INCLUSIVE GASTRONOMY, AN INTERDISCIPLINARY APPROACH TO ENTREPRENEURSHIP AND LABOR INTEGRATION FOR STUDENTS WITH DISABILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.4358

Keywords:

Gastronomy, interdisciplinary, labor integration, disability

Abstract

This article presents an innovative teaching proposal that seeks to promote the social and labor inclusion of students with disabilities through training in the culinary field, as they often face barriers to entering the labor market. This approach seeks to overcome these barriers through tailored training and concrete opportunities. The study is based on the positivist paradigm, which involves the use of quantitative techniques to collect objective data to validate the proposal's effectiveness. The interdisciplinary approach combines elements of pedagogy, psychology, entrepreneurship, and technical culinary training with the aim of building a training model that responds to the needs and potential of students with disabilities. In conclusion, it represents a significant contribution to strengthening entrepreneurship and labor integration for students with disabilities. The results obtained allow us to visualize new possibilities for educational and social inclusion, as well as future lines of research aimed at improving pedagogical practices in diverse contexts.

Author Biography

Sigris Escalona, Centro de Desarrollo Infantil Yaritagua. Yaritagua – Yaracuy. Venezuela

T.S.U. Administración de Recursos Humanos. Profesora En Educación Especial. Mención: Dificultad del Aprendizaje. Mcs. En Ciencias Mención: orientación a la conducta. Diplomado: Dirección y supervisión educativa. Especialización en Educación Especial. Docente de Aula en Instituto de Educación Especial “Licdo. Alfredo Silva Armas”. Docente Aula Integrada en la U.E. Manuel Cedeño. Directora (E). Centro de Desarrollo Infantil Yaritagua. Desde el 16-09-2019 hasta la actualidad. Facilitadora del Diplomado Educación Especial. Docente Investigadora del PNFAE: Educación Especial de la UNEM.

References

Chang, R., y Goldsby, K. A. (2017). Química (12.ª ed.): McGraw-Hill/Interamericana de México.

Fernández, M., y Jiménez, R. (2018). La inserción laboral en educación especial: Un enfoque inclusivo y emprendedor. Revista de educación inclusiva, 11(2), 223–242. España.

Garanto, J. (1993). Proyecto docente e investigador para la Cátedra de Diagnóstico en Educación Especial: Trastornos de conducta. [Trabajo de Grado, Universidad de Barcelona]

García, J., y Ruiz, P. (2020). Modelos de emprendimiento inclusivo en la educación especial.

Giné, C., Sánchez, M., y Morales, J. (2020). Educación especial y desarrollo de habilidades laborales: Madrid (Eds.)

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill Education.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. https://187.191.86.244/rceis/registroMetodolog%25C3%25ADa%2520de%2520Investigaci%25C3%25B3n%2520SAMPIERI.pdf

Hurtado León, I., y Toro Garrido, J. (2005). Paradigmas y métodos de investigación en tiempos de cambios (5.ª ed.): Episteme Consultores Asociados.

Kotler, P., y Armstrong, G. (2016). Fundamentos de marketing. Madrid (Eds.).

López, M., y Gálvez, F. (2021). Estrategias educativas para el desarrollo de competencias emprendedoras en educación especial.

MarketingUCH. (2015, 14 de octubre). ¿Qué es el marketing? Blog MarketingUCH. https://blog.uchceu.es/marketing/que-es-el-marketing/

Martínez, L., y Castro, R. (2019). Enseñanza de la química aplicada en la gastronomía: Metodologías para una educación inclusiva.

Martínez, Miguel. (2009). Hacia una epistemología de la complejidad y transdisciplinariedad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 14(46),11-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27911855003

Mayor Sánchez, J. (dir.) (1988). Manual de educación especial. Madrid.

Nagel, E. (1961). The structure of science: Nueva York (Eds.). DOI: https://doi.org/10.1119/1.1937571

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. https://sdgs.un.org/es/goals/goal4.

Paula, Isabel. (2003). Educación especial. Técnicas de intervención: Madrid (Eds.).

Pérez, C., y Martínez, D. (2019). Simulación de negocios y aprendizaje práctico en talleres laborales para educación especial: Madrid (Eds.)

Pérez, J., y Ortiz, S. (2021). Química y gastronomía: Propuesta didáctica para estudiantes con necesidades educativas especiales.

Rigo, E. (1991). Proyecto docente e investigador para la cátedra de Trastornos del Aprendizaje. [Trabajo de Grado, Universidad de Palma de Mayorca]

Rodríguez, Y. (2003). Propuesta de Plan de Curso sobre Integración escolar de personas con necesidades educativas especiales para la carrera educación especial de la Universidad Nacional Abierta. [Trabajo de ascenso, Universidad Nacional Abierta]

Ruiz, L, y Utrera, J. (2019). Estrategias de emprendimiento para la educación especial: México (Eds.)

Tamayo y Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica. (4.ª ed.). Limusa-Noriega Editores

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2016) Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. (5a ed.). Fedupel.

Published

2025-07-10

How to Cite

Escalona, S. . (2025). INCLUSIVE GASTRONOMY, AN INTERDISCIPLINARY APPROACH TO ENTREPRENEURSHIP AND LABOR INTEGRATION FOR STUDENTS WITH DISABILITIES. DIALOGICA, 22(2), 266–289. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.4358