METHODOLOGICAL THEORETICAL CORPUS FROM THE SOCIAL AND AXIOLOGICAL DIMENSION FOR LABOR INTEGRATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.2772Keywords:
Axiology, disability, social dimension, inclusion, labor integrationAbstract
The purpose of the study is to generate a theoretical corpus for the labor integration of people with disabilities from the social and axiological dimension of Education. Methodologically it is located in postpositivism, with a qualitative approach and hermeneutical method. The research takes place at the Fanametal C.A. Company, in Cagua, Aragua State, Venezuela. Three informants were selected and a semi-structured interview was applied using a script of questions, a recorder and a digital camera as instruments. For information processing, qualitative approach techniques were used, supported by documentary review and content analysis. Among the findings is that we seek to live in a society where the diversity of people is admitted and accepted with mutual respect, recognizing individual differences, where duties can be fulfilled, enjoy the same rights without social barriers and be taken into account on integrating them into the labor market.
References
Alba, C. y Moreno, M. (2004). Necesidades educativas especiales. Madrid: Narcea.
Arnaiz, L. (2006). La Integración De Las Minorías Étnicas: Hacia Una Educación Intercultural. Curso: Formación Específica En Compensación Educativa e intercultural para Agentes Educativos. Facultad de Educación. Universidad de Murcia.
Balestrini, M. (2006). Cómo se Elabora el Proyecto de Investigación. Caracas: B.L. Consultores Asociados.
Blanco, R. (2007).Integración y Posibilidades Educativas. Un derecho para todos.
Casado, P. (1998). La ilusión de la integración. Temas cruciales II. Integración escolar.
Cerda, L. (2001). La nueva ciencia: su desafío, lógica y método.México: Trillas.
Certo, G. (2011). Didáctica de las Ciencias Experimentales. Perspectivas y dimensiones críticas en las políticas de atención a la diversidad. Alambique.
Constitución República Bolivariana de Venezuela, (1961). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 662 (Extraordinario) Enero 23, 1961. Constitución de la República Bolivariana de Venezuela, (2000). Gaceta Oficial Gaceta Oficial Nº 5453. Marzo 24, 2000.
Contreras, L. (2011). La reorientación de las prácticas de los profesionales en educación especial. Revista de Educación / Nueva Época.
Díaz, R., (2011). Las premisas histórico-socioculturales de la familia mexicana: exploración desde las creencias y las normas. Revista Mexicana de Investigación En Psicología, 128-142.
Gadamer, H. (2003). Verdad y Método. Investigación y Ciencia. Editorial Sigume. Madrid.
Hurtado de B., J. (2012). Metodología de la Investigación Holística. Caracas: Sypal-IUTC.
Ley Orgánica para las Personas con Discapacidad (2006).
Ley Orgánica de Prevención de Condición y Medio Ambiente de Trabajo. (2005). Gaceta oficial 38.236
Lintwin, N. (2011).Exclusión, Discapacidad y Cambio Social. Conferencia invitada presentada en la Universidad Nacional Pedagógica de México, Cuernavaca, y la Universidad Autónoma de México, Iztapalapa. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Panama/cela/20120717104229/discapacidad.pdf
López Melero, M. (2001): Construyendo una escuela sin exclusiones: una forma de trabajar en el aula con proyectos de investigación. Málaga: Aljibe.
Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa. Caracas: Editorial Texto. S.R.
Organización Internacional del Trabajo (2015). Norma venezolana entorno urbano y edificaciones accesibilidad para las personas.
Ruíz, A. e Ispizua, L. (2005). Hacia un nuevo paradigma de la racionalidad. Anthropos (Venezuela), 28, 55-78.
Villa, O. (2007). Integración Educativa de las Personas con Discapacidad en Latinoamérica. Revista Educere, 10 (33). 347-356 Disponible: https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102006000200019
Downloads
Published
Versions
- 2024-06-06 (2)
- 2024-06-06 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carmen Belén Rebolledo Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.