Integrating ICT in Natural Science Education

Authors

Keywords:

Information and Communication Technologies, Teaching, Natural Sciences, Learning

Abstract

ICTs refer to technologies related to information and communication that have transformed how people
communicate and access knowledge. The main purpose of this article was to describe the computer tools used at the Mercedes Abrego Educational Institution - United Sectors Branch, aiming to promote pedagogical innovations for teaching Natural Sciences. The paradigm guiding this research was positivist and applied with
a quantitative, non-experimental approach, based on a descriptive study. A Likert scale questionnaire was used to investigate three dimensions related to technology use in education. The research highlights the importance of positive perceptions of technological infrastructure in educational institutions, concluding the need to promote technological competence and a collaborative culture among teachers.

Author Biography

Jill Escandón Martínez, Institución Educativa Técnica Agropecuaria de Sincerin, Arjona-Colombia

Teacher of Humanities and Spanish Language at the Institución Educativa Técnica Agropecuaria de Sincerin, Arjona (Bolívar, Colombia). Graduate of the Linguistics and Literature Programme at the University of Cartagena, graduated with meritorious thesis. Master's Degree in Education with a specialisation in Teacher Training from the Universidad Internacional Iberoamericana (UNIB, Puerto Rico). She has participated in national and international events related to education. Within her continuous training, the following stand out: Life Coaching and Coaching for Teachers (Organización Iberoamericana de Coaching, 2023), Quick English Beginning and High Intermediate (Florida Global University, Interactivas, 2023).

References

Anaya-Benavides, E. (2023). El trabajo colaborativo que tiene las TIC en la enseñanza y aprendizaje de la química. Revista Gaceta de Pedagogía, Nº 45, pp. 95-112.

Arguedas, C., y Gómez, A. (2016). Recursos tecnológicos utilizados para la enseñanza de las Ciencias Naturales en Educación Secundaria. Virtualidad, Educación y Ciencia, 7(13), pp. 56-69.

Bartolomé, A. (2002). Nuevas tecnologías en el aula. Guía de supervivencia. Barcelona: ICE de la Universitat de Barcelona y Editorial Graó.

Casado, R. (2006) (coord.). Claves de la Alfabetización Digital. Madrid: Ariel.

Gutiérrez, A., y Torrego, A. (2018). Educación mediática y su didáctica: una propuesta para la formación del profesorado en TIC y medios. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 32 (1), pp. 15-27.

Gutiérrez, C. A. (2018). Herramienta didáctica para integrar las TIC en la enseñanza de las ciencias. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía, 11(1), pp. 101-126.

Martín-Barbero, J. (2002). Jóvenes: comunicación e identidad. Pensar Iberoamérica, 6.

Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2004). Formar en ciencias: ¡el desafío! Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. Colombia Aprende: Revolución Educativa.

Piaget, J. (1973). Psicología de la Inteligencia. Buenos Aires: Psique.

Rogers, E. (1983). Diffusion of innovations (3rd ed,). New York: Free Press.

Saéz, J. M. (2010). Utilización de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje, valorando la incidencia real de las tecnologías en la práctica docente. Revista Docencia e Investigación (20), pp. 183-204.

Sánchez, I. O. (2009). La alfabetización tecnológica. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10 (2), pp. 11-24.

Skinner, B. F. (1970). Tecnología de la enseñanza. Barcelona: Labor.

UNESCO (2008). Estándares de Competencia en TIC para Docentes. https://acortar.link/h34I8z

Vygotsky, L. S. y Cole, M. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press.

Published

2024-07-23

How to Cite

Jill Escandón Martínez. (2024). Integrating ICT in Natural Science Education. GACETA DE PEDAGOGÍA, (50), 18–36. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2841