Decision-making in educational management: from pedagogical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.4079

Keywords:

educational management, pedagogical practice, decision making

Abstract

Decision-making must be interpreted from a multidimensional perspective, recognizing that managerial processes involve a confluence of technical, human, epistemological, social, cultural, and political factors that need to be considered when making decisions within the educational process. The essay's aim was to address ontological aspects related to educational management decision-making from the perspective of pedagogical practice. The method used was content analysis of various consulted documents. The analysis reveals that decisions are often centralized and distant from classroom realities, thus ignoring the valuable tacit knowledge of teachers. Integrating teacher experience is crucial for effective management, promoting bidirectional communication and a paradigm shift towards leadership that values practical knowledge. Thus, grounding managerial decisions in pedagogical practice transforms administration into committed leadership.

Author Biography

Lilian Petruska Reyes Burbano, Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio. El Tigre – Anzoátegui. Venezuela

Profesora en educación integral de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2005), Magister en Gerencia Educacional de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2019). Participante del doctorado Ciencias de la educación (UPEL), (2022). Docente de aula de la Escuela Básica José Laurencio silva del Municipio Tinaco estado Cojedes (2004). Docente en el área de pregrado y postgrado (UPEL), (2023). Docente Investigador de la (UNEM). (2023). Ponente en III congreso Socialización de Experiencias Significativas en el Arte de la Investigación. (2024) Ganadora del III Premio Nacional de Investigación Simón Rodríguez con la investigación Las Cruces de Tinaco, manifestación cultural autóctona (2025).

References

Abreu, J. y Marín, C. (2020). Ecoformación transcompleja. Un nuevo espacio para ser, hacer y pensar: Desafío del gerente del hoy. Metrópolis. Revista de Estudios Globales Universitarios, 1(2).

Barzaga, O. Vélez, H. Nervárez, J. y Arroyo, M. (2019). Gestión de la información y toma de decisiones en organizaciones educativas. Universidad del Zulia. Revista de Ciencias Sociales, XXV(2), 120-130. DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v25i2.27341

Méndez, N. (2018). Importancia de la toma de decisiones en el rol del gerente educativo. Scientiarum, 1. https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/ scientiarium/article/view/852.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO, (2020). Boletín del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación. http://unesdoc.unesco.org/002/0217/212715s.pdf

Organización de las Naciones Unidas, para la Educación la Ciencia y la Cultura (2024). Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2024/25: Liderazgo en la educación: liderar para aprender. https://doi.org/10.54676/HURH9406 DOI: https://doi.org/10.54676/HURH9406

Paz, T. (2020). Gestión educativa y la mejora del desempeño laboral de los docentes. Ciencia y Educación, 1(4), 15-26. https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/0104202021

Pont, J. y André, C. (2016). Toma de decisiones en instituciones de educación superior en la amazonia: Hacia una síntesis de racionalidades. Revista Estado, Gobierno y Gestión Pública, 27, 149–171. DOI: https://doi.org/10.5354/0717-8980.2016.47261

Rodríguez, D. (2022). Reflexión sobre las relaciones de poder entre los líderes directivos. docentes en las instituciones educativas. Revista Gaceta de Pedagogía, 42(Extraordinario). DOI: https://doi.org/10.56219/rgp.vi42.516

Zhigue-Luna, A. R., Sanmartín-Ramón, G. S. (2019). Gerencia educativa e inclusión: una mirada a la diversidad. Revista de Visión Universidad de los Andes Gerencial, (2), 324-332

Published

2025-07-10

How to Cite

Reyes Burbano, L. P. . (2025). Decision-making in educational management: from pedagogical practice. DIALOGICA, 22(2), 111–122. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.4079