Management of university research: Paradigmatic visions, senses and practices in the voice of the protagonists
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi39.810Keywords:
Research management, Phenomenology, Hermeneutic understandingAbstract
The phenomenological-interpretative approach, as a methodological way for the apprehension of meanings and actions that characterize the being of human existence, from the Heideggerian sense, allowed “to see from oneself what is shown, and to make it see as it is shown from himself”, through the understanding and interpretation of the“ Dasein ”proper to lived experience, as a social, linguistic and historical reality. In this sense, a phenomenological experience is presented, which was oriented to discover the implicit meaning in the investigative practice that takes place in the Sucre Nucleus of the Universidad de Oriente, attending to the experiences of its teachers and researchers. The investigative experience allowed us to interpret the aspects that characterize the aforementioned investigative practice, while envisioning an emerging perspective on the management of investigative processes, in keeping with the propositional imagery of those who experience, feel and suffer it according Heidegger.
References
Alfonzo, N, Pérez L, L y Curcu A. (2016). Transmetodología, Diálogo de saberes y Transdisciplina. Venezuela: Universidad de Oriente.
Balza L, A. (2009). Pensar la Investigación Postdoctoral desde una Perspectiva transcompleja. En Revista Investigación y Postgrado, Vol. 24 Nº 3. 2009 (pp. 45-66).
Balza L, A. (2011). Complejidad, transdisciplinariedad y transcomplejidad: Los caminos de la nueva ciencia. Venezuela: Fondo Editorial Gremial (APUNERS). Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez.
Barbera, N e Inciarte, A. (2012). Fenomenología y hermenéutica: dos perspectivas para estudiar las ciencias sociales y humanas. Multiciencias, vol. 12, núm. 2, abril-junio, pp. 199-205 Venezuela: Universidad del Zulia.
Caraballo, N. (2013). Organización y reforma del conocimiento en educación: los retos de la investigación por-venir. Ponencia presentada En el marco del I Congreso de Investigación del Doctorado ULAC, Cumaná. Venezuela.
Fergusson, A y Lanz, R. (2011). La transformación universitaria y la relación universidad-Estado-Mundo. Venezuela: Observatorio internacional de reformas universitarias Orus-ve.
Habermas, J (1989). Conocimiento e interés. España: Taurus
Heidegger, M. (1926). Ser y Tiempo. España: Fondo Cultural Económico.
Lanz, R. (2001). Diez tesis sobre cultura Organizacional Transcompleja. En Lanz R (comp.). Organizaciones Transcomplejas. (pp. 171 – 176). Venezuela: Imposmo- Conicit.
Maffesoli, M. (1997). Elogio de la razón sensible: una visión intuitiva del mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós
Martínez M, M. (1998). La Investigación Cualitativa Etnográfica en Educación: Manual Teórico-Práctico. 3era edición. Trillas. México.
Morín, E. (1982). Ciencia con conciencia. Barcelona: Anthropos
Morín, E. (2002). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.
Muro L, X (2007). La noción clásica de investigación: notas para repensarla desde una perspectiva crítica. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida-Venezuela. ISSN 1316-9505, enero-diciembre. Nº 12 (2007):145-173.
Nicolescu, B. (1996). La Transdisciplinariedad. Manifiesto. México: Multiversidad Mundo Real Edgar Morin, A.C.
Sánchez C, J. (2010). Escuela, Curriculum y Transversalidad. En Antología de un pensamiento pedagógico emergente. (pp. 19 – 45). Venezuela: Universidad de Oriente, EVALPOST.
Van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia Vivida. España: Idea Books.
Villegas, C.; Rodríguez, J; Schavino, N.; Moreno, S; Extraño, A. y Reyes, N. (2010). La Investigación: Un enfoque integrador transcomplejo. UBA: Investigación, Extensión y Postgrado. Maracay. Venezuela.