TRANSDISCIPLINARY AND INTERCULTURAL RESEARCH IN EDUCATION TRAINING

Authors

Keywords:

interculturality, transdisciplinarity, research, educators formation programs

Abstract

This essay is the result of some reflections on the conceptual referents that have led me through my experience as a teacher in the bachelor programs at the Cauca University, as well as in the path of my postdoctoral instruction. Therefore, the basis of the argumentation of this essay lay on two principal ideas; the first is related to the necessity to know the characteristics of the contexts and the actors involved in education, and the second idea is to know the hegemonic process by which knowledge has been constructed. Hence, these two fundamental ideas allow, from a transdisciplinary and intercultural research point of view, to contribute to the bachelors’ learning and teaching processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Robert Alfredo Euscátegui-Pachón, Universidad del Cauca. Colombia

Profesor Titular de la Universidad del Cauca, Adscrito al Departamento de Educación y Pedagogía. Integrante del Grupo de Educación Popular. Licenciado, Especialista y Magister en Educación. Doctorante en Educación de la Universidad de San Buenaventura–Cali.


References

Álvarez, A. (2014). Del estado docente a la sociedad educadora: ¿un cambio de época? Revista latinoamericana de Educación. No. 26, mayo - agosto 2001. Recuperado de rieoei.org/rie26a02.html Documento de trabajo del Doctorado en Educación. Universidad de San Buenaventura–Cali.

Althusser, L. (1988). Ideologías y aparatos ideológicos del Estado. Recuperado de http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/althusser1.pdf

Arteaga Quintero, M. (2016). Syllabus seminario Diversidad e interculturalidad. Doctorado en Educación, Universidad de San Buenaventura, Cali.

Castro-Gómez, S. y Grosfoguel, R. (Compiladores). (2007). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.

Castro-Gómez, S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En: Ramón Grosfoguel y Santiago Castro-Gómez (eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

De Souza Santos, B. (2011). Epistemologías del sur. Revista Utopía y praxis Latinoamericana. Universidad de Zulia – Venezuela. Año 16 No. 54.

Fals Borda, O. (1987). Ciencia propia y colonialismo intelectual, los nuevos rumbos. Bogotá: Carlos Valencia editores.

Foucault, M. (1994). Dits et écrit. París: Editorial Gallimard.

Freire, P. (1972). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Madrid, España: Siglo XXI editores.

Hernández, F. (2011). Pensar la relación pedagógica en la universidad desde el encuentro entre sujetos, deseos y saberes. Recuperado de

http://hdl.handle.net/2445/20946

Lander, E. (2000). Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntrico. En: La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires – Argentina: Editorial CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Mato, D. (2007). Interculturalidad y educación superior: diversidad de contextos, actores, visiones y propuestas. Colombia. Revista Nómadas. Universidad Central de Bogotá.

McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. Argentina: Siglo XXI editores, S.A.

Ministerio de Educación Nacional. (2014). Lineamientos de Calidad para las Licenciaturas en Educación. (Versión preliminar – mayo 5 de 2014).

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden.

Quijano Valencia, O. (s.f.). Notas para una agenda de investigación sobre cultura, identidad(es) y educación en ambientes interculturales contemporáneos. Documento no publicado.

Ramírez, F. y Mena, M. (2014). Perspectiva queer para la reforma curricular de la escuela para equidad de género. Ciudad Paz-Ando.

Restrepo, E. (2018). Decolonizar la Universidad. En: Jorge Luis Barboza y Lewis Pereira (Compiladores), Investigación Cualitativa Emergente: Reflexiones y Casos. Colombia:. Editorial CECAR.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.

Published

2024-09-05

How to Cite

Euscátegui-Pachón, R. A. . (2024). TRANSDISCIPLINARY AND INTERCULTURAL RESEARCH IN EDUCATION TRAINING. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 34(2), 119–136. Retrieved from http://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3118

Issue

Section

Artículos