación Primaria. Investigaciones sobre lectura, (12), pp. 65-98.

Arvilla Herrera, R. M., y Mier Rodriguez, S. (2021). Aportes de las estrategias metacognitivas al nivel de comprensión lectora inferencial (Doctoral dissertation, Corporación Universidad de la Costa). https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/8645

Castillo Sivira, J. (2021). Metodología didáctica para la comprensión de la lectura de textos argumentativos en la universidad. Educere, 25(81), pp. 477-494. https://acortar.link/557wyF

Chávez, N. U. (2006). La comprensión lectora inferencial de textos especializados y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios del primer ciclo. Persona, (9), 31-75. https://acortar.link/XUYijw

Hinojosa Asprilla, N. E., y Valencia Rentería, Y. A. (2020). Fortalecimiento de la comprensión lectora inferencial a partir de la lectura de textos biográficos en el grado tercero de la escuela Niño Jesús Palenque de Quibdó. https://acortar.link/dyG6bP

Ministerio de Educación Nacional (2013), Evaluación diagnóstica. Bogotá, D.C., Colombia. https://acortar.link/2ecLwH

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2018). Informe PISA 2018: Resultados del Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). París, Francia.

Pertuz, Z. A. M., Villa-Castañeda, E., Taborda-Cotes, L., Cabarcas-Matta, M., Sierra-Rodríguez, M., Polo-Domínguez, A., y Alemán-Escobar, L. (2018). Comprensión lectora mediante la investigación como estrategia pedagógica apoyada en TIC. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), pp. 153-160.

Sánchez-Domínguez, J. P., Ortega, S. E. C. y Dios, P. Y. C. D. (2021). Capacidad docente para la construcción de andamios cognitivos en educación primaria. Psicologia Escolar e Educacional, 25, e226229. https://acortar.link/oX0dPb

UNESCO. (2019). Estudio Regional Comparativo y Explicativo ERCE. https://acortar.link/uim3w3

Vera, J., Alcívar, A., y Elizalde, C. (2022). Acompañamiento psicopedagógico y familiar a estudiantes con problemas en el desarrollo de la lectoescritura. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(Extraordinario), pp. 666-686.

Villamizar, L. K. (2021). Incidencias socioculturales en la comprensión lectora de los jóvenes provenientes de sectores rurales en básica secundaria. Tesis doctorales. https://acortar.link/b81HtW

Vigotsky, L. S., Cole, M., y Luriia, A. R. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (p. 66). Barcelona: Crítica. https://acortar.link/t0MK8i

Published

2024-07-23

How to Cite

Sandra Bello Ramírez. (2024). Diagnosis of reading comprehension in basic education students of the 21st century. GACETA DE PEDAGOGÍA, (50), 73–85. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2844