Transformational educational leadership strategies as a resource for the educational management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.4078

Keywords:

Manager, education

Abstract

The research aimed to propose transformational educational leadership strategies as a resource for educational management in the context of the Ines Gomez state elementary school, located in the Kilometer 12 sector of the Cacique Manaure municipality of the Falcon state. The methodology used was based on a quantitative approach under the modality of a feasible project. The study population was one director and six teachers, and as a sample, the same population of the institution was taken, who were subjected to the application of a semi-structured questionnaire-type interview. The results were treated descriptively, indicating that there are marked weaknesses in the leadership implemented by the manager of the school under study, making the relationships between the people who work there not suitable for the challenges experienced in educational institutions. It is necessary to implement transformational leadership to face educational realities.

Author Biography

Francys Josefina Roque Hereira , Escuela Primaria Estadal “Inés Gómez”. Yaracal - Falcón. Venezuela

Licenciada en educación. Especialista en Procesos Didácticos en el nivel Básico. Maestría en Gerencia Educacional. Directora de la Escuela Primaria Estadal Inés Gómez del Municipio Cacique Manaure del estado Falcón- Venezuela. Docente contratada en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador “El Macaro” Luis Fermín. Docente investigador de la Universidad Nacional Experimental del Magisterio "Samuel Robinson".

References

Alvarado, J. (2006). El Gerente de las Organizaciones del Futuro. Universidad Pedagógica Experimental el Libertador.

Arias. (2006). El proyecto de investigación. Episteme.

Bass B. (2006). Liderazgo Transformacional. Lawrence.

Chiavenato, A. (2010). Gestión del talento Humano. Editorial McGraw Hill/Interamericana.

Covey, R. S. (2005). El 8º hábito. De la efectividad a la grandeza. Paidós.

Garay, S. y Uribe, M. (2006). Dirección escolar como factor de eficacia y cambio: Situación de la dirección escolar en Chile. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. https://e-revistas.uam.es.

Lugo B. (2015). Visión Holística del Gerente como líder transformador (Tesis doctoral). Universidad Pedagógica Experimental el Libertador.

Moody, A. (2007). El gerente como persona clave en la toma de decisiones (Proyecto de trabajo de grado). Universidad del Sur.

Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. Pearson Prentice Hall.

Sanders (1990). Hábitos de la efectividad a la grandeza. Paidós.

Terry (2006). Metodología de la investigación Holística. fundación SYPAL-FUNDACITE.

Published

2025-07-10

How to Cite

Roque Hereira , F. J. . (2025). Transformational educational leadership strategies as a resource for the educational management. DIALOGICA, 22(2), 89–110. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.4078