Of reading and critical understanding: notes of reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2448

Keywords:

Reading and critical comprehension, Readings, Autonomous reader

Abstract

Reading and critical comprehension are used as similar words. However, these are different, although inter-dependent, terms. The first is a process in which the reader questions and takes a position based on the ideas obtained from their readings in accordance with the development of their criteria. The second is a pedagogical event in which readers are empowered to recognize the world around them by reading at different levels. In the argumentative body of this essay, both notions are addressed as sociocultural practices with great impact on autonomous readers. Finally, it concludes with didactic notes in the form of reflection.

Author Biography

Ríchard José Sosa Villegas, Instituto Santo Tomás de Aquino, Atlántico-Colombia

Teacher graduated from the Instituto Pedagógico de Caracas, specialising in Spanish, Literature and Latin. He works as a teacher in the area of languages at the Instituto Santo Tomás de Aquino (Atlántico-Colombia). Diploma in Research Methodology (UPEL-IPC) and Literacy (Politécnico de Colombia). As a researcher he has published in the journals Dialéctica, Letras, Gaceta de Pedagogía (Venezuela) and Labdatam (Panama). He has participated in national and international events on topics associated with his line of research. He is also a researcher at IVILLAB (UPEL-IPC).

References

Borromé, J. (2016). Crítica de la lectura instrumental. Del sentido, la interpretación y el libro en Venezuela. Colección galeras y pixeles: Caracas.

Cassany, D. (2005). Literacidad crítica: leer y escribir la ideología. Universitat Pompeu Fabra.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas, sobre la lectura contemporánea. Anagrama: Barcelona.

Cassany, D. (2011). Prácticas lectoras democratizadoras. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 58, 29-40.

Cassany, D.; Hernández, C. y Sala Quer, J. (2008). Escribir ‘al margen de la ley’: prácticas letradas vernáculas de adolescentes catalanes, 8º Congreso de Lingüística General, Universidad autónoma de Madrid, Madrid, 25/28-6-08. En: Actas del VIII Congreso de Lingüística General, UAM.

Fraca de Barrera, L. (2004). Pedagogía integradora en el aula. Caracas: El Nacional.

Freire, P. (2004). Cartas a quien pretende enseñar. Argentina: Siglo XXI Editores

Lerner, D. (1996). Leer en la escuela. En Revista Lectura y Vida. Revista latinoamericana de lectura, año 17, N° 1, pp.1-20.

Medina, R. (2014). A leer se aprende leyendo. Centro Nacional del Libro.

Ramos Curd, E. (2013). Estrategias para alcanzar nuevos lectores. Serie Bibliotecología y Gestión de Información, Nº 80, pp. 1-39.

Real Academia Española. (2023). Lectura. En Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión en línea]. https://dle.rae.es/lectura?m=form

Rimbaud, A. (1995). Iluminaciones. Cartas del vidente. Hiperión.

Rodríguez, A. N. (2007). Lectura crítica y escritura significativa: Acercamiento didáctico desde la lingüística. Laurus, vol. 13, núm. 25, septiembre-diciembre, 2007, pp. 241-262.

Serrano de Moreno, S; Peña, J; Aguirre de Ramírez, R; Figueroa, P. y Madrid de Forero, A. (2002). Formación de lectores y escritores autónomos. Orientaciones didácticas. Editorial Exlibris.

Scarborough, H. (2001). Connecting early language and literacy to later reading (dis)abilities: Evidence, theory and practice. In S. Newman & D. Dickinson (Eds.), Handbook of Early Literacy Research, pp. 97-110. Guilford Press.

Tapia, M. (2019). Comprensión lectora: Modelo de la cuerda. EOE Priego Equipo de Orientación Educativa. https://acortar.link/srprvC

Tosar, B. y Santisteban, A. (2016). Literacidad crítica para una ciudadanía global. Una investigación en Educación Primaria. En C. R. García Ruiz, A. Arroyo y B. Andreu (Eds.), Deconstruir la alteridad desde la Didáctica de las Ciencias Sociales: educar para una ciudadanía global, pp. 674-683.

Velásquez, M. (2008). Nociones del arte de enseñar. Fundación Editorial el perro y la rana.

Vitale, A. (2013). Hacia el mejoramiento de la lectura y la escritura en la Universidad. En Mateo, S. y Vitale, A. (Coord.), Lectura crítica y escritura eficaz en la universidad, pp. 13-31. Eudeba.

Published

2024-01-23

How to Cite

Ríchard José Sosa Villegas. (2024). Of reading and critical understanding: notes of reflection. GACETA DE PEDAGOGÍA, (48), 196–206. https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2448