Quality of secondary education oriented from the Educability and Teachability
Keywords:
Educational quality, Educability, Teachability, Pedagogical practicesAbstract
The research purpose was to relate the pedagogical principles of Educability and Teachability as quality indicators in secondary education, not limited to the results of the Saber 11° tests and postgraduate teacher training. Carried out in the Institución Educativa Normal Superior Montes de María, Bolívar, Colombia, with a quantitative approach, a population of 64 teachers and 924 students. The sample was 138 people (13 teachers and 125 students). The dimension pedagogical practices, the variables educability, teachability and quality of secondary education were assumed, using questionnaires and Likert scales. The results revealed a proportional relationship between quality of education, educability and teachability, indicating that educational quality is not limited to standardized tests or teacher training. It was concluded that the quality of secondary education is related to educability and teachability oriented to pedagogical practices, while standardized tests are insufficient to measure it.
References
Arboleda, J. C. (2021). Hacia una didáctica comprensivo edificadora. Revista Boletín Redipe, 10(3), pp. 30-79.
Bravo Salinas, N. (2008). Estrategias pedagógicas. Córdoba: Universidad del Sinú: Fondo de Cultura de México. https://acortar.link/hU4MAg
Gardner, H. (1987). Estructuras de la Mente: La Teoría de las Inteligencias Múltiples (1a. ed.). México: Fondo de Cultura Económica.
Guillén, M. (2017). Del paradigma de la enseñanza al paradigma del aprendizaje: un programa de capacitación docente, su influencia en los profesores y en el aprendizaje de los estudiantes de la Universidad del Azuay (Cuenca, Ecuador). Universitat de Valénci (Estudi General), https://acortar.link/P4t770
Martínez, G., Guevara, A., y Valles, M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai, 12(6), pp. 123-134.
Ministerio de Educación Naciona (2008). Decreto 4790. Condiciones básicas de calidad del Programa de Formación Complementaria de las Escuelas Normales Superior. Bogotá D.C.: Ministerio de Educación Nacional de Colombia. http://sancionatorios.mineducacion.gov.co/files/Decreto4790.pdf.
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Decreto 869. Por el cual se reglamenta el Examen de Estado de la Educación Media, Icfes-Saber 11°. Bogotá D.C: Imprenta Nacional de Colombia.
Ministerio de Educación Naciona (2020). Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026. El camino hacia la calidad y la equidad. Micrositio Institucional. https://acortar.link/hAjOY1
Ormrod, J., Anderman, E., y Anderman, L. (2019). Educational Psychology: Developing Learners (10a ed.). Pearson.
Schleicher, A. (2018). World Class: How to Build a 21st-Century School System. San Francisco, Estados Unidos: Jossey-Bass.
Scriven, M. (1991). Evaluación Thesaurus. California: SAGE Publications.
Universidad Pedagógica Nacional. (2000). Práctica, Innovación y Cambio. Revistas Universidad Pedagógica Nacional, pp 24. https://acortar.link/X22XKA
Vélez, J. D. (2022). Pedagogía y didáctica. Un camino hacia "el arte de aprender". Ciencia y Academia(4), pp. 125-136. doi:https://10.21501/2744838X.4332
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.