Evaluative action from a critica-reflexiva perspective

Authors

  • Marjorie Suárez Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.557

Keywords:

Evaluation, Changes, Evaluation practice

Abstract

Evaluate today is not an easy task, it is not simply complete a questionnaire or see if a subject meets the established Canon, nor is it averaging a few numbers and with those averages make decisions about the educational fact the evaluation goes beyond, is a process that requires multiple looks to be one of the main components of education as social practice and rationale for change. In recent years, has tried to give the concept a new meaning and, therefore, the analysis process that develops in the assessment through an approach from different perspectives of action, in order to understand the complexity of the process and in consequence, generate significant changes in the being and make evaluation action. In this sense the article presented outlines some ideas on educational assessment, which is intended to contribute to the opening of reflexive critical processes in the natural of the evaluative action, belonging to different subjects context of the school environment.

Author Biography

Marjorie Suárez, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Magister en Evaluación Educacional. UPEL-José Manuel Siso Martínez Licenciado en Educación, Mención Ciencias Sociales, Universidad Catòlica Andrès Bello. Articulista en la  Revista de Investigación RIEAC (Red de Investigadores en Educación de América y el Caribe). Docente ordinario en el UPEL-IPC. Docente por Horas en el Colegio La Concepción de Montalbán. Tallerista en Evaluación por Competencias, Evaluación Educacional, Construcción de Técnicas e Instrumentos de Evaluación,  Estrategias Evaluativas y de Aprendizaje, Evaluación Institucional. Profesor de la Maestría en Currículo UPEL-IPC.

References

Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. México: Mc Graw Hill.

De la Garza Vizcaya, E. (2004). La Evaluación Educativa. Revista de Investigación Educativa, Vol. IX, Nº 23, Oct-Dic, p.p: 807-816. México.

Hidalgo, L. (2005). La Evaluación: Una Acción Social en el Aprendizaje. Editorial El Nacional, Colección Brújula Pedagógica, Caracas-Venezuela.

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2016) Proceso de trsnsformación curricular en educación media. Imprenta IPOSTEL. Depósito Legal: DC2016000102

Monedero, J. (1998). Bases Teóricas de la Evaluación Educativa. España: Editorial Aljibe

Murillo, J. (2002). La Mejora de la Escuela. Nº 20. Universidad de Málaga-España.

Popham, W. J. (1990). Problemas y Técnicas de la Evaluación Educativa. España: Anaya.

Sthenhouse, L. (1984). Investigación y Desarrollo del Curriculum. España: Editorial Morata.

Santos Guerra, M. A. (1993). La Evaluación: Un Proceso de Diálogo, Comprensión y Mejora. Revista de Investigación en la Escuela Nº 20, Universidad de Málaga, España.

Santos Guerra, M. A. (1996). La Evaluación Educativa 2. Argentina: Magisterio.

Torres Perdomo, M y Torres, C. (2005). Formas de Participación en la Evaluación. Educere, Vol 9, Nº 31, Oct-Dic 2005, ULA, Mérida-Venezuela.

Touriñán López, J. (2011). Intervención Educativa, Intervención Pedagógica y Educación: La Mirada Pedagógica. Revista Portuguesa de Pedagogía, Extra-Serie, Universidad Santiago de Compostela. [Documento en línea] Disponible https://liberguare.com/blog/content/intervencioneducativa.pdf. [Consulta: 2015, mayo 21]

Valencia Rodríguez, W. A. y Vallejo, C. (2015). La Evaluación Educativa: Más que una acción una Cuestión de ética. Revista Virtual, Nº 45, Mayo-Agosto. México.

UNESCO (2004) Proyecto regional de educación para américa latina y el caribe. [Documento en línea] Disponible: http://www.unesco.org/new/es/ santiago/ resources/single-publication/news/quality_education_for_all_a_ human_rights_ issue_educational/ [Consulta: 2015, Junio 01]

Published

2016-12-01

How to Cite

Suárez, M. (2016). Evaluative action from a critica-reflexiva perspective. GACETA DE PEDAGOGÍA, (35), 126–144. https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.557

Issue

Section

General Articles