INFOGRAPHICS AS A TEACHING TOOL FOR NAUTICAL TRAINING AND INNOVATIVE MANAGEMENT AT INEA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v20i2.2607

Keywords:

Infographics, MOODLE Platform, Seafarers

Abstract

This article describes a learning experience that used infographics to improve nautical training and management at INEA. The experience focused on the development of seafarers' technological skills and the use of a socio-cognitive approach to learning. Through the hermeneutic methodology, the participants worked collaboratively in the preparation of infographics, which helped them learn in various ways, including through active participation in the Moodle-CENAVE platform, interacting with the information, working independently and together, reflecting on their learning and solving problems

Author Biography

Nelson Sebastián Curbelo Terán, CENAVE – INEA

Ingeniero Marítimo en la Mención de Operaciones de la Universidad Marítima del Caribe, Oficial de Marina Mercante en la Especialidad de Cubierta. Magíster en Administración de Negocios de la Universidad Nacional Abierta. Magíster en Educación Mención Enseñanza de la Matemática de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instructor de Cursos Modelo O.M.I 6.09, Certificado de competencias Nº 358 e Instructor del Centro de Educación Náutica Venezolano.

References

Barrero, C., Bohórquez, L., & Mejia, M. (2011). La hermenéutica en el desarrollo de la investigación educativa en el siglo XXI. Itinerario Educativo, 25(57), 101-120.

Blanco, D. (2011). El Aprendizaje Andragógico, como Postulado Ontológico-Axiológico hacia una Visión Transcompleja. Tesis Doctoral. Universidad Nacional Experimental “Rómulo Gallegos”, San Juan de Los Morros.

Borja, J., & Castells, M. (1997). Local y global: la gestión de las ciudades en la era de la información. Madrid: Taurus.

Cova, E. (2005). Un Nuevo Paradigma. Diplomado de Educación Virtual. Recuperado el 21 de junio de 2019, de Corporation LatinCampus Knowledge Industry Web site: http://www.latincampus.net.

De Pablos, J. (1993). Infografía o infoperiodismo, el nuevo género periodístico: ¿cómo y cuándo? Comunicación y Sociedad, mayo - diciembre(18-19), 257-277.

Dong, W.H. (2014). Research on Maritime Education and Training in China: A Broader Perspective. The International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 8(1), 115-120.

Gadamer, H.-G. (1975). Verdad y Método I. Salamanca: Sígueme.

Garcia Aretio, L. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), 22(2), 09-22. doi:http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.2391

Guízar, R. (2013). Desarrollo Organizacional. Principios Y Aplicaciones (Cuarta ed.). México, D.F.: Mc Graw Hill Education.

INEA. (2016). Providencia Administrativa del INEA Nº 859.

INEA. (2019). Quiénes somos. Recuperado el 15 de Junio de 2023, de Sitio Web del Instituto Nacional de los Espacios Acuáticos INEA: http://www.inea.gob.ve/

Maldonado, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Laurus, 13(23), 263-278.

Minervini, M. (2005). La infografía como recurso didáctico. Revista Latina de Comunicación Social, 8(59), 1-12.

Miratía, O., & López, M. (2006). DPIPE, una estrategia para diseñar y crear aulas virtuales. Ponencia presentada en el Congreso EDUTEC’2006 (págs. 1-16). Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.

Moodle. (2014). Qué es Moodle. Recuperado el 12 de Febrero de 2023, de https://youtu.be/dv2f_xfmbD8

Neurath, O. (1937). Visual Education: A New Language. Empiricism and Sociology.

OMI. (2019). Breve reseña histórica de la OMI. Recuperado el 15 de Mayo de 2019, de Organización Marítima Internacional Web site: www.imo.org

Ortiz, A., Sesma, D., Osorio, M., Licona , A., y Mendoza, K. (2023). La formación docente en la licenciatura de Médico Cirujano de la Facultad de Medicina de la UNAM La formación docente en la licenciatura de Médico Cirujano de la Facultad de Medicina de la UNAM. En S. Melchor, M. Ana, & R. Torres, Formacion Docente en las Universidades (págs. 275-296). Ciudad de México: CUAIEED-UNAM.

Rodríguez, M., González, S., & García, D. (2015). La infografía en el aula de ELE de la ULPGC. II Jornadas Iberoamaricanas de Innovación Educativa en el ámbito de las TIC (págs. 215-220). Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

Smiciklas, M. (2012). The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect With Your Audiences (Primera ed.). Indianapolis, Indiana: Que Pub.

UNESCO. (2014). Enfoques estratégicos sobre las TICS en educación en América Latica y el Caribe. Santiago de Chile: Organización de las Naciones Unidas. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223251

Walter , L., Marilla, S., & Yuying , S. (2010). Attempted Validation of the Scores of the VARK: Learning Styles Inventory With Multitrait–Multimethod Confirmatory Factor Analysis Models. Educational and Psychological Measurement, 70(2), 323–339.

Zecchetto, V. (2002). La danza de los signos: nociones de semiótica general. Quito: Ediciones Abya-Yala.

Published

2024-04-09

How to Cite

Curbelo Terán, N. S. . (2024). INFOGRAPHICS AS A TEACHING TOOL FOR NAUTICAL TRAINING AND INNOVATIVE MANAGEMENT AT INEA. DIALOGICA, 20(2), 71–94. https://doi.org/10.56219/dialgica.v20i2.2607