The learning of digital natives from their houses, thoughts and actions

Authors

  • Emil Amarilys Rondón Centro local de investigación y formación Simón Rodríguez. Ministerio del Poder Popular para la Educación

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi38.771

Keywords:

Digital natives, Learning, Technology, Web Radio

Abstract

This article reports the theoretical framework of the learning of digital natives from their experiences, thoughts and actions, product of their altered, affective coexistence, as well as dialogic in a technological context. The research was framed in the digital ethnographic method, where information was collected in situ, with the purpose of knowing through the students' own words between 6 and 12 years of age, the precepts, beliefs and values ​​of These generations towards technology. Once the information has been coded, it is divided into two large dimensions, where a body of key categories emerged for the interpretation and understanding of the approach studiedThe researcher defines that the learning of the students of the digital generation is the beginning of a culture that has developed new skills and competences, which use digital, as extensions of their bodies and minds.

Author Biography

Emil Amarilys Rondón, Centro local de investigación y formación Simón Rodríguez. Ministerio del Poder Popular para la Educación

Estudios de Pregrado: TSU. Educación Preescolar, TSU en Recursos Humanos en el Colegio Universitario de los Teques, Profesora en Educación mención Preescolar, Instituto Pedagógico de Caracas. Postgrados: Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas: Especialista en Gerencia Pública, Magister en Tecnología Educativa, Doctora en Innovaciones Educativas. Actualmente estudios de postdoctorado en el Instituto Pedagógico de Caracas. Laboro en Ministerio del Poder Popular para la Educación como Docente de Aula V, Coordinadora del Centro Local de Investigación y Formación “Simón Rodríguez”, San Antonio de Los Altos.

References

Caballero, S. (2011) Educar en Clave X.0, Caracas. Venezuela.

Cabero, J. (2007). Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. México. Mc Graw Hill

Cabero, J. (2009). Educación 2.0. ¿Marca, moda o nueva visión de la educación? En C. Castaño. (Coord.), El uso de la web en la sociedad del conocimiento: investigación e implicaciones educativas (pp.9-30). Universidad Metropolitana Caracas-Venezuela.

Carneiro, R. (2008). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Metas educativas 2021. Madrid, España.

Cuadrado, T. (2008) La enseñanza que no se ve. Educación informal en el siglo XXI. Madrid-España: Narcea S.A de ediciones

Gardner, H. y Davis, K. (2014). La Generación APP. Cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad e imaginación en el mundo digital. Barcelona. España: Paidós Ibérica

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2008) Metodología de la investigación. Cuarta Edición. McGraw-Hill. México.

Hine C. (2001) Etnografía virtual. Editorial UOC

Lacruz A., M. (2002) Nuevas Tecnologías para futuros docentes. Ediciones de la Universidad de castilla-la mancha.

Malinowski, B. (1972) Los argonautas del Pacífico occidental. Barcelona. España: Promotora de Ediciones, S. A.

Moreno, M. (2008) A propósito de las comunidades virtuales de aprendizaje. En Martínez A. y Hernández N. (Comps) Comunicación y aprendizaje en el ciberespacio. Las comunidades virtuales (pp.17-46). Caracas: Universidad Central de Venezuela.

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación la Ciencia y la Cultura (2008) Los Desafíos de las Tic para el Cambio Educativo.

Piscitelli, A. (2008), Nativos e inmigrantes digitales: una dialéctica intrincada pero indispensable. En R. Carneiro, (Comp) Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp, 71-78). Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).

Prensky, M. (2001) Nativos Digitales, Inmigrantes Digitales. MCB University Press, Vol. N° 9. Nº 5

Published

2019-12-01

How to Cite

Rondón, E. A. . (2019). The learning of digital natives from their houses, thoughts and actions. GACETA DE PEDAGOGÍA, (38), 112–136. https://doi.org/10.56219/rgp.vi38.771