Effectiveness of the District Culture System Programs applied in areas affected by the conflict

Authors

Keywords:

Effectiveness, Programs, Culture, Systems, Conflict

Abstract

The Political Constitution of Colombia and the General Law of Culture, indicate that cultural manifestations are vital for society, since they allow them to recognize and identify with their traditions. With this effectiveness, the programs of the District Culture System applied in the areas affected by the conflict will be repaired. Methodologically, this research was based on a documentary design, and 16 documents were reviewed. With the analysis, it is necessary to invigorate the instances and spaces that make up the cultural systems, which guarantees the effective implementation of processes and programs of citizen participation, in the construction of cultural public policy.

Author Biography

Avidis Javier García Bettin, Institución Educativa el Salvador sede San Nicolás, Cartagena de Indias, Colombia.

Graduate of the Corporación Universitaria del Caribe -CECAR in the city of Sincelejo, Colombia. Lawyer graduated from the Fundación Universitaria Colombo Internacional -UNICOLOMBO. Specialist in Educational Management from the Catholic University of Manizales Colombia. Master in Human Rights, Transition Management and Post-Conflict from the Escuela Superior de Administración Pública ESAP of Colombia. Former Coordinator of the Culture System. He is currently rector of the Educational Centre Educating for Peace in the city of Cartagena de Indias Colombia. He is an advisor to the Secretary of Victims.

References

Alcaldía Mayor de Bogotá D.C (2011). Derechos Culturales en la Ciudad. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá D.C.

Álvarez Ossa, M. E. (2013). Las organizaciones juveniles, un camino para la construcción de cultura política democrática en el municipio de Guacarí, Colombia. Latinoamericana de Estudios Educativos, 9(2), pp. 58–79.

Álvarez, L y Marrugo, A (2016). Cátedra de paz en Colombia: una mirada que supera la tiza y el tablero. Redipe, pp. 168-174

Ayala, E, Rodríguez, R y Osorio, E (2016). Arquitectura y arte como medios para construir y fortalecer la Colombia del postacuerdo. Dearq, pp. 46-55.

Barreto,M (2015). El Programa de desarrollo y paz del Magdalena Medio: ¿un modelo de construcción de paz para el postconflicto en Colombia? Papel Político, pp. 46-479.

Barrera, R (2013). El concepto de la Cultura: definiciones, debates y usos sociales. Revista de claseshistoria, Núm. 2, pp. 2.

Calderón, P (2009). Teoría de Conflictos de Johan Galtung. Paz y Conflictos, pp. 60-81

Cadenas, H. (2014). Cultura y diferenciación de la sociedad: La cultura en la sociedad moderna. Polis. Revista Latinoamericana, (39).

Caviedes, R y Arteta, C (2017). Una cultura de paz para el postconflicto. Revista Amauta (Vol. 15, Issue 29), pp. 195-209

Concejo Distrital de Cartagena (2003). Acuerdo 001 de 2003. Cartagena, Colombia.

Constitución Política de Colombia (1991). Constitución Política de Colombia. Bogotá, Cundinamarca, Colombia

Cortés, A, Torres, A, López, W, Pérez, C y Marín, C (2016). Comprensiones sobre el perdón y la reconciliación en el contexto del conflicto armado colombiano. Phychosocial intervention, vol.25 no.1, pp. 19-25.

Cuchumbé, N y Giraldo, J (2014). Aproximación a la democracia deliberativa de Habermas. Discusiones Filosoficas, V 14, Num. 22, pp.141-159.

Esparza, E, y Zambrano, J (2021). Ciudadanía diferenciada e igualdad: una relación a debate. Jurídicas, 18(2), 127–140. https://doi.org/10.17151/jurid.2021.18.2.8

Galtung, J (2016). La violencia: cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia, (183), pp. 147-168.

Ley General de Cultura (1997) Ley 397. Bogotá, Cundinamarca, Colombia.

Ley por la cual se establece la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas del país (2014). Ley 1732. Bogotá, Cundinamarca, Colombia.

Luhmann, N. (1996) Introducción a la teoría general de sistemas. México DF: Anthropos

Montero, F (2004). Los Derechos Culturales: Un acercamiento a su contenido programático y aplicabilidad normativa. Cuadernos de Antropología, 14/1, pp. 47-59.

Padilla, K y Naranjo, S. (2018). Cultura y construcción de paz, Aliados en el desarrollo sostenible. (Pensamiento), (palabra) y obra, Nº 19, pp. 40-61.

Parsons, T. (1971). The system of modern societies. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall.

Prieto, F. (1984). Cultura y comunicación. México: Premia.

Prott, L. (2001). Entenderse acerca de los derechos humanos. En H. Nieþ (ed.), ¿A favor o en contra de los derechos culturales? (pp. 257-256). París: Unesco.

Quintero, L (2018). Dinámicas de la interacción social vinculada a la conflictividad escolar entre estudiantes, pertenecientes a una institución educativa del Valle del Cauca, Colombia. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/21447

Raglianti, F (2005). Elementos para un concepto de cultura en teoría de los sistemas sociales, la cultura como producto de la coevaluación entre sistemas psíquicos y sociales. Universidad Alberto Hurtado, Santiago de Chile.

Ramos, C (2016). Radio de intervención cultural durante el conflicto armado en el caribe colombiano. Opción, Revista de claseshistoria, vol. 32, núm. 12, pp. 375-397.

Romero, F (2011). La Convivencia desde la diversidad. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Secretaría Distrital de Cultura, Recreación y Deporte (2011). Derechos Culturales en el Mundo, Colombia y Bogotá. Bogotá D.C.: Alcaldía Mayor de Bogotá D.C.

Secretaria del Interior y Convivencia (2020). Estadísticas sobre convivencia en Cartagena. Cartagena.: Alcaldia Mayor de Cartagena de Indias.

Symonides, J. (2005). Derechos culturales: Una categoría descuidada de derechos humanos. https://acortar.link/gjHRQQ

UNESCO. (1972).Cultural Rights. Qué Son los Derechos Culturales: http://www.culturalrights.net/es/principal.php?c=1

Unidad de Servicios Penitenciarios y Carcelarios USPEC (2022). https://www.uspec.gov.co/sites/default/files/2022-02/Mecanismos-de-participacion.pdf, pp.2, 3.

Uprimny, R (1992). La dialéctica de los derechos humanos en Colombia. Bogotá, FUAC.

Valencia-Suescún, M., Ramírez, M., Fajardo, M., y Ospina-Alvarado M (2015). De la afectación a nuevas posibilidades: niñas y niños en el conflicto armado colombiano. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 13, núm. 2, pp. 1037-1050.

Viva Trust (2005). Cultura y Transformación Social. Santiago de Chile https://www.vivatrust.com/files/file/publications/VIVA_cultura.pdf

Published

2024-05-23

How to Cite

Avidis Javier García Bettin. (2024). Effectiveness of the District Culture System Programs applied in areas affected by the conflict. GACETA DE PEDAGOGÍA, (49), 224–247. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2625

Issue

Section

Review Articles