Resignification of competencies in university teaching-based on knowledge management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2360

Keywords:

Competition, University Teaching, Knowledge Management

Abstract

University education has undergone transformations, making it necessary to develop the competence of teachers, for this reason, the following essay is presented, which aims to provide a theoretical construct that allows giving resignification to the competencies of university teachers from knowledge management. Theoretical foundations are presented that converge in providing the bases for the conception of premises and basic elements for its argumentation. In attention to the development of this argumentative essay, the documentary review was used to collect information based on the key terms considered in the study; all in order to demonstrate the need to exacerbate the skills that maximize learning through Knowledge Management.

Author Biography

Aurora Maribel Bultrón, Universidad Nororiental Gran Mariscal de Ayacucho. El Tigre. República Bolivariana de Venezuela

PhD in International Public Law with a specialisation in Human Rights - Universidad Latinoamérica y del Caribe. Degree in Public Accounting - Universidad Politécnica Territorial José Antonio Anzoátegui. Master's Degree in Management Sciences, mention in Human Resources and Bachelor's Degree in Administration from the Universidad Gran Mariscal de Ayacucho. T.S.U. Administration, mention in Accounting and T.S.U. Administration, mention in Business Administration from the Universidad Politécnica Territorial José Antonio Anzoátegui. Expert in Virtual Education - FATLA. Conventional teacher Universidad Nororiental Gran Mariscal de Ayacucho (UGMA) 2016 - present. Teacher of Diversified Secondary Education C.E.P Fermín Toro. Speaker at the UPEL IMPM Eastern Region Research Conference: "Advances and Challenges in Educational Research" (2023).

References

Alles, M. (2008). Desarrollo del talento humano: basado en competencias. Argentina: Ediciones Granica, S.A.

Campoy, L. (2001). Esquema Formal para Integración de Componentes Reutilizables y Compatibles de Conocimiento en la Gestión de Memorias Corporativas [Tesis Doctoral] Universidad Católica de Murcia. http://hdl.handle.net/10201/34545.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela [Const]. 2 de febrero de 1999 (República Bolivariana de Venezuela).

Garbanzo-Vargas, G. (2015). Desarrollo organizacional y los procesos de cambio en las instituciones educativas, un reto de la gestión de la educación. Revista Educación, 40 (01), 67-87.

García, C. (2012). Polarización y tensiones en la educación superior venezolana. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), III (7), 3-22.

Belly. P.L. (14 de junio de 2003). Niveles de conocimiento del capital humano. Gestiopolis https://acortar.link/9UPUyc

León, A. (2009). Estructura y base conceptual del diseño curricular del sistema Educativo Bolivariano. Revista Educere, 13 (45). https://acortar.link/NXF3Zh

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO, (2015). Las Carreras Docentes en América Latina. La Acción Meritocrática para el Desarrollo Profesional. https://acortar.link/12CBfT

Silvio, J. (2010). Redes académicas y gestión del conocimiento en América Latina: en busca de la calidad. Revista Educación Superior y Sociedad, 3 (2), 7-22. https://acortar.link/Yp4Luk

Ugueto, M. y Cardozo, N. (2014). La gestión de Recursos Humanos por competencias. Un procedimiento orientador sobre cómo hacerlo. San Cristóbal, República Bolivariana de Venezuela: Fondo Editorial UNET.

Published

2023-11-23

How to Cite

Aurora Maribel Bultrón. (2023). Resignification of competencies in university teaching-based on knowledge management. GACETA DE PEDAGOGÍA, (47), 363–372. https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2360