The peripheral thoughts applied to physical education. From a transcomplete epistemological vision and pluriparadigmatica
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.739Abstract
The present article was made under the figure of Critical Essay with the Transcomplex epistemic orientation, sustained in the principles of: Complementarity, Relational Synergy, Epistemological Dialogic, Integrality and Deep Reflexivity. Its purpose is to make visible through the epistemes of transcomplexity the peripheral mythical-symbolic, critical, practical, theoretical, reflexive, systemic, scientific, complex, holistic thoughts and the migration of knowledge, from semiology for its application in Physical Education, with the qualitative documentary hermeneutic method, with a pluriparadigmatic approach. It was reflected that these discursive manifestations of thought and action among the different actors (teachers, students, parents, representatives, directors) represent an opportunity to reconceptualize this area of knowledge that begins with the transformation of ourselves first.
References
Becerra (2004) Tesauro Curricular Universitario. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Venezuela
Habermas (2000). Teoría de la Acción Comunicativa de la Razón Funcionalista. Editorial Tauro. México
Hernández, G. (2008). Jakobson ve Televisión y las Funciones del Lenguaje. Universidad Católica Andrés Bello. Caracas. Venezuela
Mesa (2014). Reconfiguraciones Conceptuales del Modelo Educativo Universitario en Ciencias de la Salud. Una Visión Transcompleja. Trabajo de Tesis Doctoral en Ciencias de la Educación. Universidad Bicentenaria de Aragua. Venezuela
Morín, E. (1967). Multiplicidad Organizada. Madrid: Tendencias Siglo XXI.
Morín, E. (1977). El Método. La Naturaleza de la Naturaleza. Madrid: Tendencias Siglo XXI
Ruíz (2008). El Enfoque Multimétodo en la Investigación Social y Educativa. Una Mirada desde el Paradigma de la Complejidad. Revista de Filosofía y Socio Política de la Educación. N°8 año 4
Shavino (2012). La Transcomplejidad: Una Nueva Visión del Conocimiento. Red de Investigadores de la Transcomplejidad. (REDITAR). San Juan de los Morros. Venezuela
Villegas y Shavino (2006). El Paradigma Integrador Transcomplejo (pp.21-34). En ensayo de investigacion. Maracay: UBA
Villegas (2012). La Transcomplejidad. Una Nueva Forma de Pensar. Editorial Académica Española. España