Proposal for strengthening the learning of rational numbers in educational institutions for adults

Authors

Keywords:

Proposal, Rational numbers, Educational institutions, Adults

Abstract

The rational numbers of fractions by the adult population have presented serious difficulties in Neiva, Colombia, demonstrating the weakness of mathematical thinking in this direction. For this reason, the research aimed to design a workshop guide to strengthen the mathematics subject on the management of CLEI 3 rational numbers, in adult educational institutions of the city mentioned above. The study was descriptive, the research method is hypothetical deductive. The notable result is the absence of mathematical skills related to fractions, which allows us to conclude that there is a learning deficiency, located in the level of knowledge that is handled, both in content and procedures, which is why the proposal of a workshop guide, as a strategy to overcome the obstacles that prevent the understanding of this area in adults.

Author Biography

Telvia Castilla Peñate, Institución Educativa Inem Julián Motta Salas, Neiva – Huil

Degree in Mathematics and Physics. Specialist in Mathematics from the University of Córdoba - Colombia. Master in Applied Mathematics from Universidad EAFIT Medellin - Colombia. Occasional lecturer at the University of Córdoba. Full-time professor at CORHUILA University. Professor at Universidad Surcolombiana. Classroom teacher at the Inem Julián Motta Salas Educational Institution in the city of Neiva - Huila - Colombia.

References

Balladore, A. (2020). Fracciones: dificultades a las que se enfrentan los alumnos de Ciclo Básico del Nivel Secundario. Caso: Escuela Técnica Nº 7 “Dr. Manuel Sadosky” San Luis. [Maestría, Universidad Nacional del Comahue]. https://acortar.link/5sLUCFç

Coben, A. (2006). Modelos de medida para la enseñanza del número racional en Educación Primaria. Revista Iberoamericana de Educación Matemática (1) pp. 17-35.

Darden, D. (2014). Relevance of the Knowles Theory in Distance Education. Creative Education, (5), pp. 809-812.

Diario del Huila (11 de diciembre de 2017). Ranking de los mejores y peores colegios del Huila. https://www.diariodelhuila.com/ranking-de-los-mejores-y-peores-colegios-del-huila.

Dzul, M. (2013). Los enfoques de la investigación científica. https://acortar.link/12s0mu

El Tiempo (06 de diciembre de 2016). Colombia avanzó en pruebas Pisa, pero sigue lejos de los mejores. https://acortar.link/e02qSP

Escobar, D., Fuentes, L. y Arcia, M. (2015). ¿Por qué algunos estudiantes presentan dificultades al resolver situaciones problemas que involucran fracciones? Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. [Comité Latinoamericano de Matemática Educativa].

Escolano R, y Gairín J. (2005). Modelos de medida para la enseñanza del número racional en educación primaria. Rev. Unión. 1(1) pp. 17-26

Fagiano, E., Pertichino, M. y Montone, A. (2010). Adults Dealing with Mathematics: an Italian Andragogical Experience.

Fazio, L. y Siegler, R. (2011). Enseñanza de las fracciones. [UNESCO y Academia Internacional de Educación]. https://acortar.link/73hMgr

Ferreras, A., González, X. y Calderón, J. (2021). Vocabulario matemático: análisis del uso del sistema numérico en estudiantes adolescentes chilenos. Revista sobre educación y sociedad, (18) 1, pp. 45-77.

Geary, D. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, (37), pp. 4–15.

Henschke, J. (2008). A Global Perspective on Andragogy: An Update. In Proceedings of the Commission on International Adult Education (CIAE) Pre-Conference, American Association for Adult and Continuing Education (AAACE). [Conference, Boucouvalas]. https://acortar.link/Q9lArD

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.

Herreros, D., Sanz, M. y Gómez, C. (2022). Dificultades con la Fracción como Operador en Discentes de Sexto Curso de Educación Primaria. Revista Artigos, (73) 36. https://acortar.link/Od9rLL

Higuera, D. (2022). El aprendizaje del tema de fracciones en alumnos de sexto grado de primaria. [Maestría, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo]. https://acortar.link/jAhgeR

Hilt, J. (2013). Adicción a internet, enfoques de aprendizaje, hábitos y actitudes hacia la lectura, y su relación con la aptitud verbal y la aptitud matemática. Facultad de Educación. https://acortar.link/MxMYsa

Hurtado, M. (2012). Una propuesta para la enseñanza de fracciones en el grado sexto. [Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://acortar.link/dfnjDA

Knowles, M., Holton, E., y Swanson, R. (1998) The Adult Learner. Woburn, MA.

Martínez, V. (2013). Paradigmas de la investigación. https://acortar.link/vqiOG3

Ministerio de Educación Nacional -MEN (2008). Colombia: qué y cómo mejorar a partir de la prueba PISA. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-162392.html

Morales, O. (2014). Dificultades y errores en la solución de problemas con números. racionales. [Maestría, Universidad de Manizales]. https://acortar.link/ldKqxu

Moratto, N., Cárdenas, N. y Berbesí, D. (2012). Validación de un cuestionario breve para detectar intimidación escolar. Revista CES Psicología, 5(2), pp. 70-78.

Ríos, W. y Asprilla, O. (2022). Errores asociados a operaciones aditivas con fracciones: un estudio exploratorio con estudiantes de secundaria. Revista Boletín REDIPE, (11) 11, pp. 86-98.

Siegler, R., Thompson, C. y Schneider, M. (2011). Una teoría integrada de los números y fracciones todo el desarrollo. Psicología cognitiva, (62), pp. 273-296.

Sierra, E. (2020). Incidencia de una secuencia didáctica, basada en la instrucción musical, en el aprendizaje de la representación de fracciones en estudiantes del grado sexto de la Institución Educativa General Anzoátegui. [Maestría, Universidad de Tolima]. https://acortar.link/JfxYNu

Published

2024-07-23

How to Cite

Telvia Castilla Peñate. (2024). Proposal for strengthening the learning of rational numbers in educational institutions for adults. GACETA DE PEDAGOGÍA, (50), 122–137. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2848