Exploring primary school coexistence: perspectives and interpretation in action
Keywords:
Coexistence, Emotional education, Peaceful conflict resolution, Primary schoolAbstract
School coexistence is essential for the comprehensive development of students, as it affects their emotional well-being, academic performance and civic development. The purpose of the study was to strengthen school co-existence and conflict resolution through pedagogical strategies. The methodology used was the qualitative approach, using the type of action research, with an interpretive design, data was collected with techniques such as participant observation and field diary. The sample was made up of thirty-seven (37) primary school students from the seven-teen campuses attached to the Liceo De West Educational Institution in the municipality of La Celia Risaralda. The results showed the design of training strategies for peace managers implementing Research as a pedagogical strategy for attitude change. In conclusion, it is appropriate and necessary to conduct inspection and monitoring activities of the process to develop cooperation in the field of quality education.
References
Ariza Pérez, K y Peñaranda Armenta, E. (2019). Propuesta integral de gestión pedagógica como estrategia para el fortalecimiento del índice sintético de calidad educativa. Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/4927
Berrocal, F (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 19, núm. 3, pp. 63-93. https://www.redalyc.org/pdf/274/27411927005.pdf
Bolaños, D., y Stuart Rivero, A. J. (2019). La familia y su influencia en la convivencia escolar. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), pp. 140-146.
Calle-Abril, D. R., Erazo-Álvarez, J. C., y Narváez-Zurita, C. I. (2020). Estrategias de mediación y solución de conflictos para el sector industrial de pinturas. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(10), pp. 514-544.
Calvas Ojeda, M. G., Espinoza Freire, E. E., y Herrera Martínez, L. (2019). Fundamentos del estudio de la historia local en las ciencias sociales y su importancia para la educación ciudadana. Conrado, 15 (70), pp. 193-202.
Contreras Oré, F. A. C. (2016). El aprendizaje significativo y su relación con otras estrategias. Horizonte de la Ciencia, 6(10), pp. 130-140.
Díaz Pérez, A. (2019). Estudio experimental sobre estrategias didácticas innovadoras y tradicionales en la enseñanza de Estudios Sociales. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 2(1), pp. 21-35.
Egocheaga León, C. R. (2017). Inteligencia emocional y la convivencia escolar en estudiantes del tercer grado de secundaria de la Institución Educativa Ciro Alegría, Carabayllo.
Espinoza Freire, E. E. (2018). Los medios como componentes del proceso de enseñanza-aprendizaje en estudios sociales en Machala, Ecuador. Maestro y Sociedad, 15 (3), pp. 359-373.
Fierro-Evans, C., y Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), pp. 9-27.
García González, D. E. (2021). Ética, creatividad e imaginación: elementos esenciales para la construcción de culturas de paz. Araucaria, 23 (48), pp. 303-324.
González. A. (2011). Reseña "Investigación Acción. Metodología transformadora" de Edgar Emiro Silva. Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 16, núm. 52 pp. 131-138.
Herrera Torres, D., y Buitrago Bonilla, D. R. E. (2019). Emociones en la educación en Colombia, algunas reflexiones. Praxis & Saber, 10(24), pp. 9-22.
Leyton-Leyton, I. (2020). School coexistence in latin america: A review of latin american literature (2007-2017) A coexistência escolar na América Latina: Uma revisão da literatura latino-americana (2007-2017). https://acortar.link/7ef8lY
Llera Santos, M. D. J. (2022). Conflicto, derecho y mecanismos alternativos. Ius et Praxis, 28(1), pp. 236-253.
Loyola, C (2020). La participación educativa como una herramienta de mejora. Foro educacional, (34), pp. 35-51. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7516998.pdf
Meza-Contreras, CC y Sánchez-Márquez, AM (2020). Acoso escolar y su relación con la depresión en adolescentes. Santa Marta: Universidad Cooperativa de Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Guías pedagógicas para la convivencia escolar, Ley 1620 de 2013 - Decreto 1965 de 2013. Bogotá: MEN.
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Política para la formación escolar en la convivencia. Bogotá: MEN.
Miranda-Núñez, Y. (2020). Praxis educativa constructivista como generadora de Aprendizaje Significativo en el área de Matemática. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 6(1). Edición Especial. DOI 10.35381/cm v6i1.299.
Ochoa, A. y Pérez, L. (2019). El aprendizaje servicio, una estrategia para impulsar la participación y mejorar la convivencia escolar. Revista Scielo18 (1), pp. 89-101.
Ortega Ruiz, R. (2007). La convivencia: un regalo de la cultura a la escuela. Idea La Mancha: Revista de Educación de Castilla-La Mancha, pp 50-54
Pimentel, F. D. O., Della Méa, C. P., y Dapieve Patias, N. (2020). Victims of bullying, symptoms of depression, anxiety and stress, and suicidal ideation in teenagers. Acta Colombiana de Psicología, 23(2), pp. 230-240.
Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18(52), pp. 39-49.
Sanabria, S. L. A. (2019). Conocimiento didáctico del contenido de la enseñanza de ética y valores humanos, un estudio de caso. Revista Cedotic, 4(2), pp. 5-25.
Sarmiento Santana, M. (2007). La enseñanza de las matemáticas y las Ntic. Una estrategia de formación permanente. Universitat Rovira i Virgili. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=8262
Soriano Aguirre, E. A. (2021). Inteligencia emocional y convivencia escolar de los niños de séptimo grado de la Escuela Héroes de Paquisha, Guayaquil-2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.