Cognitive structural modifiability: an opportunity for educational inclusion
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2358Keywords:
Educational inclusion, Cognitive modifiability, MediationAbstract
Educational inclusion is one of the greatest challenges facing educators in pedagogical action. We sought to analyze the theoretical-practical status of educational inclusion and Structural Cognitive Modifiability (SCM) in the international sphere, as an option for mediated accompaniment. This article is based on the documentary design in which 154 research articles were found in academic databases on the web, being referenced 18 documents that reveal the effective scope of SCM in working with the disabled population and the greatest difficulties of teachers, in terms of inclusion. The above to conclude on the imperative need to train teachers for the optimal care of the population with some type of disability, given the epistemic limitation due to the lack of a theory
References
Aguinaga-Doig, S., Rimari-Arias, M. y Velázquez-Tejeda, M. (2018). Modelo contextualizado de inclusión educativa. Revista Educación. https://www.redalyc.org/journal/440/44055139007/
Avendaño, W. y Parada, A. (2013). El currículo en la sociedad del conocimiento. Revista Educación y Educadores, 16(1),159-174.
Avendaño, W. (2012). Un modelo pedagógico para la educación ambiental desde la perspectiva de la modificabilidad estructural cognitiva. Revista Luna Azul, (36), 110-133.
Blanco, R. (2006). La inclusión en educación: una cuestión de justicia y de igualdad. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (29),19-27.
Ceballos, V. y Macias, R. (2020). La Inclusión en el Sistema Educativo. Revista Mundo Recursivo. https://acortar.link/V6KP65
UNICEF (1989) Convención de los derechos del niño. https://acortar.link/YDtBH
Declaración mundial sobre educación para todos. (1990). "Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje" Jomtien; Tailandia. https://acortar.link/Uh93sS
Echeita, G. y Duk, C. (2008). Inclusión Educativa. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2008, Vol. 6, No. 2 https://acortar.link/UWupGD
Feuerstein, R., (1986). Experiencia de aprendizaje mediado. Siglo Cero, 106. pp.28¬32.
García, C. y Marchena, R. (2013). La inclusión educativa en la práctica. Revista Siglo cero. https://acortar.link/qicxBC
González-Gil, F., Martín-Pastor, E. y Poy, R. (2019). Educación inclusiva: barreras y facilitadores para su desarrollo. Análisis de la percepción del profesorado. https://acortar.link/6FazB2
Klinger, C., Mejía, C. y Posada, L. (2011). La inclusión educativa: un escenario de expresiones afectivas como mediadoras del aprendizaje. Revista Plumilla Educativa, 8(1), pp. 176–190.
Kohler, J. (2004). Felicidad y modificabilidad cognitiva. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, (10),68-81
Lebeer, J. (2006) Clues to inclusive and cognitive education: reconciling needs to integrate and to activate learning processes. Transylvanian Journal of Psychology. Special Issue No. 2 | Supplement No. 1 https://acortar.link/SMhPoN
Lebeer, J. (2014). Modifiability and mediated learning in the light of neuroscientific evidence of ecological plasticity. https://acortar.link/fFt9O0
Martín, D., González, M. y Navarro, Y. (2017). Teorías que promueven la inclusión educativa. Revista Atenas, vol. 4, núm. 40, pp. 90-104.
Morales, M. (2015). ¿Qué significa una educación inclusiva? Aportes desde las neurociencias y la experiencia de aprendizaje mediado. https://acortar.link/zuTiFh
Munévar, D. (2008). Articulaciones educativas para la inclusión de la diversidad. Revista Colombiana de Educación, (54),36-57.
Narváez, J. y Moreno, O. (2022). Teoría de la Modificabilidad Estructural Cognitiva, fundamentos y aplicabilidad en América Latina y el Caribe: revisión sistemática de literatura científica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 18(1), 29-51. https://acortar.link/JdARaW
Navarro, D. y Espino, M. (2012). Inclusión educativa, ¿es posible? Edetania. Estudios Y Propuestas Socioeducativos., (41), 71–81. https://acortar.link/pkk10m
OREALC (2008) Convivencia democrática, inclusión y cultura de paz. Lecciones desde la práctica educativa innovadora en América Latina. Chile. https://acortar.link/qiNavQ
OREALC/UNESCO (2007). El derecho a una educación de calidad para todos en américa latina y el caribe. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 2007, Vol. 5, No. 3 https://acortar.link/onnpNj
Orrú, S. (2013). Reuven Feuerstein y la teoría de la modificabilidad cognitiva estructural. Revista de educación, Nº 332, 2013. https://acortar.link/DEMLrE
Tomasevski, K. (2022). Indicadores del derecho a la educación. https://acortar.link/8W5uc
UNESCO (2008) Conferencia Internacional De Educación. La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. https://acortar.link/xf3jtM
UNESCO. (2021). Inclusión en la atención y la educación de la primera infancia. Informe sobre inclusión y educación. https://acortar.link/uNoobB
Várela, A., Gramacho, A. y Melo, C (2006). Programa de Enriquecimiento Instrumental (PEI): alternativa pedagógica que responde al desafío de calidad en educación. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 2(2), 297-310.
Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. https://acortar.link/xcEgKc
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.