EVALUATION AS A PROCESS IN THE EDUCATIONAL SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i2.3297Keywords:
Learning, education, evaluationAbstract
Evaluation is a process linked with the possibility of generating and recreating ways of learning and transforming what has been learned, creating new knowledge. The purpose of this research is to understand the importance of evaluation as a process in school learning for the educational system. The documentary management method with a qualitative approach is used, where a Document Review Matrix was built that accounts for the elements used in the search for information. It was found that, in the evaluation process, a set of activities must be taken into account; It is necessary to evaluate to discover the potential, needs and interests of the students and generate knowledge freely and spontaneously. It was concluded that evaluation is an important learning resource for both the student and the teacher, since it identifies weaknesses and strengths, generating a change in attitude in individuals.
References
Aliaga, L. y Figueroa, T. (2022). Evaluación: Pilar fundamental de la educación. Revista Educare, Chile. https://educrea.cl/evaluacion-pilar-fundamental-de-la-educacion/.
Cabero, J. y Palacio, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: Las e-actividades. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 169-188. Universidad de Sevilla, España. https://hdl.handle.net/11441/136938
Cruzado, J. (2022). La evaluación formativa en la educación. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(2), 149-160. Universidad César Vallejo, Perú. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672
Delgado, M. y Zambrano, L. (2021). Técnicas creativas para la evaluación del aprendizaje en los estudiantes de bachillerato. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales. 6(3), 48–62. Universidad Técnica de Manabí. Quito – Ecuador. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/index
Henrique, C. (2020). Evaluación Formativa: ¿Cómo evaluamos y retroalimentamos para promover aprendizajes en contexto COVID? Revista Educación 2030. UNESCO. carlos_henriquez-unesco-santiago.pdf
Hurtado, F. (2020). Planificación y evaluación curricular elementos fundamentales en el proceso educativo. Dissertare Revista De Investigación en Ciencias Sociales, 5(2), 1-18. México. https://revistas.uclave.org/index.php/dissertare/article/view/2928
Joya, M. (2020). La evaluación formativa, una práctica eficaz en el desempeño docente. Revista Scientific 5(16), 179-193. Instituto Internacional de Investigación y Desarrollo Tecnológico Educativo Venezuela. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=563662985010
Ley, N. y Espinoza, E. (2021). Características de la evaluación educativa en el proceso de aprendizaje. Universidad y Sociedad, 13(6), 363-370 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600363&lng=es&tlng=pt.
Ministerio de Educación de México. Dirección General de Desarrollo Curricular, (2022). Marco Curricular y Plan de Estudios 2022 de la Educación Básica Mexicana. 1_Marco_Curricular_ene2022.pdf.
Roa, J. (2021). Importancia del aprendizaje significativo en la construcción de conocimientos. Revista Científica de FAREM-Estelí. 63-75. UNAN-Managua, Nicaragua. https://camjol.info/index.php/FAREM/article/view/11608/13465
Santiago, W. (2019). La Evaluación Formativa en los Estudiantes de Educación Primaria. Trabajo de investigación como Bachiller en educación. Pontificia Universidad Católica, Perú. La Evaluación Formativa en los Estudiantes de Educación Primaria (pucp.edu.pe)
Suárez, C. (2022). La educación virtual en tiempos de pandemia: Un enfoque praxeológico dentro del sistema educativo venezolano. Gaceta de pedagogía, (44), 66–89. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/1247
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pablo Victorino Manjarrés Zapata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.