Cognitive structural modifiability: an opportunity for educational inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2358

Keywords:

Educational inclusion, Cognitive modifiability, Mediation

Abstract

Educational inclusion is one of the greatest challenges facing educators in pedagogical action. We sought to analyze the theoretical-practical status of educational inclusion and Structural Cognitive Modifiability (SCM) in the international sphere, as an option for mediated accompaniment. This article is based on the documentary design in which 154 research articles were found in academic databases on the web, being referenced 18 documents that reveal the effective scope of SCM in working with the disabled population and the greatest difficulties of teachers, in terms of inclusion. The above to conclude on the imperative need to train teachers for the optimal care of the population with some type of disability, given the epistemic limitation due to the lack of a theory

Author Biography

Maria Ligia Baquero Silva , Institución Educativa Rafael Núñez, Sincelejo – Colombia

Degree in Basic Education with emphasis on Humanities, from the Corporación Universitaria del Caribe CECAR. Master's Degree in Education from the SUE Caribe Nodo Universidad de Córdoba. Currently, primary school teacher at the Rafael Núñez Educational Institution in the city of Sincelejo and PhD student in Education at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Practising teacher, with 17 years of experience in the official sector.

References

Aguinaga-Doig, S., Rimari-Arias, M. y Velázquez-Tejeda, M. (2018). Modelo contextualizado de inclusión educativa. Revista Educación. https://www.redalyc.org/journal/440/44055139007/

Avendaño, W. y Parada, A. (2013). El currículo en la sociedad del conocimiento. Revista Educación y Educadores, 16(1),159-174.

Avendaño, W. (2012). Un modelo pedagógico para la educación ambiental desde la perspectiva de la modificabilidad estructural cognitiva. Revista Luna Azul, (36), 110-133.

Blanco, R. (2006). La inclusión en educación: una cuestión de justicia y de igualdad. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (29),19-27.

Ceballos, V. y Macias, R. (2020). La Inclusión en el Sistema Educativo. Revista Mundo Recursivo. https://acortar.link/V6KP65

UNICEF (1989) Convención de los derechos del niño. https://acortar.link/YDtBH

Declaración mundial sobre educación para todos. (1990). "Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje" Jomtien; Tailandia. https://acortar.link/Uh93sS

Echeita, G. y Duk, C. (2008). Inclusión Educativa. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2008, Vol. 6, No. 2 https://acortar.link/UWupGD

Feuerstein, R., (1986). Experiencia de aprendizaje mediado. Siglo Cero, 106. pp.28¬32.

García, C. y Marchena, R. (2013). La inclusión educativa en la práctica. Revista Siglo cero. https://acortar.link/qicxBC

González-Gil, F., Martín-Pastor, E. y Poy, R. (2019). Educación inclusiva: barreras y facilitadores para su desarrollo. Análisis de la percepción del profesorado. https://acortar.link/6FazB2

Klinger, C., Mejía, C. y Posada, L. (2011). La inclusión educativa: un escenario de expresiones afectivas como mediadoras del aprendizaje. Revista Plumilla Educativa, 8(1), pp. 176–190.

Kohler, J. (2004). Felicidad y modificabilidad cognitiva. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, (10),68-81

Lebeer, J. (2006) Clues to inclusive and cognitive education: reconciling needs to integrate and to activate learning processes. Transylvanian Journal of Psychology. Special Issue No. 2 | Supplement No. 1 https://acortar.link/SMhPoN

Lebeer, J. (2014). Modifiability and mediated learning in the light of neuroscientific evidence of ecological plasticity. https://acortar.link/fFt9O0

Martín, D., González, M. y Navarro, Y. (2017). Teorías que promueven la inclusión educativa. Revista Atenas, vol. 4, núm. 40, pp. 90-104.

Morales, M. (2015). ¿Qué significa una educación inclusiva? Aportes desde las neurociencias y la experiencia de aprendizaje mediado. https://acortar.link/zuTiFh

Munévar, D. (2008). Articulaciones educativas para la inclusión de la diversidad. Revista Colombiana de Educación, (54),36-57.

Narváez, J. y Moreno, O. (2022). Teoría de la Modificabilidad Estructural Cognitiva, fundamentos y aplicabilidad en América Latina y el Caribe: revisión sistemática de literatura científica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 18(1), 29-51. https://acortar.link/JdARaW

Navarro, D. y Espino, M. (2012). Inclusión educativa, ¿es posible? Edetania. Estudios Y Propuestas Socioeducativos., (41), 71–81. https://acortar.link/pkk10m

OREALC (2008) Convivencia democrática, inclusión y cultura de paz. Lecciones desde la práctica educativa innovadora en América Latina. Chile. https://acortar.link/qiNavQ

OREALC/UNESCO (2007). El derecho a una educación de calidad para todos en américa latina y el caribe. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 2007, Vol. 5, No. 3 https://acortar.link/onnpNj

Orrú, S. (2013). Reuven Feuerstein y la teoría de la modificabilidad cognitiva estructural. Revista de educación, Nº 332, 2013. https://acortar.link/DEMLrE

Tomasevski, K. (2022). Indicadores del derecho a la educación. https://acortar.link/8W5uc

UNESCO (2008) Conferencia Internacional De Educación. La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. https://acortar.link/xf3jtM

UNESCO. (2021). Inclusión en la atención y la educación de la primera infancia. Informe sobre inclusión y educación. https://acortar.link/uNoobB

Várela, A., Gramacho, A. y Melo, C (2006). Programa de Enriquecimiento Instrumental (PEI): alternativa pedagógica que responde al desafío de calidad en educación. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 2(2), 297-310.

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. https://acortar.link/xcEgKc

Published

2023-11-23

How to Cite

Maria Ligia Baquero Silva. (2023). Cognitive structural modifiability: an opportunity for educational inclusion. GACETA DE PEDAGOGÍA, (47), 332–348. https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2358

Issue

Section

Review Articles