Innovative educational strategies that encourage school inclusion of students with diverse skills in Basic Elementary from a flexible curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.925

Keywords:

School inclusion, Pedagogical and innovative strategies, Flexible curriculum, Diverse abilities, Basic primary

Abstract

 

The article is based on the theoretical construct regarding the innovation of pedagogical strategies that the current school must consider to promote school inclusion. The research was carried out because inclusion should not be seen as a requirement of law, but as a principle of every school. The main objective is to carry out a theoretical review on innovative pedagogical strategies that favor the school inclusion of students with diverse abilities in regular elementary school classrooms. The collected data were given an approach with a qualitative approach and bibliographic documentary design, the analysis and interpretation technique was implemented through dialectical reasoning of the documents and consulted bibliography that account for the theoretical references worked, which support the pedagogical strategies the which guarantee an inclusive education of quality, equity and promote social cohesion.

Author Biography

María Victoria Castro Casanova, Institución Educativa San Lucas. Colombia

Graduated in Special Education from Corporación Universitaria Rafael Núñez, Specialist in Pedagogy of Playfulness and Educational Planning and Development Plans from Fundación Universitaria Juan de Castellanos. She has a PhD in Education from the Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas (UPEL-IPC.). She currently works as a primary school teacher at the San Lucas Educational Institution in the city of Cartagena de Indias, Colombia. She leads a School for the Family Project, has been Colombian Ambassador in Bilbao, Spain, participated as a speaker at an International Congress with the theme on the didactic material used in the classroom and Coeducation. Author of the chronicle "A wonderful experience with coconut and anise".

References

Ainscow., M. (2017). Atención a la Diversidad, Pasos para la inclusión en las escuelas [Documento en línea] Material electrónico International Bureau of Education C.P. 199 1211 Geneva 20, Switzerland. Disponible en: http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/ibe-crp-inclusivee duca tion-2016_eng.pdf [Consultado 2021, marzo 5]

Alvarado., J. (2016). Estrategias Didácticas y aprendizaje. FAREM- ESTELI

Arias., F. (2012). El proyecto de investigación, introducción a la metodología científica. Venezuela: Episteme.

Bravo., H. (2008). Estrategias pedagógicas. Córdoba: Universidad del Sinú

Conole., G. (2012). Fostering social inclusion through open educational resources (OER)

Devalle de Rendo, A., & Vega, V. (2006). Una escuela en y para la diversidad: el entramado de la diversidad. Buenos Aires: Aique.

Díaz Vila., M. (2005), Flexibilidad y organización de la educación superior, en Flexibilidad académica y curricular en las instituciones de educación superior, René Pedroza Flores, Bernardino García Briceño. México.

Escalona., L. (2008). Flexibilidad curricular: elemento clave para mejorar la educación bibliotecológica. ISSN 0187. Vol.22 No.44

Escribano., A. (1992). Modelos de enseñanza en la educación básica. [Tesís Doctoral] Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Disponible en: https://eprints.ucm.es/id/eprint/3748/1/T17160.pdf [Consultado: 2021, julio 6]

Figueroa., M., Gutiérrez de Piñeres., C., Velázquez., J. (2017). Estrategias de inclusión en contextos escolares. ISSN: 1794-9998 / Vol. 13 / No. 1

Galván., M. (2011). La Investigación documental. Metodología de la Investigación Blog. Colombia.

Granada., M., Pomés., M., Sanhueza., S. (2013). Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural. Universidad Católica del Maule. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural. Chile.

Marchesi., A., Blanco., R., Hernández., L. (2021). Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica.

Ministerio de Educación Nacional MEN (1994). Ley General de Educación 115 de 1994. Artículos 11, 19, 21. [Decreto] Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf [Consultado : 2021, abril 23]

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. MEN (2017), Decreto 1421 de 2017 [Página web Ministerio de Educación] Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-374740.html?_noredirect=1 [Consultado: 2021, marzo 2]

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. MEN (1994), Legislación Ley General de Educación, Ley 115 de 1994. Art. 76. Concepto de currículo [Decreto] Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf [Consultado : 2021, abril 19]

Nazif., A. (1996). Modernidad y Currículo, Santiago de Chile. PIIE.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos OCDE, (2007), Relaciones con los medios de comunicación. No more failures: Ten steps to equity in education. París: OCDE. [Documento en linea] Disponible en:https://www.oecd.org/education/school/40043349.pdf [Consultado: 2021, julio 9]

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. UNESCO, (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación [Documento en línea] Disponible en: https://escolares.ujed. mx/ Documentos/Tutorias/08DirectricesPoliticasInclusion(UNESCO2009).pdf Consultado: 2021, julio 9]

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. UNESCO, (2008). Estrategia de la OIE para 2008-2013, Oficina Internacional de Educación Ginebra [Documento en línea] Disponible en: http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/ibestrategy2008_spa.pdf [Consultado : 2021, marzo 19]

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. UNESCO, (2019) Nivel Primario Documento de sub eje Educación básica. SITEAL .[Documento en línea] Disponible en: https://siteal.iiep. unesco. org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/sitea_educacion_primaria_20190521.pdf [Consultado : 2021, julio 9]

Plancarte., P.A. (2017). Inclusión educativa y cultura inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 10(2), 213-226

Peraza., P. (2017). Evaluación de la Gestión en el Área Académica del Programa de Inclusión Escolar en el Colegio INEM Santiago Pérez, Sección Primaria, Jornada Tarde. Tesis de grado. Colombia

Quintanilla., V. (2014). Un Camino hacia la Educación Inclusiva: Análisis de Normatividad, Definiciones y Retos futuros. Tesis de grado. Colombia

Santana., A., Mendoza., J. (2017). Procesos de Inclusión en Instituciones Educativas del Municipio de Neiva. Tesis degrado. Colombia

UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. París: UNESCO. [Material en linea] 7, place de Fontenoy75352 París 07 SP, Francia. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592 [Consultado: 2021, abril 30]

Valencia., C., Hernández., O. (2017). El Diseño Universal para el Aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas, vol. 4, No. 40, Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos.

Published

2021-08-20

How to Cite

María Victoria Castro Casanova. (2021). Innovative educational strategies that encourage school inclusion of students with diverse skills in Basic Elementary from a flexible curriculum. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 259–276. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.925

Issue

Section

Review Articles