Reading comprehension and fluency in basic elementary students

Authors

Keywords:

Reading comprehension, Decoding, Reading fluency

Abstract

Reading comprehension is recognizing and specifying the literal meanings of words in a text. This article aimed to identify the difficulties presented in reading comprehension by first-grade students of the Bertha Gedeón de Baladí educational institution. A field design with a quantitative methodology was used, in which the initial diagnostic reading test EGRA (Early Grade Reading Assessment) was applied to 109 students. Among the results, deficiencies were observed in recognizing letters, identifying the initial sound and decoding words, in fluency and comprehension of texts. It was concluded that recognizing deficiencies is the first step towards specialized attention and implementing additional pedagogical strategies adapted to individual needs to improve reading comprehension in this group of students.

Author Biography

Monroy Viloria Kelly Emperatriz , Institución Educativa Bertha Gedeón de Baladi, Cartagena-Colombia

Biologist with emphasis in biotechnology from the University of Sucre (Sincelejo-Colombia). Specialist in environmental management from the Fundación Universitaria del Área Andina (Bogotá-Colombia). Master in Administration and Educational Planning from UMECIT (Panama). She has 8 years of experience in teaching natural sciences, environmental education and chemistry and with academic coordination in official institutions in Cartagena. Participates in national and international events

References

Agencia de Los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional (2009). Manual para la evaluación inicial de la lectura en niños de educación primaria. Estados Unidos de América. https://acortar.link/wfSDt1

Agencia de Los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional (2018). Evaluación de la lectura inicial en el Salvador: informe final. Estados Unidos de América. https:// pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00TFBZ.pdf

Ayala, D. y Lescay, D. (2022). Destrezas en la lectura comprensiva en los estudiantes de primer año de Bachillerato. Revista Cognosis, 7(EE2), pp. 93–112.

Avendaño, Y. (2020). Influencia de las estrategias de lectura de Isabel solé en la comprensión lectora de los educandos de quinto grado de primaria. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales Y Humanidades, (12), 95–105.

Bonilla, F y Vidal, E. (2021). Desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de grado cuarto de la básica primaria, como estrategia innovadora con el uso de Cuadernia.com. Universidad de Cartagena. https://hdl.handle.net/11227/14579

Buelvas, I. y Villamizar, N. (2020). Fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de 2° grado a través de educaplay. Tesis Maestría en Educación Universidad de los Andes.

Calleja, M. y Cano, L. (2019). Eficacia de la implementación de un programa de estimulación en fluidez y comprensión lectora en niños de cuarto grado en formato grupal. Tesis de Licenciatura. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad “Teresa de Ávila". https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9719

Camarillo, B,. Silva, G., y Romero, S. (2021). El Modelo Simple de Lectura en la identificación de dificultades lectoras en educación primaria. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(3), 343-357. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000300343

Carreño, C. (2019). Aplicación del software educativo JCLIC como recurso didáctico para mejorar la comprensión lectora de los estudiantes del 4 grado A de la I.E. Anglo Americano Víctor García Hoz. Universidad nacional DE San Agustín de Arequipa. Facultad de Educación. https://n9.cl/xws77

Castellanos, M. y Guataquira. C. (2020). Factores que causan dificultad en los procesos de comprensión lectora de estudiantes de grado cuarto de la IED el Porvenir. Tesis de maestría, Universidad Cooperativa de Colombia Facultad de Educación Maestría en Dificultades del Aprendizaje Bogotá, D.C. http://hdl.handle.net/20.500.12494/16635

Colque, L. (2021). Programa de estrategias lúdicas sobre comprensión lectora en estudiantes de primaria en una institución educativa pública, Puno – 2021. Universidad de César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/73160

Díaz, I. (2019). Estrategias didácticas para el aprendizaje de la lectoescritura con niños entre 6 y 7 años, desde el interior de las familias. Corporación Universitaria Iberoamericana. Facultad de Educación. https://acortar.link/oGOJ1C

Díaz, R., González, H., Mercado, R., y Narváez, O (2018). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través del software educativo do, re, mi, pop. Tesis de Maestría y Doctorado. Repositorio Institucional Universidad Pontificia Bolivariana. http://hdl.handle.net/20.500.11912/4777

Ebratt, Y. (2019). Estrategias lúdicas para el mejoramiento de la comprensión lectora de los estudiantes de grado sexto de la Corporación Educativa. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales. Fundación Universitaria los Libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/2831

González, L. y Santiago, A. (2019). Fortalecimiento de la comprensión lectora mediante el uso de Mangus Classroom en estudiantes de básica primaria de la IED Helena de Chauvin de Barranquilla. Tesis de Maestría. Repositorio Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5102

Gottheil, B., Brenlla, M., Barreyro, J., Pueyrredón, D., Aldrey, A., Buonsanti, L., Freire, L., Rossi, A., y Molina, S. (2019). Eficacia del programa “Lee Comprensivamente” para la enseñanza de estrategias de comprensión lectora en estudiantes de Educación Primaria. Revista de Psicología y Educación, 14(2), 99–111.

Lozano, J. (2019). Las dificultades de aprendizaje en los centros educativos de enseñanza secundaria: programa de intervención en la fluidez y comprensión lectora. Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid, España. https://n9.cl/v2a5v

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2015). Programa Todos a Aprender 2.0. Boletín en el aula numero 2 (23 de junio de 2015).

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2019) Colombia -Country Note -PISA 2018 Results OECD 2019.Volumes I-III. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2018) Programme for International Student Assessment (PISA). Results from PISA 2018. Country Note Colombia. https://n9.cl/wt4wi

Ramírez, C., y Fernández, M. (2022). Niveles de compren¬sión lectora en estudiantes de tercer grado de primaria de una institución educativa en Colombia. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 484-503. http://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a12

Romero, S., Silva, G., y Snow, C. (2021). Vocabulario académico y habilidades de lenguaje académico: predictores de la comprensión lectora de estudiantes de primaria y secundaria en México. Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana (PEL), 58(2). https://doi.org/10.7764/PEL.58.2.2021.4

Ruiz, M. (2020). Niveles de comprensión lectora en la educación superior. Revista Científica Internacional, 3(1), pp. 175–184. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v3i1.35

Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Editorial Panamericana, Bogotá.

Published

2024-11-23

How to Cite

Monroy Viloria Kelly Emperatriz. (2024). Reading comprehension and fluency in basic elementary students. GACETA DE PEDAGOGÍA, (51), 18–36. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/3188