Managerial strategies for the optimization of the physical education class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2440

Keywords:

Management strategies, Class, Physical Education

Abstract

Educational processes are combined to improve inherent exercises in areas of knowledge such as physical activity. Therefore, this research aimed to propose managerial strategies for the optimization of the physical education class at the Training Center for Rural and Mining Development (CEDRUM), in the city of Cúcuta, Norte de Santander-Colombia. The study was approached under a quantitative approach as field research framed in a feasible project. The population was 252 and the sample was 169 subjects. The techniques used were observation and survey. The instrument applied was the questionnaire. The results obtained allowed us to observe that the proposed activities can positively influence the physical activity and learning of those involved, making the management strategies for their application feasible. In conclusion, the teacher-mediator and managerial actions are essential to optimize the Physical Education class.

Author Biography

Jonathan Castellanos Quintero, Servicio Nacional de Aprendizaje Cúcuta, Norte de Santander-Colombia

Degree in physical education, recreation and sports from the University of Pamplona; Master's degree in educational management from UPEL Rubio; Teacher at the National Learning Service for 7 years. I work in the aforementioned entity; Sports coach for the disciplines of football and futsal; Teacher of primary basic education; Speaker at the National University of Colombia; Currently conducting research project in biomechanics aimed at sport with students of SENA. Studying research methodology diploma at UPEL IPC.

References

Ardo, S. (2013). Gestión del conocimiento un enfoque aplicado en la Administración Pública. [Tesina], Universidad de la Plata. https://acortar.link/GWv4Z0

Arévalo, R y Castro, S. (2022). Gerencia educativa como oportunidad para la resignificación de la comunicación organizacional. [Trabajo de Grado de Maestría], Universidad Católica de Manizales. https://acortar.link/ufwLGn

Bavaresco, A. (2006). Proceso Metodológico en la Investigación. Cómo hacer un diseño de investigación. Imprenta Internacional, C.A.

Bennasar-García, M. I. (2022). Estrategias pedagógicas de la educación física en alumnos con discapacidades y necesidades educativas especiales. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 329–340. https://doi.org/10.5281/zenodo.6551183

Collado, S y Del Carpio, M. (2018). Influencia del liderazgo directivo en la gestión educativa de las instituciones educativas públicas del nivel de educación primaria del Distrito de Cerro Colorado Arequipa. [Trabajo de Investigación], Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. https://acortar.link/EZVDIJ

Colmenares, M. (2015). Estrategias pedagógicas para fortalecer la enseñanza de la EF en estudiantes musulmanes del subsistema de educación básica. [Trabajo de Grado de Maestría]. Universidad de Carabobo. https://acortar.link/Ycerb5

Contreras, N. (2014). Educación Física, 7°mo grado. Editorial Romor.

Domínguez, L. (2019). La Clase de EF. Divergencias Conceptuales. Universidad de Antioquía.

Fernández, F y López, A. (2021). Caracterización de las dinámicas en la enseñanza de la EF en las instituciones educativas del municipio de Montería. [Trabajo de Grado de Maestría], Universidad de Córdoba. https://acortar.link/kicmE5

García, R y Mora, J. (2022). La hibridación de los modelos pedagógicos de aprendizaje cooperativo y educación aventura como estrategia didáctica para la mejora de la convivencia y la gestión de conflictos en el aula. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 43, 1037-1048.

González, M. y De Pelekais, C. (2010) Estrategias gerenciales en el marco de las competencias tecnológicas para el desarrollo de televisoras educativas universitarias. TELOS, Revista de Estudios interdisciplinarios en ciencias sociales. 12, (3), 342-359. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3391134

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación. Editorial Mc Graw-Hill.

Jaramillo, M y García, D. (2022). Percepción de las Metodologías Participativas y Evaluación Formativa en las Clases de EF. Polo del Conocimiento. Revista Científico-Académica Multidisciplinaria 7(9),901-931.

León Díaz, Ó; Martínez Muñoz, L.F; y Santos-Pastor, M.L. (2019). Gamificación en educación física: un análisis sistemático de fuentes documentales. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, Vol. 8, Nº. 1, pp. 110-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6885195

Montero, D, y Ureña Villamizar, Y. (2022). Gestión del Conocimiento y Aprendizaje Organizacional en Instituciones Educativas. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 3(13), 75–96.

Quero, L. (2008) Estrategias competitivas: factor clave de desarrollo Negotium, vol. 4, núm. 10, abril, pp. 36-49

Ramos Silva, C. (2021). Estrategias gerenciales para la apropiación del proyecto educativo institucional – PEI en la Institución Educativa Jesús de Nazareth de Lorica –Córdoba en el año 2020. [Maestría, UMECIT] https://acortar.link/uC9GcA

Rivera Sosa, J.M., Aguirre Chávez, J.F., y Núñez Enríquez, O. (2022). Educación física y estilos de vida saludables; una mirada a los referentes actuales. Revista Mexicana de Ciencias de la Cultura Física, 1(1), 1-10. DOI: 10.54167/rmccf.v1i1.891

Vera, S y Chillé, M. (2020). Fundamentos teóricos de la EF y formación permanente del docente en el Nivel de Primaria. Revista Ciencias de la Educación, 30 (55),362-385.

Victoria González, C. (2020). Herramientas TIC para la gamificación en Educación Física. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (71), 67-84.

Whittington, R. (2001). ¿Qué es la estrategia? ¿Realmente importa? Editorial Paraninfo.

Published

2024-01-23

How to Cite

Jonathan Castellanos Quintero. (2024). Managerial strategies for the optimization of the physical education class. GACETA DE PEDAGOGÍA, (48), 52–70. https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2440

Issue

Section

Investigations