The school and the armed conflict in Colombia

Authors

Keywords:

Armed Conflict, Education, Repair, Colombia

Abstract

School plays a crucial role in the intellectual and emotional development of children and young people in Colombia, promoting the skills and knowledge they will need in their future lives. However, in contexts of armed conflict, educational institutions are greatly affected, becoming spaces of extreme vulnerability and essential opportunities for rehabilitation and repair. This article analyzes, through the review of 21 publications including theses, degree works and scientific articles, organized in four categories of analysis, the impact of said conflicts on the educational system, emphasizing the need for curricular adaptation and strengthening and the Education as a tool towards building a more peaceful and equitable society. It is concluded that education is crucial in the transformation of children affected by the conflict, and the implementation of reparations and psycho-social care are essential for their full development.

Author Biography

Trujillo Rondón Angélica Johanna , Institución Educativa Pacarní, Tesalia Huila - Colombia

Degree in Spanish language and literature, Universidad de la Amazonia in the city of Florencia-Caquetá. Specialization and Master's Degree in Environmental Pedagogy for Sustainable Development, Universidad Popular del César-Colombia. With 8 years of teaching experience with high school students in the area of Spanish language. She has participated in international events promoted by UPEL-POLINORTE.

References

Acevedo, K. Bernal, V. y Orozco, G. (2022). Efectos del conflicto armado de Colombia en el desarrollo psicosocial de niños, niñas y adolescentes víctimas durante los años 2017 a 2022. Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Arias, D. (2020). La implementación del acuerdo de paz y la transformación del conflicto armado en Colombia. Revista Científica General José María Córdova, 18(31), 565-584. http://dx.doi.org/10.21830/19006586.621

Benítez, S. y Mora, Y. (comp.). (2021). Reflexiones y experiencias en torno a la pedagogía de la memoria histórica del conflicto armado colombiano. Centro Nacional de Memoria Histórica

Bermúdez, D. Garavito, C. (2019). Atención psicosocial y salud mental en Colombia: niños, niñas, adolescentes y familias víctimas del conflicto armado. Revista gestión de las personas y tecnología, ISSN 0718-5693, edición Nº 36, diciembre de 2019 (agosto – noviembre 2019). Universidad de Santiago de Chile, facultad tecnológica

Caminantres, (2023). Caminar para creer. https://www.youtube.com/@CaminanTr3s

Cardona-Isaza, A. de J., y Díaz-Posada, L. E. (enero-junio, 2021). Habilidades para la vida en jóvenes que han sido víctimas del conflicto armado en Colombia. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 12(1), pp. 76-94.

Caro, F y Kárpava, A. (2020). La calidad educativa, un análisis desde la violencia en Colombia. Revista espacios. Vol. 41 (Nº 18), p. 27

Centro Nacional de Memoria Histórica (CNMH). Informe Basta Ya. (2023) https://acortar.link/adSJ9D

Cuesta, O y Cabra, F. (2021). La escuela rural colombiana en medio del conflicto armado: un análisis desde la información publicada en noticias. Volumen 18, número 47, septiembre-diciembre, 2021, pp. 493-518.

Fals Borda, O (1983). Conocimiento y poder popular. Oficina internacional del trabajo 1985 primera edición en español publicada por siglo XXI editores de Colombia ISBN 958-606-003-9

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores. Brasil.

Galvis, I. (2020). Incidencia del conflicto armado en la educación rural en Colombia.

Galtung, J. (1969). Investigación sobre la violencia, la paz y la paz. Revista de Investigación de la Paz, 6(3), 167-191

Gamboa, A. Urbina, J. y Prada, R. (2019). Conflicto armado y vulnerabilidad: determinantes del abandono escolar en la región del Catatumbo. Revista Saber, Ciencia y Libertad. Vol. 14, No. 2, pp. 222-231

Gamarra, L. González, L. y Ortíz, J. (2020). Dinámicas escolares asociadas a la construcción de un currículo intercultural para la paz y la justicia territorial en el Caribe colombiano, 2018-2019. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, vol. 22, núm. 34, 2020, junio, pp. 113-133. Universidad Pedagógica de Colombia – UPTC

García J, Cruz J, Avendaño W. (2022). Representaciones sociales de jóvenes sobre la educación y el conflicto armado colombiano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XXVIII, núm. 4. Universidad del Zulia, República Bolivariana de Venezuela. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28073811023

García, R. (2019). Teoría de la justicia transicional y su vigencia en la reparación de niños, niñas y adolescentes víctimas del conflicto armado en Colombia. JURÍDICAS CUC, 15(1). 383-414. http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.15.1.2019.15

Ibagón, N. y Chisnes, L. (2019). Narrativas históricas sobre el conflicto armado colombiano y sus actores. Estudio a partir del análisis de textos escolares. Revista Saber, ciencia y Libertad. Vol. 14, No. 2, pp. 203 – 221

León, T. y González, H. (2019). Los maestros de la región Surcolombiana reconstruyen relatos de la guerra y experiencias del cuidado de la vida - http://repositoriousco.co:8080/jspui/handle/123456789/1845

Luna, A. Osorio, M. Quira, D. y Rivera, W. (2022). Procesos de emprendimiento construidos por población víctima del conflicto armado: La experiencia en Cauca, Colombia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVIII (2), 137-149

Martínez JA, Lamus F, Hernández EH y Correal CA. (2021). Calidad de vida en una población rural afectada por el conflicto armado colombiano, 2020: estudio transversal. Revista Gerencia y Políticas de Salud, Bogotá, Colombia. https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgps20.cvpr

Moreno, L. Días, I. Pachecho, F. y Guerra, J. (2022). Educación por la paz y el impacto del conflicto armado en instituciones educativas de Colombia. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes Año V. Vol V. N°1. Edición Especial. Hecho el depósito de Ley: FA2018000022

Moreno, N. Fajardo, A. González, A. Coronado, A. y Ricarurte, J. (2019). Una mirada desde la resiliencia en adolescentes en contextos de conflicto armado. RIP: 21: P. 57 - 72

Olaya, R. (2020). El lugar de la memoria en el aula: la escuela como camino de acogida reconstruyen relatos de la guerra y experiencias del cuidado de la vida. https://acortar.link/i1LD96

Ramírez, S. y Londoño, S. (2019). La escuela y el niño como víctima en Tumaco, Colombia. Jangwa Pana 19(2), pp.245- 260.

Save the Children (2010). Children and Conflict in a Changing World: Machel Study 10-Year Strategic Review. Nueva York: UNICEF

Tangarife, L. A. y Velásquez, P. A. (2019). Los maestros de escuelas rurales como agentes en procesos de postconflicto. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15 (2), pp. 180-207

Unicef. (2016). La situación de los niños, niñas y adolescentes en el conflicto armado en Colombia: Análisis de tendencia y escenario de riesgo. Bogotá: Unicef.

Urbanczyk, M. (2019). La construcción de la memoria colectiva del conflicto armado en Colombia desde el video universitario (2005-2014). Signo y Pensamiento, vol. XXXVIII, núm. 75, Julio-diciembre, pp. 1-17. Pontificia Universidad Javeriana

Published

2024-11-23

How to Cite

Trujillo Rondón Angélica Johanna. (2024). The school and the armed conflict in Colombia. GACETA DE PEDAGOGÍA, (51), 236–258. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/3266

Issue

Section

Review Articles