La ética y los discursos compartidos en la investigación. La palabra como concepto de creación, transmisión espiritual y emotiva

Authors

  • Magaly Salazar Sanabria Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.551

Keywords:

Ethics dialogistic, Language, Aesthetics, Research

Abstract

This essay highlights the importance of ethics in Research from a critical and reflective perspective. The objective of the work is to interpret the transcendence of ethics based on the experience of my research: The themes of the sea and religiosity in popular and traditional Margarita song from a poetic vision, this study was located in the socio-constructionist paradigm, with a qualitative approach supported by the phenomenological method and discourse analysis. I assume the ethical conception proposed by Ricoeur (2008)): the shared discourses, the concepts of action, capable man, freedom, good and evil. The dialogical ethic is presented as a moment of reflection and of rethinking human actions, with responsibility. The ethics allows the fluidity of the narrative in any investigation and the approach to the spirit and ways of life of the social actors. In addition, the aesthetic vision promotes spiritual and emotional transmission.

Author Biography

Magaly Salazar Sanabria, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Licenciada en Letras UCV, Magister en Literatura Hispanoamericana y Venezolana, UPEL-IPC. Doctora en Cultura y Arte para América Latina y el Caribe, UPEL-IPC. Profesora de la UCV, USB y UPEL. En el Vicerrectorado de la UPEL, dirigió la Revista Opinión Pedagógica.En el IPC se desempeñó como Profesora en el Dpto de Castellano y Literatura y fue Co-Directora de la Revista Topoi. Miembro Correspondiente de la Academia de la Lengua de Venezuela por el Estado Nueva Esparta. Publicaciones: No apto para los ritos de la sacralización, Ardentía, La Casa del Vigía, Bajío de sal, Levar fuegos y sietes, Cuerpos de resistencia, Caudalía I, Caudalía II, Andar con la sed, Palabreos con Sor Juana Inés de la Cruz.

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Published

2016-12-01

How to Cite

Salazar Sanabria, M. . (2016). La ética y los discursos compartidos en la investigación. La palabra como concepto de creación, transmisión espiritual y emotiva. GACETA DE PEDAGOGÍA, (35), 59–73. https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.551

Issue

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