Citizen competences: development scenario for coexistence and peace in colombian educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2352

Keywords:

Citizenship Competencies, Coexistence, Teachers, Peace Culture

Abstract

Citizenship competencies refer to the ability of individuals to actively participate in society, exercise their rights and duties, and contribute to the common good. This study analyzed the impact of citizenship competencies in contemporary education through a documentary review of twenty scientific articles from databases such as Redalyc, Dialnet, Scielo, Latindex and Google Scholar. Training in citizenship skills is essential to build a just and peaceful society, and must be included in the school curriculum to improve coexistence and promote peace. The study results suggest that teachers have a key role in implementing pedagogical practices that promote the construction of peace scenarios in Colombian educational institutions. The conclusions highlight that citizenship skill training is essential in contemporary education to build equitable and harmonious societies.

Author Biography

Purificación de Jesús Porto Hoyos, Institución Educativa Palmasoriana, Planeta Rica. Córdoba, Colombia

Specialist in Sex Education, Antonio Nariño University, Bogotá Colombia. Degree in Psychopedagogy, Corporación Universitaria de la Costa (CUC), Barranquilla. Classroom teacher in the area of Ethics and Values in the private sector with 15 years of experience, Planeta Rica Córdoba. Director of the American Institute, three years of experience Planeta Rica Córdoba. She has participated in national and international congresses as an assistant and speaker.

References

Acevedo Suárez, A. y Báez Pimiento, A. (2018). La educación en cultura de paz. Herramienta de construcción de paz en el posconflicto. Reflexión Política, 40, 68-40. https://n9.cl/dhwq4

Acosta Faneite, S. F. y Villalba Mercado, A. M. (2022). Educación para la paz como mecanismo de convivencia ciudadana. Honoris Causa, 14 (2), 7-27. https://n9.cl/ld8ih

Acosta Medina, J. K., Torres Barreto, M. L., Álvarez Melgarejo, M. y Paba Medina, M. C. (2019). Desarrollo de competencias ciudadanas en Colombia y en el mundo: contexto actual y estrategias empleadas. HAL, 1-18. https://n9.cl/55c3r

Barros Arrieta, D., Lastre Amell, G., García Cali, E. y Ruiz Escorcia, L. (2020). Cultura de paz y formación ciudadana como bases de la educación en Colombia. Utopía Y Praxis Latinoamericana, Extra (11), 285-299. https://n9.cl/xql606

Bernate, J., Perilla, A., Fonseca, I., Betancourt, M. y Guataquira, A. (2020). Análisis de las competencias ciudadanas en la escuela. Revista Espacios, 41 (16). https://n9.cl/tf4wd

Cabrera Jiménez, M. (2020). Relevancia de las competencias ciudadanas en construcción de civilidad en educación superior. Educación y Humanismo, 22 (38), 1-24. https://n9.cl/n8r87

Cardozo Rusinque., A. A.., Morales Cuadro, A. R. y Martínez Sande, P. A. (2020). Construcción de paz y ciudadanía en la Educación Secundaria y Media en Colombia. Educaçao e Pesquisa, (46), 1-21. https://n9.cl/bjl2y

Cervera, P. y Ramos, M. (2021). Paz y ciudadanía en las nuevas generaciones. Caso: Institución Educativa Ciudad de Tunja. Palobra, 21(1), 174-185. https://n9.cl/6v1cq

Chaux, E., y Ruiz, A. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Bogotá: Asociación Colombiana de Facultades de Educación ASCOFADE/ Ministerio de Educación Nacional. https://n9.cl/buito

Constitución Política de Colombia [Const]. 1991. (República de Colombia). https://n9.cl/8090

Estepa, R. (2021). Formación en competencias ciudadanas como principio básico de los derechos humanos en los escenarios educativos del departamento de Casanare de Colombia. Dialéctica, 348-366. https://n9.cl/yea6m

García Noguera, L. y Vásquez López, Y. (2022). Paz y ciudadanía a partir de la cátedra de la paz. Human Review. https://n9.cl/86gnm

Guadarrama González, P. (2019). La cultura como condición de paz y la paz como condición de cultura en el pensamiento latinoamericano / Culture as Condition of Peace and Peace as a Condition of Culture in Latin American Thought. Utopía y praxis latinoamericana, 24(Extra 1), 43–66.

Guarnizo, L. K. A y Moreno Durán, A. H. (2020). Competencias ciudadanas. Estudio de caso en el municipio de Zipaquirá. Revista Verba Iuris, 15 (43), 211-227.

Ley General de Educación (1994) No. 115. https://n9.cl/2ora

Maldonado, M. E. (2018). El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Sophia, 14(1), 39-50.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. https://n9.cl/okfi

Ministerio de Educación Nacional. (2015). Competencias Ciudadanas. https://n9.cl/n96zn

Montaña Contreras, D. S y López Guio, A. (2021). Competencias ciudadanas y sus políticas educativas en Hispanoamérica y Colombia. Semilleros de investigación, 1 (1), 1-17.

Otálora Rodríguez, L. M. (2018). Estrategias de enseñanza para la Cátedra de la Paz en estudiantes de secundaria a partir de las competencias ciudadanas. Ciencia y Poder Aéreo, 13 (1), 124-140.

Paba Medina, M. C., Acosta Medina, J. K., Torres Barreto, M. L. (2020). Priorización de competencias ciudadanas en un contexto gamificado. Panorama, 14 (27), 1-21.

Rincón, H. M., Guerrero. D. A. y Pulido, M. F. (2020). Impacto de la Cátedra de la Paz sobre los resultados del componente «sociales y ciudadanía» en las pruebas Saber 11 de los años 2015 y 2016 en Colombia. Espacios, 41 (04). https://n9.cl/df0br

Romero, C., Villareal, S., Samper, J. y Ospino, I. (2017). Fortalecimiento de las competencias ciudadanas a partir de la lectura crítica en escenarios virtuales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 216-232.

Quintero Tinamá, D. A. (2020). Formación docente en educación para la paz, en la Escuela Normal Superior del municipio de La Cruz – Nariño. Revista Historia de la Educación Colombiana, 24 (24), 77-103.

UNESCO. (2009). Poner fin a la violencia en el aula: guía para los docentes. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://n9.cl/yqtxw

UNESCO. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible (41 p.). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://acortar.link/CzXt6l

UNESCO. (2016). Educación para la Ciudadanía Mundial Preparar a los educandos para los retos del siglo XXI. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://n9.cl/el52j

UNESCO. (2022). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2022. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://n9.cl/y3w30

Useche, D. A. y Padilla Beltrán, L. A. (2016). Uno de los desafíos de la educación superior; competencias ciudadanas para el postconflicto en Colombia, marco legal. Revista Interamericana de Educación, Pedagogía y Estudios Culturales, 9 (2), 63-77. https://n9.cl/cizb3

Trejos García, C. F. (2022). Currículo y educación ciudadana en Colombia, su pasado, devenir y didactización. Educación y Ciudad, 42, 167-180. https://n9.cl/6bvaw

Trujillo Rodríguez, A. V. y Champutiz Guancha, J. E. (2022). La competencia ciudadana de convivencia y paz con los estudiantes de grado noveno de la Institución Educati-va Municipal Cabrera – Pasto. Revista Criterios. Vol.29, Nº 1. pp 180-200

Vásquez Russi, C. M. (2020). Enseñanzas y aprendizajes sobre la Cátedra de la paz en Colombia. Educación y Educadores, 23(2), 221-239. https://n9.cl/bu841

Venet Muñoz, R. (2019). La formación ciudadana en el contexto universitario. Una mirada axiológico- cultural desde la educación para la paz y la no violencia. Revista Conrado, 15(70), 435-443.

Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20 (1), 69-82. https://n9.cl/pkch6i

Published

2023-11-23

How to Cite

Purificación de Jesús Porto Hoyos. (2023). Citizen competences: development scenario for coexistence and peace in colombian educational institutions. GACETA DE PEDAGOGÍA, (47), 210–232. https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2352

Issue

Section

Review Articles