THE INCLUSIVE SOCIO-EMOTIONAL LANGUAGE ONTOLOGY A REFLEXIVE PRAXIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i1.2035

Keywords:

education, stress, gender

Abstract

From the ontology of language, a series of characteristics of the social sciences are shown that facilitate the contrast with social reality, as well as certain features of language that define it. A position is taken on a subject that generates controversy in the social field. It is expressed through the pedagogical Praxis, which illustrates the structure of the conceptual scheme, the basic mechanisms, essential for its dictionaries, and any person, to manage their criteria in the face of what has been discussed in this research. The study is based on a post-positivist paradigm, with a qualitative documentary-argumentative approach, and is supported by a literature review. It is concluded that teachers are a source of learning acquisition for their students, whose language must be adapted to their individuality, respecting their rhythm, emotions and posture in the face of the different situations that are present in the society we live in these times of change.

Author Biographies

Gustavo Del Nogal, UPEL

Magister en Ciencias mención Orientación de la Conducta del Centro de investigaciones psiquiátricas psicológicas y sexológicas de Venezuela (CIPPSV). Profesor en Educación Especial mención Retardo Mental UPEL, Técnico Superior en Psicopedagogía mención Retardo Mental y Problemas Emocionales Colegio Universitario De Psicopedagogía (CUP), Doctorante en Ciencias de la Educación UPEL, Diplomados en Metodología de la Investigación (CIPPSV). Formación de Tutores Universidad Bicentenaria de Aragua (UBA). Actualmente Docente de la unidades curriculares: Metodología de la Investigación I,II,III,IV, Seminario de Investigación, Recursos Audiovisuales (CIPPSV), Prácticum I, Gestión de Proyecto, El docente y la Educación Integradora e Inclusiva, Aplicación de Procesos cognitivos en el aula, Didáctica para la Atención del Educando con Necesidades Especiales, Visión Crítica e Integradora en especialización UPEL, Práctica Profesional III, Educación Especial para Personas en situación en Discapacidad, Legislación de la Educación Especial Pregrado UPEL, Orientación en Investigación Universidad UNERG, Tutor y Jurado de Tesis.

Ebiezer José López Suarez

Licenciado en Psicología mención Clínica egresado de la Universidad Arturo Michelena (UAM). Psicólogo miembro de la Unidad de Atención Psico legal “POR TODES” de la Asociación Civil Venezuela Igualitaria. Activista de la Asociación Civil Venezuela Igualitaria. Autor especializado en psicología para revistas digitales como Psicología y Mundo, Psicoactiva y La Mente es Maravillosa. Psicoterapeuta privado. Autor de la investigación “La construcción del yo a partir de las identificaciones y la mirada en un travesti venezolano a través de la historia-de-vida de David” (Trabajo de pregrado).

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Published

2023-06-19

How to Cite

Del Nogal, G., & López Suarez, E. J. (2023). THE INCLUSIVE SOCIO-EMOTIONAL LANGUAGE ONTOLOGY A REFLEXIVE PRAXIS. DIALOGICA, 19(1), 101–122. https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i1.2035