Democratic participation of students, directors and teachers in El Divino Salvador Urban School

Authors

Keywords:

Democratic participation, School government, Urban school

Abstract

The democratic participation exercised by the school government guarantees the proper functioning of educational institutions since the participatory work of the educational community members favors the design of collaborative projects that favor student learning. The objective of this study was to describe the state of democratic participation of students, directors and teachers of the urban school El Divino Salvador in the municipality of Sincelejo, department of Sucre, Colombia. Regarding the methodological aspects, the research was framed within the quantitative paradigm, it was descriptive, with a non-experimental design. To obtain the information, questionnaires were applied to 64 subjects (students, teachers and directors). The result of the data allowed the generation of guidelines that could increase democratic participation, so it is concluded that the state of democratic participation in the school under study is not adequate and it is suggested to apply the proposed corrective measures.

Author Biography

Casas Rojas Gregorio de Jesús , Secretaría de Educación. Gobernación de Sucre, Sincelejo (Sucre)-Colombia

Bachelor's Degree in Education from the Escuela Normal Superior. Degree in Educational Administration from the University of San Buenaventura. Specialist in: Educational Research CECAR, Public Management ESAP, Virtual Learning Environments OEI. University Expert in Educational Administration UNED Madrid. Mg in ICT Applied to Education U of Barcelona. Mg in Education with Emphasis on Interculturality UENMLK. PhD student in Education UNR Argentina. Participant in national and international events. 37 years of diverse work experience. Teacher and professor at all educational levels. Administrative. Secretary of Education. Advisor. Consultant.

References

Asamblea Departamental de Sucre (2020). Plan de Desarrollo 2020-2023, “Sucre diferente”. https://obsgestioneducativa.com/download/plan-de-desarrollo-departamental-sucre-2020-2023/

Cárdenas, J. (2018). Investigación cuantitativa. Berlín: trAndeS - Programa de Posgrado en Desarrollo Sostenible y Desigualdades Sociales en la Región Andina. https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/22407

Correa, F. (2016). Cultura política y gobierno escolar en las ins¬tituciones educativas oficiales de la Comuna 1 del municipio de Socacha (tesis). Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Correia, C. (2020). Los alumnos de la educación de jóvenes y adultos como actores participativos en la gestión democrática: un cruce de miradas. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 83, núm.1, pp. 77-95. https://rieoei.org/RIE/issue/view/gobernanza/gobernanza.

Corte Constitucional del Gobierno de Colombia (1991). Constitución Política de Colombia. https://acortar.link/61AlLZ

Corte Constitucional del Gobierno de Colombia (2015). Constitución Política de Colombia, actualizada con los actos legislativos a 2015. https://acortar.link/lgOlyn

Cuervo, L. (2018). Formar para la participación democrática. Caminos de educación para la paz. Uni-pluri/versidad. Vol. 17, núm. 2. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/334006

Garcés, J. (2017). El reto de las escuelas democráticas modernas. El caso colombiano. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa. Vol. 8, núm. 15, pp. 1-15. https://www.scielo.org.mx/pdf/dsetaie/v8n15/2007-2171-dsetaie-8-15-00007.pdf

González-Pulido, J., González-Pulido, A., y Cifuentes-Medina, J. (2019). La reforma educativa y la calidad de la educación en Colombia. RHS-Revista Humanismo y Sociedad, Vol. 7, núm 2, pp. 41–53. https://doi.org/10.22209/rhs.v7n2a03

Jiménez, L. (2020). Impacto de la investigación cuantitativa en la actualidad. Convergence Tech Revista Científica. Vol. 4, núm. 11, pp. 59-68. http://revista.sudamericano.edu.ec/index.php/convergence/article/view/35

Ley General de Educación (1994), Ley 115 de febrero 8 de 1994. Congreso de la República de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Pérez, L. y Ochoa, A. (2017). La participación de los estudiantes en una escuela secundaria: retos y posibilidades para la formación ciudadana. Revista mexicana de investigación educativa. Vol. 22, núm. 72. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662017000100179

Quiceno, F., Rojas, H. y Hernández, A. (2019). Deformación de la participación y la democracia en la elección de los personeros estudiantiles. Revista Logos, Ciencia y Tecnología. Vol. 11, núm. 2, pp. 78-85

Sales, A., Moliner, O., Amiama, J. y Lozano, J. (2018). Escuela incluida: recursos y estrategias para la participación ciudadana. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(77), 433-458.

Published

2024-11-23

How to Cite

Casas Rojas Gregorio de Jesús. (2024). Democratic participation of students, directors and teachers in El Divino Salvador Urban School. GACETA DE PEDAGOGÍA, (51), 78–93. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/3193