DIDACTIC STRATEGIES FOR UNDERSTANDING SOCIAL SKILLS WITHIN COEXISTENCE DYNAMICS
Abstract
The objectives of this article are to present some playful and educational strategies aimed at developing social skills in the school coexistence processes of primary school students in three public institutions in the municipality of Cúcuta, Colombia, and to reveal teachers' experiences with behavioral changes in students following the implementation of these strategies. A qualitative approach was used, based on the critical social paradigm and the participatory action research method. Interviews, surveys, and interactive workshops were conducted. The analysis included open and axial coding, supported by networks of categories such as emotional support, assertive communication, and conflict resolution. The results of the interviews with a group of teachers show that the strategies employed promote empathy, assertive communication, student leadership, and the peaceful resolution of student conflicts. The implementation of these strategies at all educational levels is recommended.
Downloads
References
Ammermueller, A. (2012). La violencia en las escuelas europeas: un fenómeno generalizado que repercute en la producción educativa. Labour Economics, 19(6), 908-922. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2012.08.010
Andrades-Moya, J. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: Una revisión bibliográfica. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-23.1-22. https://www.redalyc.org/journal/1941/194163269017/194163269017.pdf
Arroyave Taborda, L., Restrepo Segura, Y., Pino Montoya, J. y Valencia Ospina, L. A. (2021). La lúdica: herramienta para fortalecer la convivencia escolar. Infancias Imágenes, 20(2), 174–183. https://doi.org/10.14483/16579089.15560
Azúa Fuentes, E., Rojas Carvallo, P. y Ruiz Poblete, S. (2020). Bullying as a risk factor for depression and suicide. Revista Chilena de Pediatría, 91(3), 432-439. https://dx.doi.org/10.32641/rchped.v91i3.1230
Badura, P., Eriksson, C., García-Moya, I., Löfstedt, P., Melkumova, M., Sotiroska, K. et al. (2024). A focus on adolescent social contexts in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey. Volumen 7. WHO Regional Office for Europe. https://hbsc.org/publications/reports/a-focus-on-adolescent-social-contexts-in-europe-central-asia-and-canada-volume-7/
Bandura, A. y Walters, R. H. (1986). Social Learning Theory. Prentice Hall.
Borges, S. A., Orosco, M., Demósthene, Y., Zurita, C. R., Ortega, L. y Cobas, C. L. (2015). Pedagogía especial e inclusión educativa. Centro de Referencia Latinoamericana para la Educación Especial.
Bustamante Lecca, I. M. y Taboada Marín, H. M. (2022). Convivencia escolar: una revisión bibliográfica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 1291-1304. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1579
Caballero-León, L. M., Garzón-Martínez, M. A. y Martínez-Moya, A. (2022). Estudiantes, enfoques y escuela: la violencia escolar en Colombia, un balance de la cuestión. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 24(38), 205-222. https://doi.org/10.19053/01227238.14080
Cabrales, M. (2018). Espacios emocionales de niñas, niños, niños adolescentes y jóvenes centroamericanos en la ciudad de Tapachula, Tijuana [tesis de Maestría] Colegio de la Frontera del Norte. https://posgrado.colef.mx/wp-content/uploads/2019/09/TESIS-Del-Valle-Cabrales-Mireille-MEMI2017.pdf
Carbajal-Padilla, y Fierro-Evans, (2021). Modelo de convivencia para atender, prevenir y erradicar la violencia escolar. Universidad Iberoamericana León.
Chiosso, G., Poggi, A. M., Vittadini, G. (Editores), (2021). Viaggio nelle character skills. Persone, relazioni, valori. Il Mulino.
Colombia. Congreso de la República. (2013). Ley 1620, por la cual se crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. Diario Oficial 48733. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=52287
Colombia. Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-75768_archivo_pdf.pdf
Dewey, J. (1986). Experience and Education. The Educational Forum, 50(3), 241–252. https://doi.org/10.1080/00131728609335764
Durkheim, É. (1973). Educación y sociología. Editorial Península.
Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata. https://doi.org/https://ie42003cgalbarracin.edu.pe/biblioteca/LIBR-NIV319012 023173210.pdf
Fierro-Evans, C. y Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia escolar: una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1486
Freire, P. (1994). Educación y participación comunitaria. En M. Castells, J. R. Flecha, P. Freire, H. Giroux, D. Macedo y P. Willis (Eds.), Nuevas perspectivas críticas en educación (pp. 83- 96). Paidós Educador.
Fuenmayor-Gallo, F., Díaz-Martínez, I., Mata-López, Á. y Caraballo, D. (2023). Experiencias y reflexiones de docentes de Educación Básica sobre delito, pena y derechos constitucionales. Investigación y Postgrado, 38(2), 107–135. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2283
Gaeta, M., Martínez, V., Rodrigo, M. y Rodrigo Gómez, M. (2020). Problemas de convivencia escolar desde la mirada del alumnado de educación secundaria. Estudios Pedagógicos, 46(2), 341-357. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000200341
Galtung, J. y Fisher, D. (2013). Johan Galtung. Pioneer of Peace Research. Springer. http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/70602/1/Johan%20Galtung.pdf
García Soller, T. M., Sulca Rojas, J. C. y Carazas Durand, C. R. (2025). Estrategias didácticas para el aprendizaje: una revisión sistemática. Revista InveCom, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.5281/zenodo.15531193
García Yeste, C. y García Carrión, R. (2022). Aprendizaje dialógico y convivencia escolar. Guía para las escuelas. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Grasso, P. (2018). Personalidad: un recorrido por los principales conceptos desarrollados sobre el constructo. Revista ConCiencia EPG, 3(2), 34-57 https://revistaconcienciaepg.edu.pe/ojs/index.php/55551/article/view/49
Guerrero, K. G., Caballero, D. A. R. y Reyes, F. L. (2015). Incidencia de los medios de comunicación y las percepciones de violencia escolar. Revista virtual Universidad Católica del Norte, 46, 71-88. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/700
Habermas, J. (1987). Teoría de la Acción Comunicativa. Taurus.
Husserl, E. (1931). Ideas: general introduction to pure phenomenology. Macmillan.
Jiménez, A. T. (2018). El aprendizaje de habilidades sociales en el aula. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 4(4), 158-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6941032
Kemmis, S. (1986). Curriculum Theorising: Beyond reproduction Theory. Ediciones Morata.
Lozano, J. (2020). Factores que afectan la convivencia escolar en los estudiantes de grado noveno de la Institución Educativa de Rozo [tesis de Maestría]. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/server/api/core/bitstreams/2626275f-75b9-4e33-8786-bfe32ef6d569/content
Martínez, A. S. (2020). Efectividad de los programas de prevención de acoso escolar en las escuelas. NPunto, 3(27), 58-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231205
Medina Rivilla, A. y Cacheiro González, M. L. (2010). La prevención de la violencia: la implicación de la comunidad educativa para evitar situaciones de acoso escolar. Bordón: Revista de pedagogía, 62(1), 93-107. https://portalcientifico.uned.es/documentos/61d68a15b32d1a43ae9f1cd1
Minton, S. J. y O'Moore, A. M. (2008). The effectiveness of a nationwide intervention programme to prevent and counter school bullying in Ireland. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(1), 1-12. https://pearl.plymouth.ac.uk/psy-research/581/
Morales, M. y López, V. (2019). Políticas de convivencia escolar en América Latina: cuatro perspectivas de comprensión y acción. Education Policy Analysis Archives, 27(5), 1-28. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3800
Neira, M. (2024). Factores asociados rendimiento académico: el apoyo familiar [tesis de Maestría]. Universidad Estatal Península de Santa Elena. https://repositorio.upse.edu.ec/server/api/core/bitstreams/5e48959d-fb81-4b05-9268-4593099dd619/content
Observatorio de Convivencia Escolar [OCE]. (2022). Informe sobre el acoso escolar en Bogotá: Estadísticas y tendencias 2014-2022. OCE. https://oce.educacionbogota.edu.co/observatorio-de-convivencia- escolar
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2015). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. UNESCO.
Pérez de Guzmán, V., Amador, L. y Vargas, M. (2011). Resolución de conflictos en las aulas: un análisis desde la Investigación-Acción. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (18), 99-114. https://www.redalyc.org/pdf/1350/135022618008.pdf
Pérez Serrano, G. (2004). Pedagogía Social. Construcción científica e intervención práctica. Narcea.
StopBullying. (2021). Efectos del acoso. https://espanol.stopbullying.gov/acoso-escolar-mkc4/efectos
UNESCO. (2021). Reimagining our futures together: a new social contract for education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Idea Books.
Vygotski, L. (1981). The genesis of mental functions. En J. V. Wertsch (Edit.), The Concept of Activity in Soviet Psychology. Sharpe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Pedagógica Experimental Libertador

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.