ICT a resurgence for the teaching of Philosophy
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2447Keywords:
Information and communication technology – ICT, Philosophy, Teaching, LearningAbstract
This study focuses on analyzing emerging patterns in qualitative narratives about the impact of Information and Communication Technologies (ICT) on the teaching of Philosophy. Using a qualitative systematic review of scientific productions between 2011 and 2022, 18 documents were identified in databases such as Dialnet, DSpace, and Google Scholar. Under the PRISMA method, emerging categories were found, such as ICT-Philosophy paradigms, dimensions of digital knowledge and educational transformation with ICT. Each category integrates key concepts, providing a digital framework to address philosophical issues in today's educational environment effectively. This approach facilitates the connection between ICT and the teaching of philosophy, adapting educational processes to technological innovations in a synergistic way.
References
Aguilar Gordón, F. (2011). Reflexiones filosóficas sobre la tecnología y sus nuevos escenarios. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (11), pp. 123-174.
Aguilar Gordón, F. (2019). Didáctica de la Filosofía. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, V° 18, N° 38, pp. 129-152. Chile.
Aguirre, M. L. (2012). El diálogo con los textos filosóficos en el aula de enseñanza media. Cuadernos de Investigación Educativa, Vol. 3, N° 18. Uruguay, pp. 65-97.
Ávila Díaz, W. D. (2013). Hacia una reflexión histórica de las TIC. Hallazgos, 10 (19), pp. 213-233. Consultado en septiembre de 2022. https://acortar.link/n3njj9
Beltrán, J. A. y Gómez Pardo, R. (2008). La Enseñanza de la Filosofía. Serie filosófica. N° 6, Bogotá: Editorial Universidad de San Buenaventura, Facultad de Filosofía, pp. 307 p. (2007). Franciscano. Revista de las ciencias del espíritu, L (150),123-126.
Bonilla, E., y Rodríguez, P. (2000). Manejo de datos cualitativos. In B. E y P. Rodríguez. (Eds.), Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales (pp. 243-310). Bogotá, Universidad de los Andes: Grupo Editorial Norma. [Internet]. https://acortar.link/dyaNuQ
Cabero Almenara, J. (2006). Cambios organizativos y administrativos para incorporación de las TIC’s a la formación. Medidas a adoptar. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (18), a044. https://doi.org/10.21556/edutec.2004.18.526
Cabrera Cortés, I. A. (2003). El procesamiento humano de la información: en busca de una explicación. ACIMED, 11(6). Cuba. https://acortar.link/70G4U0
Cruz Rodríguez, E. (2019). Importancia del Manejo de Competencias Tecnológicas en las Prácticas Docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 43 (1), pp. 1-23.
Currea Vargas, A. (2016). Propuesta de enseñanza de la filosofía para la educación media en Bogotá. Tesis de Maestría presentada como requisito parcial para optar al título de Magister en Filosofía. Pontificia Universidad Javeriana, pp. 60. https://acortar.link/BmJr71
De Sousa Santos, B. (2018). Epistemologías del Sur - Epistemologias do Sul. Coord. Gral Meneses, M. P.; Bidaseca, K. A. 1ª ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Coímbra: Centro de Estudos Sociais – CES. https://acortar.link/nHURtA
Duque Montoya, D. F. (2017). Inclusión digital: análisis de las TIC en Colombia ¿Cerrando Brechas Regionales? Plan Vive Digital (I) 2010 – 2014. Tesis de grado presentada como requisito parcial para optar al título de Licenciado en Ciencia Política y Comunicación Social. Pontificia Universidad Javeriana, pp. 81. https://acortar.link/8YuoYE
Durkheim, E. (1988). Las reglas del método sociológico. Madrid. Alianza.
Durkheim, E. (1999). Educación y Sociología. México. Ediciones Altaya, S.A.
Echarry Sequeiros, Y. V. (2018). Filosofía y Educación en María Zambrano. Tesis Doctoral presentada como requisito parcial para optar al título Doctoral en Filosofía y Educación. Universidad Autónoma de Madrid. España, pp. 375. https://repositorio.uam.es/handle/10486/687339
Fonseca López, M. (2015). La epistemología otra en la comprensión de los movimientos contrahegemónicos. Intersticios: Revista Sociológica de Pensamiento Crítico. Vol. 9 N° 2, pp. 213-224. https://www.intersticios.es/article/view/15063
Gaitán Riveros, C.; López, E. A.; Quintero, M.; Salazar, W. (2010). Orientaciones Pedagógicas para la Filosofía en la Educación Media. Primera edición. Ministerio de Educación Nacional. Colombia. https://acortar.link/mDoYsw
García Bueno, J. L. (2016). Propuesta pedagógica para fortalecer el pensamiento filosófico de los estudiantes del grado décimo uno del colegio Gonzalo Jiménez Navas a través de la implementación de una estrategia metodológica mediada por el uso de las TIC. Tesis de Maestría presentada como requisito parcial para optar al título de Magister en Educación. Universidad Autónoma de Bucaramanga. España, pp. 179. https://acortar.link/btav3q
Gómez Castellanos, R. M. (2011). La era digital. Cómo la generación net está transformando al mundo. Culturales, 7(13), pp. 177-183. https://acortar.link/0h7NwH
Goñi Zubieta, C. (2002). Historia de la filosofía, I. Filosofía antigua. Ed. Palabra Colección Albatros N°3. Madrid, pp. 346. https://acortar.link/BHr2Sa
Hernández Correa, L. J. (2021). Construcción de un aula digital filosófica para el fortalecimiento del pensamiento crítico de los estudiantes de grado décimo del colegio Liceo, Girón-Santander, 2021. Trabajo de Grado Presentado para optar al Título de Especialista en Innovación Docente Mediada por TIC. Escuela Colombiana de Carreras Industriales - ECCI. Colombia, pp. 103. https://repositorio.ecci.edu.co/handle/001/1414
Hernández Sánchez, R. (2019). Motivar el aprendizaje de la filosofía, Una propuesta de experiencia gamificada. Trabajo de Grado Presentado para optar al Título de Licenciado en Filosofía. Universidad Pedagógica Nacional. Colombia, pp. 188. https://acortar.link/ugmO3j
Latorre Iglesias, E. L.: Castro Molina, K. P.; Potes Comas, I. D. (2018). Las TIC, las TAC y las TEP: innovación educativa en la era conceptual. [Libro electrónico]. Colombia Universidad Sergio Arboleda. Ed. 22. https://acortar.link/vtujFa
López Leal, C. A. (2014). Enseñar y aprender filosofía sobre ya través de TIC. XXI Jornadas sobre la enseñanza de la Filosofía. Coloquio Internacional FILO: UBA. Colombia, pp. 416-440 https://acortar.link/8XWdXL
Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG; PRISMA Group. (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Med;6(7). https://acortar.link/Y5XSI
Ordóñez, L. (2007). El desarrollo tecnológico en la historia. Areté, 19(2), pp. 187-210.
Pacheco Avilez, G. A. (2019). Didáctica para la enseñanza de la filosofía en la educación media. Tesis de grado para optar a la Licenciatura en filosofía y pensamiento político y económico. Universidad Santo Tomás. Colombia, pp. 91.
Paitan Compi, E. L., Aguirre González, M. E., Ñaccha Casaverde, C. B., Sigüeñas Rodríguez, C. S., y Melgar Morán, L. A. (2021). Importancia de la filosofía de la educación en el siglo XXI. Alpha Centauri, 2(2), pp. 44–57.
Parada Hernández, G. A. (2021). Platón dialéctico: búsquedas en torno a la esencia de la filosofía, de las filósofas y de los filósofos. Tesis Doctoral presentada como requisito parcial para optar al título de Doctor en Filosofía. Universidad Pontificia Universidad Javeriana. Colombia, pp. 425. http://hdl.handle.net/10554/58049
Pérez Rodríguez, P. M. (2004). Revisión de las teorías del aprendizaje más sobresalientes del siglo XX. Tiempo de Educar, 5 (10), pp. 39-76.
Sosa Neira, E. A. (2018). Diseño de un modelo de incorporación de tecnologías emergentes en el aula (MITEA) para la generación de estrategias didácticas por parte de los docentes. Tesis Doctoral presentada como requisito parcial para optar al título Doctor en Tecnología Educativa. Universitat de les Illes Balears. España, pp. 114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=214781
Suárez Vaca, M. T., González Vargas, B. A., y Lara Buitrago, P. A. (2017). Apropiaciones y experiencias pedagógicas de filosofía e infancia en Colombia. Praxis y Saber, 8(16), pp. 225–247.
Suarez, W. B. (2019). El uso pedagógico de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y su influencia en el aprendizaje significativo de estudiantes de media técnica en Zipaquirá, Colombia. Academia y Virtualidad, 12(2). pp 23-46
Sunkel, G.; Trucco, D.; Espejo, A. (2013). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. Una mirada multidimensional. [Libro electrónico]. Comisión Económica para América Latina y el Caribe – CEPAL. Naciones Unidas. Chile. https://acortar.link/5MSytI
Tarazona Reyes, W. A. (2018). Aula virtual para motivar la clase de filosofía en décimo grado desde el aprendizaje significativo. Trabajo para optar al título de Licenciado en Filosofía. Universidad Pedagógica Nacional. Colombia, pp. 52.
Troncoso López, F. (2018). Proceso de aprendizaje mediado con las TIC sobre la historia de la filosofía en los estudiantes de grado 10º en la Institución Educativa Departamental Alfonso López Pumarejo del Municipio de Nemocón Cundinamarca. Tesis de Especialización en Pedagogía para el Desarrollo del Aprendizaje Autónomo. Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD. Colombia, pp. 102.
Villamil Pineda, M.A. (2016). Experiencias personales erráticas: para una fenomenología de las emociones humanas y sus compromisos éticos con la vida buena. Tesis Doctoral presentada como requisito parcial para optar al título de Doctor en Filosofía. Universidad Pontificia Universidad Javeriana. Colombia, pp. 206.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.